Competenties binnen de ambulancezorg, wat moet ik van tevoren weten?

Auteur Topic: Competenties binnen de ambulancezorg, wat moet ik van tevoren weten?  (gelezen 3848 keer)

0 gebruikers (en 5 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Beste Bas,  ECG's begrijpen en leren lezen/interpreteren etc is maar een van de vele vaardigheden die men in de acute zorg kan leren beheersen. Het hart is ook maar een orgaan dat deel uit maakt van een orgaansysteem en al die organen en systemen hangen met elkaar samen. En electrische activiteit, die voortgeleid wordt in het hart, lis ook maar 1 deel van het orgaan, anatomie en patholofie van jhet hart komt er dan ook nog een sbij kijken. Al met al duurt het behoorlijk lang voordat iemand de werking van een lichaam kan begrijpen. Om nog maar te zwijgen over de psychologische invloed en psychiatrische ziekten ensociale factoren...

En  niet alleen medische kennis en handelingen zijn belagrijk in prehospitale hulpverleing/acute zorg. en ambulanceverpleegkundige moet immers ook beschikken over verpleegkundige optimale kennis en vaardigheden. Medische kennis en vaardigheden alleen is onvoldoende om in de acute zorg te kunnen werken.

Kortom; kennis en kunde verkrijgen kost tijd, en alles op zijn tijd doen en aanleren en ervaring in opdoen is ook zeer belangrijk. Vooruitwerken is niet altijd even geschikt.

Verder wens ik je veel lesplezier toe en vooral een genuanceerde kijk op de acute zorg en de diverse beroepen darin, als je d etijd ervoor neemt kun je daar je voordeel mee doen.

Joffry


HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #1 Gepost op: 26 februari 2010, 01:37:27
Ja gaaf, post hier maar allerlei ECG's, binnenkort thoraxfotos en andere rontgenopnamen, oja, dan vergeet ik nog de echos Cor, Abdomen, CT scan, MRI en PET scans......  
wordt op dze manier onderhand wel tijd voor een aparte afdeling op dit forum voor de radiodiagnostiekliefhebbers... :-\

ps. nog iemand voor postings over labuitslagen??  aanrijtijden??

zucht, hobbyisme kan ook ontaarden, weet genoeg collegae die moe worden van wannabees en ''ehbo''-ers en moet zeggen, niet altijd ten onrechte.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


ambukampen

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 170
Reactie #2 Gepost op: 26 februari 2010, 11:50:10
Ja gaaf, post hier maar allerlei ECG's, binnenkort thoraxfotos en andere rontgenopnamen, oja, dan vergeet ik nog de echos Cor, Abdomen, CT scan, MRI en PET scans......  
wordt op dze manier onderhand wel tijd voor een aparte afdeling op dit forum voor de radiodiagnostiekliefhebbers... :-\

ps. nog iemand voor postings over labuitslagen??  aanrijtijden??

zucht, hobbyisme kan ook ontaarden, weet genoeg collegae die moe worden van wannabees en ''ehbo''-ers en moet zeggen, niet altijd ten onrechte.
He Foffry,
je vergeet de CTG's nog. Lijkt mij ook wel interesant  ;D
Leuk hartfrequentie van het kind beoordelen ::) druk in de uterus enz enz  ;) ;) O0
Ambulancechauffeur,  Verpleegkundige B ambulance, PHTLS, TECC


riesbruins

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 421
Reactie #3 Gepost op: 26 februari 2010, 11:57:14
He Foffry,
je vergeet de CTG's nog. Lijkt mij ook wel interesant  ;D
Leuk hartfrequentie van het kind beoordelen ::) druk in de uterus enz enz  ;) ;) O0

Die heb ik hier nog wel liggen van mijn zoontje. twee maanden lang elke dag een CTG van minimaal een uur. We konden de probleem dippen er na verloop van tijd zelf uithalen maar dat was ook alles
Brandweerdoctrine de theorie achter het brandweer vak. twitter: @brandweerdoctri  Alles wat ik post doe ik op persoonlijke titel


Ba(a)s

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,055
Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2010, 15:41:54
zucht, hobbyisme kan ook ontaarden, weet genoeg collegae die moe worden van wannabees en ''ehbo''-ers en moet zeggen, niet altijd ten onrechte.

