Competenties binnen de ambulancezorg, wat moet ik van tevoren weten?

Auteur Topic: Competenties binnen de ambulancezorg, wat moet ik van tevoren weten?  (gelezen 3847 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2010, 22:33:24

zucht, hobbyisme kan ook ontaarden, weet genoeg collegae die moe worden van wannabees en ''ehbo''-ers en moet zeggen, niet altijd ten onrechte.

Heb je hier zelf niet een klein tikkeltje last van?


Flauw en onprofessioneel? wie wat waar?


Het ontaard nogalsnel in het etaleren van eigen kennis en kunde, alsof dat de patientenzorg ten goede komt. Zoals al eerder gezegd bij het onderwerp ''hoe word ik ambulanceverpleegkundige.'' eerst de basis leren beheersen en niet voor die fase al volledig bezig zijn met het willen beheersen van de fasen die daarna komen. Dat staat het leerproces in de weg. First things first zoals we in de ambuzorg zeggen met een angelsaksisch gezegde...

Dus jij hebt nooit vantevoren alvast een beetje door het volgende hoofdstuk van je studieboeken gebladerd?

Niemand beweert hier volledig de volgende fase te willen beheersen, wel vinden sommigen het een interessant onderdeel waar ze vooruitlopend op eventuele verdere carriere, scholing, etc. al wat meer over willen weten. Daarnaast ben ik het met SEH zustertje eens dat we hier zijn om kennis en ervaring op ALLE niveaus met elkaar te delen en daar is niks mis mee zolang ook de beperkingen aangegeven worden.


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #11 Gepost op: 4 maart 2010, 13:32:36
Citaat
Wel lachen dat een SEH-pleeg ook wat met ECG's doet..hahahahahahaha (geintje)

Oh nee, een beheerder op deze manier benaderen....daar komt alleen ellende van..... ;)

Ik heb even getwijfeld of ik zou reageren omdat ik, qua mening, ergens tussenin lig. Toch wil ik wat kwijt:

Wij zijn een forum waarbij professionals en leken samen komen om van elkaar te leren. Eén van de belangrijkste taken van een ervaren professional in een beroepsgroep is het begeleiden van jonge collega's en aspiranten-collega's. Niet alles voorkauwen maar samen de weg verkennen en zorgen dat je pupil juist wel de bomen ziet door het bos. Dus ook in dit geval. Joffry heeft kort door de bocht gereageerd maar feitelijk heeft hij gelijk. Bas kan zich beter concentreren op zijn andere (basale) competenties om ambulanceverpleegkundige te worden. Zijn sociale vaardigheden bijvoorbeeld (niet dat er iets aan schort hier..het is niet denigrerend bedoeld). Toen ik zijn leeftijd had was ik vrijwilliger bij een zwemvereniging voor gehandicapten. Daar heb ik leren communiceren met mensen met een verstandelijk beperking. Eén van de basis competenties als verpleegkundige. Pas veel later in mijn carriére heb ik ECG leer gehad, met begeleiding van een ervaren collega.

Mijn advies zou zijn:
1) Maak eerst school af, haal zo goed mogelijke cijfers
2) Doe ernaast ook wat vrijwilligers werk, leer met mensen omgaan. Een voorbeeld zou zijn: vrijwilliger in een verpleegtehuis (deze mensen vormen namelijk 80% van onze patientenpopulatie)
3) Zorg ervoor dat je een goede school uitkiest, de HAN in Nijmegen, bijvoorbeeld.
4) Geniet van de opleiding, geniet van je vrijheid als student, het is voorbij voordat je het weet.

Ik zou zeggen: alle lof voor je inspanningen, maar leer lopen voordat je gaat rennen. Je tijd komt wel, geniet van de weg ernaartoe.....

WM
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #12 Gepost op: 8 maart 2010, 16:37:08
m.b.t. sec competenties voor de diverse werkvelden kun je eens kijken op de site van het UWV:
http://www.competentieatlas.nl/ontwikkel/cluster.asp?beroep_cd=559

vakinhoudelijk is er veel te vinden en ook hier al geplaats (topic ambulance verpleegkundige)


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #13 Gepost op: 13 maart 2010, 00:57:58
Heb je hier zelf niet een klein tikkeltje last van?


Dus jij hebt nooit vantevoren alvast een beetje door het volgende hoofdstuk van je studieboeken gebladerd?

Niemand beweert hier volledig de volgende fase te willen beheersen, wel vinden sommigen het een interessant onderdeel waar ze vooruitlopend op eventuele verdere carriere, scholing, etc. al wat meer over willen weten. Daarnaast ben ik het met SEH zustertje eens dat we hier zijn om kennis en ervaring op ALLE niveaus met elkaar te delen en daar is niks mis mee zolang ook de beperkingen aangegeven worden.

Jahoor Vesalius, maar aan allerlei verhandelingen over labuitslagen en lastige ECG fenomenen hier behandeld door nietdeskundigen zit ik niet echt te wachten, maar als men dat graag wil, ga je gang.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2010, 01:05:17
m.b.t. sec competenties voor de diverse werkvelden kun je eens kijken op de site van het UWV:
http://www.competentieatlas.nl/ontwikkel/cluster.asp?beroep_cd=559

vakinhoudelijk is er veel te vinden en ook hier al geplaats (topic ambulance verpleegkundige)


De beschrijving van met name de vaktechnische competenties behoeven wel wat uibreiding op de UWV site, laat staan de vacatures, in het westen zouden er nauwelijks vacatures zijn volgens kansverkenner...   laat nou net het tegendeel waar zijn, oa in Den Haag staan we te springen om ambulanceverpleegkundigen, maar nauwelijks (geschikte)kandidatendie zich melden...
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


CM

  • Docent verpleegkunde/parttime ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,118
Reactie #15 Gepost op: 14 maart 2010, 21:05:21
Ik heb deze topic een flink schoonmaakbeurt gegeven. Er werd namelijk met veel modder gegooid zonder inhoudelijk iets toe te voegen over het onderwerp zelf.

Als je het überhaupt nodig vindt om iemand persoonlijk aan te vallen dan doe dat maar via een PM. Je zet jezelf namelijk daarmee minder te kijk.

Als bepaalde zaken weer op de man gespeeld worden dan zullen ze wederom zoinder tekst en uitleg verwijderd worden.

WM - Moderator
The exceptional is ubiquitous; to be entirely typical is a rare and lonely state - Andrew Solomon