Brandweer Hollands-Midden

Auteur Topic: Brandweer Hollands-Midden  (gelezen 58196 keer)

0 gebruikers (en 8 gasten bekijken dit topic.

Snyper

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 614
Reactie #150 Gepost op: 18 juni 2010, 21:08:49
Als de 2e TS van GDA door vrijwilligers bemand moet worden en in een "vak" staat HTT als 2e TS zal HTT gealarmeerd worden en niet Gouda.

Nee hoor, GMS gaat zoeken naar een TS voor het betreffende vak. Gouda staat daar als 1e op, en aangezien er nog een TS op status "inzetbaar" staat aan kazerne Gouda wordt die gealarmeerd. Het wordt een ander verhaal als in het betreffende vak een 2e TS nodig is. Bij middel-hv/brand zal dan wel Haastrecht gealarmeerd worden.

Ik neem trouwens aan dat men altijd moet melden dat de kazerne weer bemand is bij het herbezetten van de kazerne. Hierdoor pakt GMS GDA weer als 1e en niet een andere in de KVT.

Dat wordt kennisgegeven aan de RAC inderdaad. Met de mededeling of bijvoorbeeld ook de WO weer in dienst staat en overige bijzondere voertuigen.


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #151 Gepost op: 18 juni 2010, 23:29:54
De alarmering voor herbezetting is alleen gericht op het verkorten van de opkomsttijd van de vrijwilligers en is een handmatige actie door de GMK (op verzoek van de 1ste BV).
Indien er een 2de melding binnenkomt, wordt daar een alarmering aan gekoppeld en wordt er (wederom) een korpsalarm gemaakt, ditmaal vanuit het systeem.
Na ongeveer 6 minuten en heralarmering (omdat het voertuig nog niet is ingemeld) en weer 6 minuten later de (vervangende) 2de TS volgens de KVT.
Al met al een behoorlijke tijdsoverschrijding.

Al met al vind ik dit een zorgwekkende situatie in Gouda.

Dat is het zeker. Misschien moet men maar eens overdenken, wat op deze manier de toegevoegde waarde is van een 2de TS (in dienst) op Gouda.


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #152 Gepost op: 18 juni 2010, 23:54:39

Dat wordt kennisgegeven aan de RAC inderdaad. Met de mededeling of bijvoorbeeld ook de WO weer in dienst staat en overige bijzondere voertuigen.


Dan word de 2e TS dus met herbezetten door het GMS automatisch op inzetbaar gezet waarna er terugkoppeling volgt van een opgekomen bvd? Er is in bovenstaand geval waarschijnlijk geen terugkoppeling geweest over de opkomst ...


Wous79

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 26
Reactie #153 Gepost op: 19 juni 2010, 00:07:28

Nee hoor, GMS gaat zoeken naar een TS voor het betreffende vak. Gouda staat daar als 1e op, en aangezien er nog een TS op status "inzetbaar" staat aan kazerne Gouda wordt die gealarmeerd. Het wordt een ander verhaal als in het betreffende vak een 2e TS nodig is. Bij middel-hv/brand zal dan wel Haastrecht gealarmeerd worden.

Weet je dit zeker? Volgens mij ziet het systeem voor dat vak als eerste de 1e TS van Gouda, deze is niet beschikbaar dus word er weer in de KVT gekeken wie daarna volgt... Gouda staat zelfs op de zesde TS gedurende werktijd voor dat vak... Het lijkt me logischer dat er bevestigd moet worden dat er vanaf Gouda weer binnen 1 minuut uitgerukt kan worden voordat deze op het eerste plan komt...


Coldchurch

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 105
  • Brandmeester
Reactie #154 Gepost op: 19 juni 2010, 00:39:13
Weet je dit zeker? Volgens mij ziet het systeem voor dat vak als eerste de 1e TS van Gouda, deze is niet beschikbaar dus word er weer in de KVT gekeken wie daarna volgt... Gouda staat zelfs op de zesde TS gedurende werktijd voor dat vak... Het lijkt me logischer dat er bevestigd moet worden dat er vanaf Gouda weer binnen 1 minuut uitgerukt kan worden voordat deze op het eerste plan komt...

