Busje ramt TS brandweer Leeuwarden 03-03-2010

Auteur Topic: Busje ramt TS brandweer Leeuwarden 03-03-2010  (gelezen 4151 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

112fryslan

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 56
Gepost op: 3 maart 2010, 17:35:52
LEEUWARDEN - De brandweer moest woensdagmiddag rond twee uur met spoed naar de Ruysdaelstraat.

De hulpverleningswagen en de tankautospuit(TS) rukten daarop met spoed uit vanaf de Aldlansdyk. Op het Drachtsterplein ging het mis; de bestuurder van een Mercedes zag de tankautospuit over het hoofd gezien en is daarbij tegen de achterkant van de brandweerwagen gereden.

De Mercedes heeft veel schade aan de voorzijde van het voertuig en is afgesleept door berger Theo Faber. Ook de tankautospuit liep flinke schade op aan o.a. de rechterachterzijde. Een balk die onderaan de TS zat lag midden op het Drachtsterplein. De achterste kast van de brandweerwagen is leeggehaald en daarna is alles zo goed mogelijk vastgemaakt, waarna de wagen weer terug is gereden naar de kazerne. Waarschijnlijk zal het brandweervoertuig voorlopig niet inzetbaar zijn.

De hulpverleningswagen kon gewoon doorrijden voor de inzet in de Ruysdaelstraat. Er raakte gelukkig niemand gewond bij de aanrijding.




Meer foto's op 112fryslan.nl




JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #1 Gepost op: 3 maart 2010, 19:44:32
Dat men een voertuig, met zo'n omvang, niet kan zien, lijkt me onvoorstelbaar. Ben blij dat er geen gewonden zijn gevallen.

@Joris: Heb je gebrek aan aandacht? Aangezien je behoorlijk in discussie treedt, terwijl de regels overduidelijk zijn.
Een forum is bedoeld voor allerhande nieuwsberichten. Tevens lijkt me het aanmaken van een nieuw topic, omtrent een bepaald onderwerp, ook nog eens overzichterlijker.


Joris

  • Manschap A
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,491
Reactie #2 Gepost op: 3 maart 2010, 19:55:27
Dat men een voertuig, met zo'n omvang, niet kan zien, lijkt me onvoorstelbaar. Ben blij dat er geen gewonden zijn gevallen.

@Joris: Heb je gebrek aan aandacht? Aangezien je behoorlijk in discussie treedt, terwijl de regels overduidelijk zijn.
Een forum is bedoeld voor allerhande nieuwsberichten. Tevens lijkt me het aanmaken van een nieuw topic, omtrent een bepaald onderwerp, ook nog eens overzichterlijker.
Ambities om moderator te worden?  O0 Een forum is tevens bedoelt om kritisch te kijken. Omdat ik me de afgelopen maanden stoor aan het feit dat het hulpverleningsforum aan het transformeren is naar het hulpverleningsnieuwsforum probeer ik anderen ook kritisch te laten kijken, het staat toch niet in de regeltjes dat dat niet op deze manier mag? Zoals TAS-226 aangaf, er is al een topic voor dit soort (on)gevallen.
343, never forget.


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Reactie #3 Gepost op: 4 maart 2010, 09:32:55
Dat men een voertuig, met zo'n omvang, niet kan zien, lijkt me onvoorstelbaar. Ben blij dat er geen gewonden zijn gevallen.


Als ik het goed begrijp zijn deze voertuigen tegelijk uitgerukt en rijden dus achter elkaar aan door het verkeer. Het grote gevaar is dat de overige weggebruikers niet altijd bedacht zijn op een tweede voertuig. Het eerste voertuig is gepasseerd en men kijkt zo'n auto nog even na in plaats van te kijken of er nog iets achteraan komt.
Aan de anderer kant heb ik het zelf vaak genoeg meegemaakt dat je oogcontact hebt met andere weggebruikers en dat ze evengoed gewoon doorrijden. Ik heb geen idee wat er op zo'n moment in die mensen omgaat. Ze staan stil, ze zien je aankomen en op het laatste moment trekken ze op en moet de ABS vol aan de bak  :'(
Assumption is the mother of all fuck-ups


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
Reactie #4 Gepost op: 4 maart 2010, 10:58:34
Geen gewonden, gelukkig maar !!
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Reactie #5 Gepost op: 4 maart 2010, 12:05:03
Aan de anderer kant heb ik het zelf vaak genoeg meegemaakt dat je oogcontact hebt met andere weggebruikers en dat ze evengoed gewoon doorrijden. Ik heb geen idee wat er op zo'n moment in die mensen omgaat. Ze staan stil, ze zien je aankomen en op het laatste moment trekken ze op en moet de ABS vol aan de bak  :'(
Waar mensen toch (soms) mee bezig zijn tijdens het autorijden, verbaast me elke keer weer..