Volgens mij is dat inmiddels wel duidelijk hoor  ;)
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2010, 19:05:18
Wat is er op tegen dat iemand een ECG wil begrijpen ?
Ik ben daar een paar jaar gelden ook eens mee begonnen, had alleen geleerd hoe je een ECG moest maken en als echte techneut wil je dan ook snappen wat je doet en wat je ziet.
Gewoon een leuke uitdaging, je hebt er in de praktijk weinig aan, maar is dat erg ?
Wat heb je er aan dat je op Schiphol alle types vliegtuigen kunt herkennen ? Moet je daarom vliegtuigspotten maar afwijzen ? Nee ?, waarom ecg spotten dan wel ?
Als iemand daar de lol van inziet, dan is daar wat mij betreft niets mis mee.

Nog wel een tip bij het leren, probeer te begrijpen waarom een bepaalde afleiding er uit ziet zoals hij er uit ziet, wanneer je dat begrijpt (een beetje vectorenkennis is handig) is het allemaal veel gemakkelijker te plaatsen en te onthouden. Het boekje "snelle interpretatie..." of "rapid interpretation..." van Dubin is daar niet het meest geschikte boek voor.
Persoonlijk vind ik "ECG uit of in het hoofd" een goed basiisboek op dit gebied.
En vergeet niet dat een heleboel ecg 'afwijkingen' helemaal niet pathalogisch zijn, het zijn gewoon variaties op de norm, ook dat zijn dingen die je dient te leren wil je een ecg een beetje kunnen interpreteren (wat inderdaad iets heel anders is als de gezondheid van de patient kunnen beoordelen)

Veel succes/plezier
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2010, 22:12:18
Die heb ik hier nog wel liggen van mijn zoontje. twee maanden lang elke dag een CTG van minimaal een uur. We konden de probleem dippen er na verloop van tijd zelf uithalen maar dat was ook alles

Jaaa, ook nog even de Spo2, CO, etCO2, MetHb en niet te vergeten de ICP meting, enne opteert er nog iemand voor een Evita4 loup curve??
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


seh/ic broeder

  • (alg.) Verpleegkundige Spoedeisende Hulp en Ambulancezorg Belgie
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 862
  • Alles komt goed !
Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2010, 16:47:39
ik begrijp ook niet goed waarom hierover discussiëren niet zou kunnen?

zoals al gezegd wordt als je dit niks vind, hoef je het niet te lezen.

ik ben momenteel stage aan het lopen bij de ambulancedienst in Groningen en hier ben ik ook bezig met de basis van ecg herkenning, ook al doe ik zelf verder niks mee  vind ik het toch reuze interessant (je krijgt een beter beeld van de patiënt en zijn aandoening)

ik gebruik hier ook de snelle interpretatie van ecg en ik moet zeggen dat ik het een reuze interessant boek vind, wat erg makkelijk weg leest

martien


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2010, 17:04:14
kijk....en daar zouden we het allemaal voor moeten doen profs ;)
(en ook voor jezelf,verpleegkunde = een leven lang leren  schreef onze vriend Pool)
o.a. voor de plegen in opleiding, zij zijn de toekomst  O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2010, 21:46:52
Ik vind de opmerkingen hier omtrent erg flauw en on professioneel.
Het forum was juist opgericht om met en van elkaar te leren.

Er zijn hier ook artsen, verpleegkundigen (wel of niet i.o.) die wel openstaan om kennis met elkaar uit te wisselen en niet gelijk afgebrand willen worden.
Natuurlijk zijn er zoveel site's waar dit te vinden valt en als mensen hier de behoefte hebben om deze kennis met elkaar te delen, tja....
dan kan dat dus o.a. hier.




Flauw en onprofessioneel? wie wat waar?


Het ontaard nogalsnel in het etaleren van eigen kennis en kunde, alsof dat de patientenzorg ten goede komt. Zoals al eerder gezegd bij het onderwerp ''hoe word ik ambulanceverpleegkundige.'' eerst de basis leren beheersen en niet voor die fase al volledig bezig zijn met het willen beheersen van de fasen die daarna komen. Dat staat het leerproces in de weg. First things first zoals we in de ambuzorg zeggen met een angelsaksisch gezegde...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod