Middel HV Bootje + brandweerboot vast meertje De Noorderham - Krommenie 05-03-2010

Auteur Topic: Middel HV Bootje + brandweerboot vast meertje De Noorderham - Krommenie 05-03-2010  (gelezen 5406 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

jadjong

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 557
Bandje loslaten?


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Naar aanleiding van het ongeval met de boot van Millingen is er een discussie geweest over het dragen van brandweerhelmen in combinatie met een redvest.
Bij het opblazen van het vest drukt namelijk het 'nekdeel' van het vest de helm naar voren, waardoor je of wordt opgehangen in je kinbandje of de helm voor je gezicht komt te zitten. Ik zie dat de combi hier nog gewoon wordt gebruikt, maar weet ook dat er korpsen zijn met andere helmen zonder nekstuk voor in de boot. Weet iemand of hier landelijk nog een richtlijn voor is gekomen, of wacht iedereen gewoon nog even op het volgende ongeluk?

Ik weet niet of en in welke mate dit bekend is binnen ons korps, maar ik zou er graag meer van af willen weten. Dan kan ik dat meenemen naar de verantwoordelijke mensen. Als er door het dragen van helmen gevaar ontstaat, dan moet daar iets mee gedaan worden.
Misschien kun je me in een pb wat meer info sturen over dat ongeval.
Assumption is the mother of all fuck-ups


joostvankempen

  • REDDINGSBRIGADE
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 944
  • projectmanager ICT lokale overheid
    • Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch
Voor iedereen die dit ongeval niet kent, het volgende topic bevat het hele verhaal van de melding tot aan het eindrapport van de inspectie OOV:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21549.0.html

Op 14 februari 2008 heeft zich tijdens een inzet op de Waal een ongeval voorgedaan met een snelle interventieboot van het brandweerkorps van de gemeenten Millingen aan de Rijn/Ubbergen/Groesbeek. Deze boot is tegen een rivierkrib aangevaren, waarbij een drietal mensen overboord is geslagen. Twee van deze mensen hebben zichzelf in veiligheid gebracht en een persoon is door de bemanning op de boot in veiligheid gebracht.

Naar aanleiding van dit voorval heeft de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) een onderzoek verricht naar de omstandigheden waaronder en de wijze waarop het incident zich heeft voltrokken, met als doel daar lering uit te trekken.
http://www.ioov.nl/contents/pages/95083/2008070702ioov_incident_ooij.pdf

Het probleem met de helm is maar een klein dingetje in een hele berg van leerpunten, maar vond het wel een opvallende. Bij onze Reddingsbrigade zit iemand ook bij de Brandweer en we hebben het met zijn uitrusting ook getest en bij het opblazen geeft het vest echt een ‘stomp’ tegen het nekstuk van de helm waardoor deze voorover klapt. Door de ontstane druk is het losmaken van het kinbandje daarna ook bijna niet meer mogelijk. En dit is dan nog getest in een rustige kantine. Als je in het water ligt met een helm voor je gezicht is er volgens mij een redelijke kans op paniek, desoriëntatie etc. wat het allemaal niet makkelijker maakt…

Er wordt wel gewerkt aan een brancherichtlijn voor brandweer(hulp)boten, dus mogelijk dat daar iets in komt te staan?

Zie: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34750.0.html
Bestuurslid Reddingsbrigade 's-Hertogenbosch


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Het zou dus een stuk veiliger zijn om zonder helm het water op te gaan, of deze in ieder geval af te doen. Bovendien staat dit hoofddeksel niet echt bekend om zijn drijvende eigenschappen...


mallemiering

  • bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 580
    • GMK Zaanstreek/Waterland
Mijn dank is groot voor de informatie. Ik ga een en ander doorspelen binnen de organisatie.
Assumption is the mother of all fuck-ups