Ambulanceteams hebben eigenlijk maar summier instructies voor dit soort situaties. We mogen in voorkomende gevallen alleen handelen op het moment dat politie of brandweer een veilig verklaring geeft. Dus feitelijk is het zo dat wanneer één van deze disciplines ter plaatse is wij eerst moeten vragen of de situatie voor ons veilig is....
Politie zal dit vooral doen op gebied van (dreigend) geweld, de brandweer in allerlei situaties: een auto die niet stabiel staat, (wij wachten daar vaak op
) brand, rook, ontploffingsgevaar, instortingsgevaar etc.
Op fabrieksterreinen laten we ons adviseren door veiligheidsdeskundigen aldaar, en bij bv de kerncentrale krijgen we te maken met stralingsdeskundigen. Op het water is de schipper van de KNRM leading.
Voor incidenten met mogelijk gevaarlijke stoffen (waar dit soort brand eigenlijk automatisch al onder valt tot het tegendeel bewezen is) geldt dat we bovenwinds wachten op een afstand van minimaal 100 meter, maar liever nog 500 meter, zeker bij explosiegevaar.
Daar waar brandweer vergaand geschoold is in gevaarherkenning zijn wij dat slechts beperkt en vertrouwen we op de info die we van de bevelvoerder krijgen.
Voor het uitvallen van collega's zijn geen vaste afspraken. Wel is een beetje een ongeschreven regel dat je niet alleen ergens naar binnen gaat. Je wacht tot je collega ook zover is om mee te gaan. Totdat je rapid responder (solo-eenheid) bent....