Autobrand Westerscheldetunnel (met foto's)

Auteur Topic: Autobrand Westerscheldetunnel (met foto's)  (gelezen 13196 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #20 Gepost op: 26 april 2004, 20:23:24
En de tv-uitzending van Omroep Zeeland was helemaal leuk:

Gelok (Borsele) roept dat de brandweer pas na 20 minuten ter plaatse was en dat dat het gevolg is van werken met vrijwilligers: die hebben een langere opkomsttijd. Zeker op zo'n mooie dag heb je kans dat er veel vrijwilligers opuit trekken en dat er dus lang gewacht moet worden voordat er met voldoende mensen kan worden uitgerukt. Tsja.... als we nu een beroepsbrandweer gehad hadden voor de tunnel, dan was de brandweer wel op tijd geweest.....

Zijn collega Lonink (Terneuzen) bestrijdt dit door te melden dat ook de vrijwilligers wel degelijk onderling regelen dat er een basisbezetting is zodat de opkomsttijd niet beinvloed wordt als het toevallig een weekend mooi weer is. Ze nemen daarin hun eigen verantwoordelijkheid en zorgen dat er voldoende bezetting is.

Met andere woorden: de twee 'tunnelburgervaders' verschillen van mening over de inzetbaarheid van hun eigen brandweervrijwilligers.

Gr
Erik


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #21 Gepost op: 26 april 2004, 20:25:54
En de tv-uitzending van Omroep Zeeland was helemaal leuk:

Gelok (Borsele) roept dat de brandweer pas na 20 minuten ter plaatse was en dat dat het gevolg is van werken met vrijwilligers: die hebben een langere opkomsttijd. Zeker op zo'n mooie dag heb je kans dat er veel vrijwilligers opuit trekken en dat er dus lang gewacht moet worden voordat er met voldoende mensen kan worden uitgerukt. Tsja.... als we nu een beroepsbrandweer gehad hadden voor de tunnel, dan was de brandweer wel op tijd geweest.....

Zijn collega Lonink (Terneuzen) bestrijdt dit door te melden dat ook de vrijwilligers wel degelijk onderling regelen dat er een basisbezetting is zodat de opkomsttijd niet beinvloed wordt als het toevallig een weekend mooi weer is. Ze nemen daarin hun eigen verantwoordelijkheid en zorgen dat er voldoende bezetting is.

Met andere woorden: de twee 'tunnelburgervaders' verschillen van mening over de inzetbaarheid van hun eigen brandweervrijwilligers.

Gr
Erik

misschien maargoed dat er een tunnel tussen zit ;)


firemanr

  • Gast
Reactie #22 Gepost op: 26 april 2004, 23:08:38
Misschien gaat het schelen in tijd als ze Terneuzen eens op hetzelfde moment waarschuwen als hun noordelijke broeders en geen 5 minuten later..... >:(

En binnen 4 minuten na ONZE melding op onze piepers waren we vertrokken. De SIV was eerder nog om 3 minuten weg. Dus 17 minuten rijden van de kazerne naar de WST?????? Ik denk het niet!


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #23 Gepost op: 27 april 2004, 00:27:08
als jullie een meldkamer volgens het GMS systeen hebben kunnen julie vast na inloggen mee kijken op het kladblok en zo alle tijden van melding en alarmering nakijken.dan hoef je daar niet meer over te discusieren.
Nemo me impune lacessit


Erik

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,064
    • Brandweer Goes
Reactie #24 Gepost op: 27 april 2004, 13:57:50
als jullie een meldkamer volgens het GMS systeen hebben kunnen julie vast na inloggen mee kijken op het kladblok en zo alle tijden van melding en alarmering nakijken.dan hoef je daar niet meer over te discusieren.

Als de pers en de burgemeesters daar ook eens aan zouden denken alvorens iets in de openbaarheid te slingeren.....

Gr
Erik


Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #25 Gepost op: 5 mei 2004, 17:12:56
Nou, dan zou ik daar wel eens op in willen loggen want dan kan iedereen eens kijken hoe een melding tot stand komt en hoe laat zo'n melding binnen komt.

