Zie je het al voor je; Hallo, ik ben van de brandweer en ik kom uw huis controleren op blusmiddelen en rookmelders. Stapt u even opzij dan begin ik bij uw slaapkamer ...
Hoe zie jij de jeugdbrandweer dergelijke controles uitvoeren?
Ik zeg niet dat het plan waar nu over gesproken wordt m.b.v. jeugdbrandweerleden gedaan kan worden, maar bij de actie die in Den Dolder is gehouden, die ik heb beschreven, hebben wij wel geholpen. Daarbij is alleen gevraagd of mensen een rookmelder hadden en zo ja waar. Vooraf waren wij geïnstrueerd waar die dingen moesten hangen, heeft er een preventist de eerste straten meegelopen en hebben we uitleg gekregen over het ophangen van de rookmelder.
Daar was dus niks moeilijks aan, wij hebben gewoon geholpen, maar in principe hadden bij deze actie ook andere mensen kunnen helpen. Bij het daadwerkelijk controleren van gevaarlijke situaties en blusmiddelen e.d. denk ik idd dat het niet handig is niet-brandweerlieden in te zetten
.
En aangezien iedereen bij elkaar in de buurt liep; bij vragen kon er gewoon iemand te hulp geroepen worden (wat niet nodig bleek)
.