GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010  (gelezen 28458 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

jop

• Forum gebruiker
Tien woningen door brand flatgewbouw onbewoonbaar, geen gewonden

In het flatgebouw Achter de Locht aan de Europalaan in Brunssum-Noord is dinsdagmiddag even voor twee uur een grote brand uitgebroken. Daarbij is niemand gedwond geraakt. Maar de brand-, blus- en rookschade is erg groot. De brand heeft een uur lang gewoed in het trappenhuis en de belendende bergingen aan het uiteinde van de dertien verdiepingen tellende flat. Iedere laatste flatwoning van iedere verdieping aan de zijde waar de brand heeft gewoed is voorlopig onbewoonbaar, zo heeft burgemeester Clemens Brocken gezegd.

Door de felle uitslaande brand zijn 175 woningen ontruimd, de bewoners worden opgevangen in Gemeenschapshuis Klaver 4 op zichtafstand van het complex.
Een bewoner, woonachtig in de laatste flat op de vierde verdieping, rook rond kwart voor twee een sterke brandlucht, stak zijn hoofd over het balkon en keek naar beneden. 'Ik keek zo in een vuurzee', zei hij. Daarop belde hij meteen het alarmnummer.
Brandweerkorpsen uit de wijde omgeving rukten uit om de fel in de hoogte woeekerende brand onder controle te krijgen. In de tussentijd evacueerden de hulpdiensten de bewoners van de 175 flatwoningen.
De man die de brand meldde mag voorlopig niet terug in de woning. Datzelfde geldt voor een bovenbuurvrouw van de zevende etage: "Ik weet hoe laat het is", zei ze dinsdagmiddag. "Ik heb zojuist gezien hoe zwartgeblakerd de zonwering in mijn keukenraam erbij hangt. Mijn woning is verloren. Ik weet me geen raad. Ik ben niet verzekerd en ik weet niet waar ik naartoe moet.
Dinsdagmiddag rond vier uur is het in het gemeenschapshuis Klavertje 4 een grote drukte. De gemeente Brunssum heeft er een crisiscentrum ingericht. Iedere geëvacueerde bewoner diende zich te melden en in te schrijven. Een apotheker is onderweg om de bewoners die medicatie nodig hebben op tijd van medicijnen te voorzien. Burgemeester Brocken begeeft zich inmiddels onder de gedupeerde bewoners en probeert een luisterend oor te hebben voor enkele getroffen bewoners. Geëvacueerde bewoners hebben hun huisdieren bij zich.

de limburger

peebee

• Senior gebruiker
Bij deze valt het volgens mij

[imghttp://]0[/img]

Over deze twijfelde ik nog. (Mijn overweging: Dit zit zo ver van het gebouw af dat ik meer dacht aan brandend en dwarrelend stof, maar het zou goed kunnen)

[Aluhoedje modus aan]
Overigens vind ik hier het rook spoor ook apart. Lijkt of het 20/30 meter voor het gebouw omlaag gevallen is en spontaan is gaan branden :) >:D ;D :o
[Aluhoedje modus uit]
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

peebee

• Senior gebruiker
.... Mijn woning is verloren. Ik weet me geen raad. Ik ben niet verzekerd en ik weet niet waar ik naartoe moet....

:o :o Dat is een besparing waar ze nu wel spijt van zal hebben
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat

brwfan

• Forum gebruiker
??? Zeg het dan ook niet ::) ;)

Ik had stiekem gehoopt dat iemand me er meer over kon uitleggen is er misschien een topic over. ;)
Ik leer steeds meer op dit forum

Vuurbaas

• Bevelvoerder/ HV+Kraan/Inzetleider OGS
  • Forum gebruiker
Als ik dit zo zie rijst bij mij de vraag hoe je zo'n brand nu kunt bestrijden.
Ook gekeken naar de brand in de TU.

Ik snap dat beide branden verschillend zijn en ook een verschillende aanpak vergene (hier kan je m.i. blussen vanaf de galerij of van binnenuit, bij de TU kon dat niet meer vanwege instortingsgevaar).

Hebben we in NL wel voldoende middelen/ vaardigheden voor een brand op hoogte, die je van binnenuit niet meer aan kunt?
Is dit misschien een oplossing?
topic: http://www.hulpverleningsforum.nl/index.php/topic,24247.40.html

Een grote kraan is nou precies wat brandweer nederland probeerd weg te bezuinigen ( geen kerntaak ).
Wat mij betreft een slechte zaak.
Helaas is de mastlengte van een 70 tonnner bijvoorbeeld ( 4 asser ) ook maar tot 38 meter ( zonder jib )
In dit land wordt je geacht brand te bestrijden zoals dat bedacht is in het Bouwbesluit en kun je dus altijd de trappenhuizen gebruiken ( tot 30/60, of 90 minuten )
Volgens de bedenkers van het Bouwbesluit kan deze brand dus niet enne dan eeehhhhhhhhhhhhhhh.
Verbaas je niet, Verwonder je slechts !

