Als de beroeps van Alphen niet inzetbaar zijn houd Alphen 2 TSen over. De tijd van de 2e TS is de tijd dat vrijwilligers er over doen om die te bezetten. Als ze herbezetten wordt aan die 2e TS de tijd die de beroeps er over doen om die TS te bezetten gebruikt. In het eerste geval kan zomaar Koudekerk sneller zijn als de 2e (vrijwillig bemande) TS. In het 2e geval is de die 2e (beroeps bemande) TS overals het snelste.
En wat staat er dan exact in de KVT, ben ik benieuwd naar??
Alphen herbezet nu heel snel door Zwammerdam en Aarlanderveen om te zorgen dat die in Alphen weer heel snel vooraan in de KVT staan als ze op kazerne Alphen zitten. Zo pikken hun de uitrukken mee die anders door omliggende posten verzorgd zouden gaan worden.
Ik proef hier dezelfde negativiteit als op het brandweerforum en ik vraag me echt af wat je nu precies wilt bereiken? De burger heeft recht op de snelste brandweerzorg en aangezien Alphen in die hoek de meest significante post is, is het niet meer dan logisch dat er herbezetting plaats vindt. Jij ziet dat als het "pikken" van uitrukken, maar de burger ziet dat als het sneller aanwezig zijn van de brandweer, en dat is toch hetgene wat telt?
In Alphen is ook niet het hele jaar 1 TS aan de beroeps gekoppeld, dat varieert.
Wat varieert??
Voor elke benodigd voertuig "kijkt" de KVT welke post het dichtsbij is en of dat gevraagde voertuig daar staat. Staat ie daar niet kijkt ie naar de volgende post tot dat ie het voertuig, bv een WO wel gevonden heeft.
Nee, de KVT kijkt niet, de KVT
weet. Misschien bedoelen we hetzelfde, maar dat is in dit geval een significant verschil. Per vak is immers vooraf bepaald welke post het snelst TP kan zijn. Als we uitgaan van jouw bewoordingen (kijken welke post het dichtstbij is) dan kunnen er geen fouten optreden, er wordt immers altijd ten opzichte van de incidentlokatie gekeken. Nee, het ligt voor het vak waarbinnen het incident valt al vast. Als daar een foutje in zit, dan kan de KVT "kijken" wat hij wil, er zal dan toch wel de verkeerde post gealarmeerd worden. Voorbeelden genoeg...
Als de KVT naar posten zou kijken dan zouden alle TSen dezelfde uitruktijd hebben en dat hebben ze niet. In bv Katwijk duurt het langer om de 2e TS te bemannen bij alarmering van beide TSen tegelijkertijd. De eerste 6 man stappen namelijk op de 1e TS en duurt het dus langer voordat de volgende 6 man de 2e TS bemant hebben. Sommige TSen staan zelfs overdag buiten dienst. Daarom kunnen dus andere posten sneller hun TS ter plaatse hebben dan het betreffende korps hun eigen 2e TS.
Je neemt mijn woorden te letterlijk. Waar ik zeg "post" daar moet je dit zien als "Alphen 1e TS", "Alphen 2e TS", etc. Aan elk voertuig kan een andere opkomsttijd hangen. Die 1e en 2e TS kunnen dagelijks andere spuiten zijn, dat is irrelevant voor de KVT. Daarom is het ook van belang om door te geven dat een andere spuit op de 1e uitruk staat, zodat de KVT daar rekening mee kan houden.
Tot slot is dat buiten dienst zetten van jou helemaal niet van toepassing behalve als een korps een bepaalde periode weet dat het voertuig helemaal niet te bemannen is.
Het is niet van toepassing? Leuk om dat van jou te horen
Jij klaagt steen en been over korpsen die geen complete TS kunnen bemannen en op het moment dat geen herbezetting gerealiseerd kan worden (waar dat van toepassing is) daar laat je de TS lekker alarmeren. Zo wordt jouw lijstje inderdaad steeds langer
Als een springbemanning uitrukt dan laten ze de overige voertuigen die zij kunnen bemannen ook buiten dienst zetten, op dat moment is er immers geen bemanning voor. Zijn ze terug aan de kazerne, dan zijn alle voertuigen inzetbaar, hetzij niet gelijktijdig (gaat helaas ook weleens fout). Zelfde als met herbezetting, nu blijkt dat er geen gegarandeerde uitruk mogelijk is na korpsalarm, is het praktischer om die 2e spuit pas in dienst te melden als er daadwerkelijk bemanning voor is. Waarom dat niet van toepassing is, is me een raadsel, denk toch eens wat meer in oplossingen en minder in problemen...