Tien woningen door brand flatgewbouw onbewoonbaar, geen gewonden
In het flatgebouw Achter de Locht aan de Europalaan in Brunssum-Noord is dinsdagmiddag even voor twee uur een grote brand uitgebroken. Daarbij is niemand gedwond geraakt. Maar de brand-, blus- en rookschade is erg groot. De brand heeft een uur lang gewoed in het trappenhuis en de belendende bergingen aan het uiteinde van de dertien verdiepingen tellende flat. Iedere laatste flatwoning van iedere verdieping aan de zijde waar de brand heeft gewoed is voorlopig onbewoonbaar, zo heeft burgemeester Clemens Brocken gezegd.
Door de felle uitslaande brand zijn 175 woningen ontruimd, de bewoners worden opgevangen in Gemeenschapshuis Klaver 4 op zichtafstand van het complex.
Een bewoner, woonachtig in de laatste flat op de vierde verdieping, rook rond kwart voor twee een sterke brandlucht, stak zijn hoofd over het balkon en keek naar beneden. 'Ik keek zo in een vuurzee', zei hij. Daarop belde hij meteen het alarmnummer.
Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving rukten uit om de fel in de hoogte woeekerende brand onder controle te krijgen. In de tussentijd evacueerden de hulpdiensten de bewoners van de 175 flatwoningen.
De man die de brand meldde mag voorlopig niet terug in de woning. Datzelfde geldt voor een bovenbuurvrouw van de zevende etage: "Ik weet hoe laat het is", zei ze dinsdagmiddag. "Ik heb zojuist gezien hoe zwartgeblakerd de zonwering in mijn keukenraam erbij hangt. Mijn woning is verloren. Ik weet me geen raad. Ik ben niet verzekerd en ik weet niet waar ik naartoe moet.
Dinsdagmiddag rond vier uur is het in het gemeenschapshuis Klavertje 4 een grote drukte. De gemeente Brunssum heeft er een crisiscentrum ingericht. Iedere geëvacueerde bewoner diende zich te melden en in te schrijven. Een apotheker is onderweg om de bewoners die medicatie nodig hebben op tijd van medicijnen te voorzien. Burgemeester Brocken begeeft zich inmiddels onder de gedupeerde bewoners en probeert een luisterend oor te hebben voor enkele getroffen bewoners. Geëvacueerde bewoners hebben hun huisdieren bij zich.
de limburger