Maarten

• Senior gebruiker
    • Hulpverleningsforum
Ik had stiekem gehoopt dat iemand me er meer over kon uitleggen is er misschien een topic over. ;)

Dan raad ik je aan om die vraag dan de volgende keer ook direct op die manier te stellen. Dan weet iedereen gelijk wat je bedoelt O0

Als je zaken presenteert als een feit terwijl je het niet zeker weet, veroorzaakt dat verwarring. En dat is niet de bedoeling natuurlijk ;)
Dat is ook de reden dat we als mods vrij hard zijn op het speculeren.

Een aanname met goede onderbouwing mag altijd, maar wees wel duidelijk :)
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Heeft iemand toevallig foto's gezien van de andere kant van het gebouw? De kant waar nu foto's van gemaakt zijn is de kant van de bergingen. Aan de achterkant zie je een betonblokken muur (achterkant trappenhuis?). Heeft nu alleen de bergingen gebrand en het trappenhuis of alleen de bergingen?

Als alleen de bergingen gebrand hebben is het direct verklaarbaar dat alle verdiepingen gebrand hebben. Waarschijnlijk zijn er geen brandoverslagberekeningen (als ze dat toen al deden...) gemaakt van deze situatie. Bij de woningen ligt de gevel een galerij breedte naar achter. Bij de bergingen is dat niet gebeurt schat ik waardoor de brand kon overslaan, zeer snel, van verdieping naar verdieping.

debaert

• Forum gebruiker
In dit land wordt je geacht brand te bestrijden zoals dat bedacht is in het Bouwbesluit en kun je dus altijd de trappenhuizen gebruiken ( tot 30/60, of 90 minuten )
Volgens de bedenkers van het Bouwbesluit kan deze brand dus niet enne dan eeehhhhhhhhhhhhhhh.

Ik denk dat Palmpie daar meer over kan vertellen.
Maar, wat ik weet over de totstandkoming van het Bouwbesluit zegt mij dat er wel degelijk rekening is gehouden met de mogelijkheid, maar dat er van uit gegaan wordt dat de vuurlast in het trappenhuis zelf dermate laag is dat van wbdbo in geval van brand in het trappenhuis geen sprake is/mag zijn. Ook zal de hoofddraagcopnstructie van het trappenhuis een brand moeten kunnen overleven. Hieruit volgt dus, dat hooguit het trappenhuis zal uitbranden.

correct me if I'm wrong ;)
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Kijk... Aladin op zijn brandend matras komt voorbij de ladder...  ;D ;D ;D

[img width=330 height=495]http://www.l1.nl/mmbase/images/4488045/brandHansWirtz.jpg

Foto: Hans Wirtz

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Ik denk dat Palmpie daar meer over kan vertellen.
Maar, wat ik weet over de totstandkoming van het Bouwbesluit zegt mij dat er wel degelijk rekening is gehouden met de mogelijkheid, maar dat er van uit gegaan wordt dat de vuurlast in het trappenhuis zelf dermate laag is dat van wbdbo in geval van brand in het trappenhuis geen sprake is/mag zijn. Ook zal de hoofddraagcopnstructie van het trappenhuis een brand moeten kunnen overleven. Hieruit volgt dus, dat hooguit het trappenhuis zal uitbranden.

correct me if I'm wrong ;)

Zoals ik nu de beelden zie heeft alleen de berging, aan de achterkant van het trappenhuis, gebrand en niet het trappenhuis zelf. Vandaar dat ik benieuwd ben naar foto's van de andere kant van het flat gebouw.

Op onderstaande foto is geen brand te zien:

[img width=371 height=495]http://www.l1.nl/mmbase/images/4488106/brandjoseoudman.jpg

Foto: José Oudman

Als eerder vermeld:

(...)

Trappenhuizen van woongebouwen moeten wel voldoen aan klasse 2 (moeilijk brandbaar met geringe brand uitbreiding)....  ::) ::)

Dit geld voor nieuwe EN bestaande trappenhuizen in woongebouwen. Dit zijn RVVR's (voor PeeBee : RookVrije Vlucht Routes ;D)