De KVT geeft voor dit vak een alarmeringsvoorstel voor deTS van Gouda als eerste TS. Indien de eerste TS (met beroepsbezetting) reeds ingezet staat, staat er een 2de (en op Gouda zelfs een 3de TS) inzetgereed op de kazerne en wordt dit dus weer de eerste TS voor dit vak.
Indien deze worden uitgemeld/niet kunnen uitrukken gaat de KVT "op zoek" naar een 2de TS in dit vak en zal Haastrecht (in dit vak) als eerste TS worden gealarmeerd.
Indien een commandant weet dat hij stuctureel deze 2de TS niet binnen de zorgnormtijden ter plaatse kan krijgen (welke normaliter wel door de 1ste TS met beroepsbezetting gehaald kan worden), kan de oplossing zijn deze 2de (en 3de) TS buiten dienst te laten melden, waardoor de KVT zijn werk doet en direct een andere post alarmeerd.


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #155 Gepost op: 19 juni 2010, 11:09:06
Ik bedoelde ook de 2e TS. Dus als de 1e TS van Gouda niet inzetbaar is zal niet de 2e TS van Gouda maar die van Haastrecht gealarmeerd worden.

Nee hoor, GMS gaat zoeken naar een TS voor het betreffende vak. Gouda staat daar als 1e op, en aangezien er nog een TS op status "inzetbaar" staat aan kazerne Gouda wordt die gealarmeerd. Het wordt een ander verhaal als in het betreffende vak een 2e TS nodig is. Bij middel-hv/brand zal dan wel Haastrecht gealarmeerd worden.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #156 Gepost op: 19 juni 2010, 11:22:03
Volgens mij heb jij niet goed door hoe de KVT werkt en zit je verkeerd.

De KVT geeft voor dit vak als alarmeringvoorstel alleen de 1e TS van Gouda als deze inzetbaar is. Als de 1e TS van Gouda reeds ingezet is pakt de KVT niet de 2e of 3e TS van Gouda maar Haastrecht, vervolgens Reeuwijk en daarna Gouderak. Dus voorlopig komen de 2e en 3e TS van Gouda niet meer in beeld. Dit heeft dus met tijden te maken. Dit alles wordt anders als de kazerne wordt herbezet en de 2e TS van Gouda weer door "beroeps" wordt bemand en deze de tijden van de 1e TS van Gouda overneemt. Dan komt de 2e van Gouda in dit vak weer als eerste.

De KVT geeft voor dit vak een alarmeringsvoorstel voor deTS van Gouda als eerste TS. Indien de eerste TS (met beroepsbezetting) reeds ingezet staat, staat er een 2de (en op Gouda zelfs een 3de TS) inzetgereed op de kazerne en wordt dit dus weer de eerste TS voor dit vak.
Indien deze worden uitgemeld/niet kunnen uitrukken gaat de KVT "op zoek" naar een 2de TS in dit vak en zal Haastrecht (in dit vak) als eerste TS worden gealarmeerd.

Dit onderstaande is helemaal niet van toepassing. De commandant weet dit en dit is dan ook meegerekend in de KVT. Het is een gegeven dat de 2e TS van Gouda door vrijwilligers niet zo snel te bemannen is als de 1e TS door beroeps. Daarom leveren andere posten ook een waardevolle hulp in Gouda.

Indien een commandant weet dat hij stuctureel deze 2de TS niet binnen de zorgnormtijden ter plaatse kan krijgen (welke normaliter wel door de 1ste TS met beroepsbezetting gehaald kan worden), kan de oplossing zijn deze 2de (en 3de) TS buiten dienst te laten melden, waardoor de KVT zijn werk doet en direct een andere post alarmeerd.
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #157 Gepost op: 19 juni 2010, 14:31:48
De KVT geeft voor dit vak als alarmeringvoorstel alleen de 1e TS van Gouda als deze inzetbaar is. Als de 1e TS van Gouda reeds ingezet is pakt de KVT niet de 2e of 3e TS van Gouda maar Haastrecht, vervolgens Reeuwijk en daarna Gouderak. Dus voorlopig komen de 2e en 3e TS van Gouda niet meer in beeld. Dit heeft dus met tijden te maken. Dit alles wordt anders als de kazerne wordt herbezet en de 2e TS van Gouda weer door "beroeps" wordt bemand en deze de tijden van de 1e TS van Gouda overneemt. Dan komt de 2e van Gouda in dit vak weer als eerste.

Ik dacht eerlijk gezegd dat Coldchurch wel gelijk had, exact dezelfde discussie is gevoerd op het brandweerforum mbt de vrijwilligers van Alphen die ervoor zorgen dat Alphen weer bovenaan de KVT verschijnt als gevolg van herbezetting. Uiteraard is er een verschil tussen een uitruk na herbezetting of een direkte uitruk als de vrijwilligers nog van huis moeten komen. Dat verschil is niet in GMS te verwerken en daarom moet er dus een keuze gemaakt worden. De 2e TS apart in de KVT opnemen (weet eigenlijk niet of dat kan?) of gewoon onder 1 noemer vallen. Je moet namelijk niet vergeten dat het geen voertuigen zijn die in de KVT staan maar posten. Zodra een post die in eerste instantie als 1e in de KVT stond herbezet is, zal hij opnieuw op 1 staan omdat de post die op #1 staat weer een inzetbare TS kan leveren.