Ik heb zelf al eens een melding door gegeven en een half uur later komt pas de alarmering. En dan ook nog eens voor een ander korps??? >:( :(

Maar inderdaad ik heb op een vergadering van bevelvoerden ook wel eens aangegeven en/of gevraagd waarom er eerst een OVD wordt gepiept en dan pas de blusploeg. En dan bedoel ik niet een buitenbrand maar een bij woningbrand. Want zo gaat het op dit moment in Zuid Beveland. Eerst 2x alarmering OVD daarna OVD+blusgroep en dan nog 2x alarmering OVD. Dan vraag je hoe dat komt dan zeggen ze dat komt door het GMS? en omdat de OVD een lager 5tvo-code heeft dan de blusgroepen. Als je dan aangeeft om daar een hoger nummer van te maken kan dat blijkbaar niet???

En daarom wordt de Terneuzense brandweer bijna 5 minuten later gealarmeerd dan de Borsselse brandweer!! want de Zuid Bevelandse brandweer heeft de gebiedscode 74xxx en de Zeeuws Vlaanderen de 75xxx code!?!?

Maar als het goed is dan wordt dit met C2000 allemáál ánders (zeggen ze)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #26 Gepost op: 5 mei 2004, 20:12:32
C2000?????????????????? wanneer komt dat dan?????

het word eerder C2037....

Helaas word er bij ons al vanaf 1997 met verbindingen gezegd over bijvoorbeeld headsets dat komt tegelijk met c2000..... envan uitstel komt............


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #27 Gepost op: 5 mei 2004, 22:05:33
het gms systeem staat los van C2000, C2000 is slechts het communicatie systeem wat ons oude analoge systeem moet gaan vervangen.
het Geintregreed Meldkamer Systeem draait volgens mij al in meerdere regio's en gebruikt het huidige analoge systeem voor de communicatie, daar zitten zoals we regelmatig kunnen lezen nog al wat problemen in, en niet zoals minister Remkes beweerd gebruikers problemen, maar pure onvolkomendheden in de software, m.a.w. met C2000 los je dit dus niet op.
degene die dit goed uit kan leggen is Peter Hunt, die wel vaker hier op het forum vragen stelt of uitleg geeft.
als het aan de Christen Unie ligt komt er nog een referendum over ''C2000'' en als blijkt dat en nog een miljard tegen aan moet, het wat hun betreft van de baan mag.(artikel blad verbindingen)hoewel ik denk dat het GMS een goed systeem kan worden,(dan bedoel ik geen C2000), en erg waardevol kan zijn voor de goede afhandeling van een incident.
Voor zover mij bekent kan ieder korps die op een GMS meldkamer systeem is aangesloten, meekijken hoe de alarmering en afwikkeling wordt afgehandeld op het zogenaamde kladblok, na ingelogd te zijn via SIMBA

om verder niet van het onderwerp af te wijken hoop ik dat de diverse korpsen hun eigen verantwoording nemen en het hele verbindings verhaal op orde brengen.
Nemo me impune lacessit


Lamper

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 35
    • Brandweer Yerseke
Reactie #28 Gepost op: 6 mei 2004, 08:00:10
Ik weet dat ik onder dit onderwerp deze vraag moet stellen, maar zou ook niet weten waar ik hem wel moet stellen. Maar waar en hoe kan je dan inloggen op dat kladblok ???, of is dat al eens behandeld hier ergens, zwaailampenmaker?

Ik hoor/lees het wel

gr
Lamper


Bleij

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 607
Reactie #29 Gepost op: 6 mei 2004, 09:28:09
Inloggen GMS zal alleen kunnen in het desbetreffende systeem, dus niet voor particulieren.

Waar ik me zelf er druk om kan maken is dat de regionale brandweer Zeeland een half jaar geleden meld dat men niet de volgorde van alarmeren kan aanpassen, en nu opeens wel na zoveel incidenten meer.

Het was inderdaad weer 4 minuten vertraging, met name voor de melding in de oostbuis (SIV Terneuzen), geen wonder dat de vrijwilligers demotiverend reageren op uitspraken van burgemeesters. Geef ze zeker geen ongelijk.

Het zal met P-2000 allemaal sneller en tegelijk moeten gaan, dus het wachten is op het inwerking treden van de 169.6500 MHz frequentie met de Zeeuwse capcodes. (De palen werken al, Limburg is al mee te kijken in Zeeland!)  ;)