Citaat
Bij bijna 80% van de ongelukken en bij 65% van de bijna-ongelukken speelt onoplettendheid en afleiding een rol, zegt de Nederlandse Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV)

Bron: http://www.dokterdokter.nl/man/psyche/article/24020/mannen-tijdens-autorijden-snel-afgeleid
Zeker afleiding, mensen kijken vaak naar het 1e voertuig dat met zwaailicht en sirene voorbij komt, en zien daarbij (mogelijk) de 2e wagen over het hoofd...  :-X
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


VRK Fotografen

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,355
    • Brandweer Kennemerland VRK
Mike Berghoeffs - District Noord Jan Kol jr. - District Midden George Bakker - District Zuid Jeffrey Koper - District Zuid  (Coördinator Brandweerfoto


jvo

  • ACH
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,933
  • geel busje, geel pak
    • Youtubekanaal
Reactie #7 Gepost op: 4 maart 2010, 20:14:42
Als ik het goed begrijp zijn deze voertuigen tegelijk uitgerukt en rijden dus achter elkaar aan door het verkeer. Het grote gevaar is dat de overige weggebruikers niet altijd bedacht zijn op een tweede voertuig. Het eerste voertuig is gepasseerd en men kijkt zo'n auto nog even na in plaats van te kijken of er nog iets achteraan komt.
Aan de anderer kant heb ik het zelf vaak genoeg meegemaakt dat je oogcontact hebt met andere weggebruikers en dat ze evengoed gewoon doorrijden. Ik heb geen idee wat er op zo'n moment in die mensen omgaat. Ze staan stil, ze zien je aankomen en op het laatste moment trekken ze op en moet de ABS vol aan de bak  :'(
Of mensen die je aankijken "ja maar ik heb ook haast" of "wat moet je nou met al die herrie" of zoiets, en gewoon doorrijden.... :-X

Ik probeer ook altijd als 2e auto een andere route aan te houden, maar soms kun je gewoon niet anders dan achter elkaar aanrijden... dan maar continue de versneller erop, zodat je iig opvalt....
-When responding to a call, always remember that your ambulance was built by the lowest bidder-


JarnoF

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,110
  • Geïnteresseerd in de hulpverlening
    • JarnoFlinkers.nl
Reactie #8 Gepost op: 5 maart 2010, 21:14:47
Of mensen die je aankijken "ja maar ik heb ook haast" of "wat moet je nou met al die herrie" of zoiets, en gewoon doorrijden.... :-X

Ik probeer ook altijd als 2e auto een andere route aan te houden, maar soms kun je gewoon niet anders dan achter elkaar aanrijden... dan maar continue de versneller erop, zodat je iig opvalt....

Maar wanneer mensen er niet op bedacht zijn, of omdat zij zichzelf belangrijker wanen, is men het rijbewijs dan wel waardig? (Hierbij ervan uitgaand, dat het hulpverleningsvoertuig zich netjes aan de regels houdt en alle veiligheidseisen in acht houdt)
Uiteraard kan ik me voorstellen dat je een ogs-voertuig nakijkt, maar er wordt gelijk geleerd bij rijlessen, om je gedachten op de weg te houden.


debaert

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 201
Reactie #9 Gepost op: 7 maart 2010, 10:31:41
Maar wanneer mensen er niet op bedacht zijn, of omdat zij zichzelf belangrijker wanen, is men het rijbewijs dan wel waardig? (Hierbij ervan uitgaand, dat het hulpverleningsvoertuig zich netjes aan de regels houdt en alle veiligheidseisen in acht houdt)
Uiteraard kan ik me voorstellen dat je een ogs-voertuig nakijkt, maar er wordt gelijk geleerd bij rijlessen, om je gedachten op de weg te houden.

In mijn ogen zou het omgaan met 'bijzondere' voertuigen in de rijlessen meer naar voren mogen komen. Dus dat men wéét wat men moet doen als er een voertuig met prio 1 nadert en niet 'zomaar' wat doet.
 
En, het is nu eenmaal een bekend fenomeen dat mensen in bijzondere situaties de voorgeprogrammeerde weg volgen, dus niet extra ruimte maken maar doen wat ze altijd doen, omdat ze niet alle informatie kunnen verwerken (vergelijkbaar met het vluchtgedrag bij brand: altijd via de ingang en de lift...)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.