Als men bovengenoemde problemen wil voorkomen dan moeten de 2e en 3e TS standaard buiten dienst komen te staan en pas inzetbaar worden gemeld zodra er een complete ploeg op de kazerne zit. Nadeel hiervan is echter dat een direkte uitruk vanaf huis dan niet mogelijk is, de TS staat immers buiten dienst...


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Reactie #158 Gepost op: 20 juni 2010, 13:29:03
Nee Hunter volgens mij begrijp je het echt niet. Ik zal het proberen uit te leggen maar als ik het niet goed doe of je hebt nog vragen dan lees ik het graag want wil het graag helder hebben.

Als de beroeps van Alphen niet inzetbaar zijn houd Alphen 2 TSen over. De tijd van de 2e TS is de tijd dat vrijwilligers er over doen om die te bezetten. Als ze herbezetten wordt aan die 2e TS de tijd die de beroeps er over doen om die TS te bezetten gebruikt. In het eerste geval kan zomaar Koudekerk sneller zijn als de 2e (vrijwillig bemande) TS. In het 2e geval is de die 2e (beroeps bemande) TS overals het snelste.

Alphen herbezet nu heel snel door Zwammerdam en Aarlanderveen om te zorgen dat die in Alphen weer heel snel vooraan in de KVT staan als ze op kazerne Alphen zitten. Zo pikken hun de uitrukken mee die anders door omliggende posten verzorgd zouden gaan worden.

Hoe de AC een 2e TS weer door beroeps laat bemannen weet ik niet, daar zal wel een foefje voor zijn. In Alphen is ook niet het hele jaar 1 TS aan de beroeps gekoppeld, dat varieert.

Nee aan de KVT zitten inderdaad geen specifieke voertuigen (met roepnummers) gekoppeld maar OOK GEEN POSTEN! De KVT gebruikt wel voertuigtypes en aantallen op een post. Voor elke benodigd voertuig "kijkt" de KVT welke post het dichtsbij is en of dat gevraagde voertuig daar staat. Staat ie daar niet kijkt ie naar de volgende post tot dat ie het voertuig, bv een WO wel gevonden heeft.

Als de KVT naar posten zou kijken dan zouden alle TSen dezelfde uitruktijd hebben en dat hebben ze niet. In bv Katwijk duurt het langer om de 2e TS te bemannen bij alarmering van beide TSen tegelijkertijd. De eerste 6 man stappen namelijk op de 1e TS en duurt het dus langer voordat de volgende 6 man de 2e TS bemant hebben. Sommige TSen staan zelfs overdag buiten dienst. Daarom kunnen dus andere posten sneller hun TS ter plaatse hebben dan het betreffende korps hun eigen 2e TS.

Tot slot is dat buiten dienst zetten van jou helemaal niet van toepassing behalve als een korps een bepaalde periode weet dat het voertuig helemaal niet te bemannen is.


Ik dacht eerlijk gezegd dat Coldchurch wel gelijk had, exact dezelfde discussie is gevoerd op het brandweerforum mbt de vrijwilligers van Alphen die ervoor zorgen dat Alphen weer bovenaan de KVT verschijnt als gevolg van herbezetting. Uiteraard is er een verschil tussen een uitruk na herbezetting of een direkte uitruk als de vrijwilligers nog van huis moeten komen. Dat verschil is niet in GMS te verwerken en daarom moet er dus een keuze gemaakt worden. De 2e TS apart in de KVT opnemen (weet eigenlijk niet of dat kan?) of gewoon onder 1 noemer vallen. Je moet namelijk niet vergeten dat het geen voertuigen zijn die in de KVT staan maar posten. Zodra een post die in eerste instantie als 1e in de KVT stond herbezet is, zal hij opnieuw op 1 staan omdat de post die op #1 staat weer een inzetbare TS kan leveren.

