Voor iedereen die dit ongeval niet kent, het volgende topic bevat het hele verhaal van de melding tot aan het eindrapport van de inspectie OOV:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,21549.0.htmlOp 14 februari 2008 heeft zich tijdens een inzet op de Waal een ongeval voorgedaan met een snelle interventieboot van het brandweerkorps van de gemeenten Millingen aan de Rijn/Ubbergen/Groesbeek. Deze boot is tegen een rivierkrib aangevaren, waarbij een drietal mensen overboord is geslagen. Twee van deze mensen hebben zichzelf in veiligheid gebracht en een persoon is door de bemanning op de boot in veiligheid gebracht.
Naar aanleiding van dit voorval heeft de Inspectie Openbare Orde en Veiligheid (Inspectie OOV) een onderzoek verricht naar de omstandigheden waaronder en de wijze waarop het incident zich heeft voltrokken, met als doel daar lering uit te trekken.
http://www.ioov.nl/contents/pages/95083/2008070702ioov_incident_ooij.pdfHet probleem met de helm is maar een klein dingetje in een hele berg van leerpunten, maar vond het wel een opvallende. Bij onze Reddingsbrigade zit iemand ook bij de Brandweer en we hebben het met zijn uitrusting ook getest en bij het opblazen geeft het vest echt een ‘stomp’ tegen het nekstuk van de helm waardoor deze voorover klapt. Door de ontstane druk is het losmaken van het kinbandje daarna ook bijna niet meer mogelijk. En dit is dan nog getest in een rustige kantine. Als je in het water ligt met een helm voor je gezicht is er volgens mij een redelijke kans op paniek, desoriëntatie etc. wat het allemaal niet makkelijker maakt…
Er wordt wel gewerkt aan een brancherichtlijn voor brandweer(hulp)boten, dus mogelijk dat daar iets in komt te staan?
Zie:
http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,34750.0.html