En zo kunnen we nog wel even doorgaan... Net zo lang discuseren en filosiferen tot er alleen nog een aantal beroepsposten over zijn in HM.
En wat zal dat wel gaan kosten? (ongeacht het organisatorische probleem met de opschaling)
Dan ook maar Benthuizen bij Zoetermeer, Aarlanderveen en Zwammerdam dicht door een beroepskazerne in Alphen-Oost en in -West een kazerne voor Koudekerk, Hazerswoude en Woubrugge. Leimuiden dicht, want die hadden laatst ook al een bezettingsprobleem, evenals Lageweg. Wat doen we met Kaag? Naar Lisserbroek? Ect., ect., ect....
En nu vind ik dus de discussie uit de bocht vliegen. Mijn streven is niet om vrijwillige posten op te heffen en/of alleen maar beroepsposten te hebben. Mijn doel is goede brandweerzorg zo goed en goedkoop mogelijk. Ik kijk hierbij namelijk naar aantallen bewoners en uitrukken. De gemeente Leiden vind nu al 2 beroepsposten met 117.000 inwoners al duur zat. En dat is ook logisch als het omslagpunt voor een beroepspost ongeveer bij 60.000 tot 65.000 inwoners zit. Echter als je dit gaan combineren met de omliggende gemeenten kom je financieel beter uit en heb je wel dekking en die is er nu niet altijd als je de problemen in Oegstgeest en Leiderdorp ziet.
Leiden 117.000 inwoners
Leiderdorp 26.000 inwoners
Oegstgeest 22.000 inwoners
Voorschoten 23.000 inwoners
Totaal 188.000 inwoners
Dat zijn 62.667 inwoners per beroepspost. En laat dat nu juist ongeveer het omslagpunt zijn waar een beroepspost rendabel is!
Benthuizen kan inderdaad makkelijk bij Zoetermeer, geen probleem. Niet leuk voor de vrijwilligers maar wel rendabel. Echter als de post goed functioneert is er eigenlijk geen reden om op te heffen.
Alphen heeft maar 72.000 inwoners en is één beroepspost net genoeg. Dus een 2e post voor die paar uitrukjes in Zwammerdam en Aarlanderveen is onzin. Ook voor Koudekerk, Hazerswoude en Woubrugge geldt dat. Zolang die posten goede opkomst hebben is er niets aan de hand. Pas als dat er niet meer is moet je actie ondernemen. Maar dan is nog steeds een beroepspost geen optie gezien de financiën! Meer dan 1 beroepspost in Alphen is geen optie zolang je geen ± 120.000 inwoners hebt om die 2 posten hebt om te betalen.
Alphen aan den Rijn 72.000 inwoners
Koudekerk aan den Rijn 4.200 inwoners
Hazerswoude Dorp 5.700 inwoners
Hazerswoude Rijndijk 5.300 inwoners
Woubrugge 5.000 inwoners
Totaal 92.200 inwoners
Dat is 46.100 inwoners en dat is lang niet rendabel. Zeker gezien de weinige uitrukken die 92.200 hebben. In Leiden en omgeving zijn dat er veel meer!
Lageweg? Tja die situatie ken ik niet goed maar het lijkt er op dat deze post nodig is om 2 andere posten in stand te kunnen houden kwa opkomst manschappen. Kaag? Die wordt grotendeels betaal door Scheepsbouwer Van Lent en worden de opkomsttijden wel heel erg lang. Tja wie zal het zeggen.