Als men bovengenoemde problemen wil voorkomen dan moeten de 2e en 3e TS standaard buiten dienst komen te staan en pas inzetbaar worden gemeld zodra er een complete ploeg op de kazerne zit. Nadeel hiervan is echter dat een direkte uitruk vanaf huis dan niet mogelijk is, de TS staat immers buiten dienst...
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #159 Gepost op: 20 juni 2010, 14:08:31
Als de beroeps van Alphen niet inzetbaar zijn houd Alphen 2 TSen over. De tijd van de 2e TS is de tijd dat vrijwilligers er over doen om die te bezetten. Als ze herbezetten wordt aan die 2e TS de tijd die de beroeps er over doen om die TS te bezetten gebruikt. In het eerste geval kan zomaar Koudekerk sneller zijn als de 2e (vrijwillig bemande) TS. In het 2e geval is de die 2e (beroeps bemande) TS overals het snelste.

En wat staat er dan exact in de KVT, ben ik benieuwd naar??

Alphen herbezet nu heel snel door Zwammerdam en Aarlanderveen om te zorgen dat die in Alphen weer heel snel vooraan in de KVT staan als ze op kazerne Alphen zitten. Zo pikken hun de uitrukken mee die anders door omliggende posten verzorgd zouden gaan worden.

Ik proef hier dezelfde negativiteit als op het brandweerforum en ik vraag me echt af wat je nu precies wilt bereiken? De burger heeft recht op de snelste brandweerzorg en aangezien Alphen in die hoek de meest significante post is, is het niet meer dan logisch dat er herbezetting plaats vindt. Jij ziet dat als het "pikken" van uitrukken, maar de burger ziet dat als het sneller aanwezig zijn van de brandweer, en dat is toch hetgene wat telt?

In Alphen is ook niet het hele jaar 1 TS aan de beroeps gekoppeld, dat varieert.

Wat varieert??

Voor elke benodigd voertuig "kijkt" de KVT welke post het dichtsbij is en of dat gevraagde voertuig daar staat. Staat ie daar niet kijkt ie naar de volgende post tot dat ie het voertuig, bv een WO wel gevonden heeft.

Nee, de KVT kijkt niet, de KVT weet. Misschien bedoelen we hetzelfde, maar dat is in dit geval een significant verschil. Per vak is immers vooraf bepaald welke post het snelst TP kan zijn. Als we uitgaan van jouw bewoordingen (kijken welke post het dichtstbij is) dan kunnen er geen fouten optreden, er wordt immers altijd ten opzichte van de incidentlokatie gekeken. Nee, het ligt voor het vak waarbinnen het incident valt al vast. Als daar een foutje in zit, dan kan de KVT "kijken" wat hij wil, er zal dan toch wel de verkeerde post gealarmeerd worden. Voorbeelden genoeg...

Als de KVT naar posten zou kijken dan zouden alle TSen dezelfde uitruktijd hebben en dat hebben ze niet. In bv Katwijk duurt het langer om de 2e TS te bemannen bij alarmering van beide TSen tegelijkertijd. De eerste 6 man stappen namelijk op de 1e TS en duurt het dus langer voordat de volgende 6 man de 2e TS bemant hebben. Sommige TSen staan zelfs overdag buiten dienst. Daarom kunnen dus andere posten sneller hun TS ter plaatse hebben dan het betreffende korps hun eigen 2e TS.

Je neemt mijn woorden te letterlijk. Waar ik zeg "post" daar moet je dit zien als "Alphen 1e TS", "Alphen 2e TS", etc. Aan elk voertuig kan een andere opkomsttijd hangen. Die 1e en 2e TS kunnen dagelijks andere spuiten zijn, dat is irrelevant voor de KVT. Daarom is het ook van belang om door te geven dat een andere spuit op de 1e uitruk staat, zodat de KVT daar rekening mee kan houden.

Tot slot is dat buiten dienst zetten van jou helemaal niet van toepassing behalve als een korps een bepaalde periode weet dat het voertuig helemaal niet te bemannen is.

Het is niet van toepassing? Leuk om dat van jou te horen :) Jij klaagt steen en been over korpsen die geen complete TS kunnen bemannen en op het moment dat geen herbezetting gerealiseerd kan worden (waar dat van toepassing is) daar laat je de TS lekker alarmeren. Zo wordt jouw lijstje inderdaad steeds langer :)

Als een springbemanning uitrukt dan laten ze de overige voertuigen die zij kunnen bemannen ook buiten dienst zetten, op dat moment is er immers geen bemanning voor. Zijn ze terug aan de kazerne, dan zijn alle voertuigen inzetbaar, hetzij niet gelijktijdig (gaat helaas ook weleens fout). Zelfde als met herbezetting, nu blijkt dat er geen gegarandeerde uitruk mogelijk is na korpsalarm, is het praktischer om die 2e spuit pas in dienst te melden als er daadwerkelijk bemanning voor is. Waarom dat niet van toepassing is, is me een raadsel, denk toch eens wat meer in oplossingen en minder in problemen...