GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010

Auteur Topic: GRIP 2 Grote brand inzet Compagnie Flat Europalaan - Brunssum 09-03-2010  (gelezen 27709 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
In het begin branden de bovenste verdiepingen nog niet... korte tijd later wel....



 Ralfje80  —  9 maart 2010  —


Jos v L

  • Dbbo ministerie van defensie & vrijwilliger Brwzl
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,663
    • Brandweer Zuid-Limburg - Team FVT
Al mijn bijdragen op het forum zijn volledig op persoonlijke titel.




AnneJan

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,516
  • Geïnteresseerde; ter land, ter zee en in de lucht!
    • 112 Fotografie uit Leeuwarden e.o.
Iemand ook enig idee of het SIGMA idd is ingezet...of dat ze puur preventief op moesten komen???
http://www.fvt-brandweerzuidlimburg.nl/joomla/index.php?option=com_phocagallery&view=category&id=139:09-03-2010-brunssum-compagniebrand&Itemid=57

Veel foto's van de inzet.
Op bovenstaande fotolink is de SIGMA ook aanwezig. Misschien dat je daar wat aan hebt, qua inzet vd SIGMA?
Het enige wat je zeker weet, is dat je niets zeker weet.


Rolanddeg

  • Docent, kerninstructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,300
  • Bee-doo Bee-doo
    • De Groot Brandwachten
Idd, snap dat examen ook niet. Ik snap dat er regels zijn, maar dit is toch prima opgelost zo?

Kan me niet voorstellen dat er een snellere manier is, en kan het me ook niet voorstellen dat er zo gewonden kunnen vallen.  O0

Maar goed ben benieuwd hoe het dan had gemoeten
Wat officieel zou moeten:

-Beschermende kleding aantrekken (zaagbroek + jas)
-Speciale helm opzetten
-Gehoorbescherming aanbrengen
-omgeving controleren op potentieele gevaren
-het werkgebied afzetten met pionnen/ lint
-Het benzinepeil controleren en zo nodig bijvullen
-Het oliepeil controleren en zo nodig bijvullen
-De ketting controleren op eventuele gebreken, spanning en of deze in de goede richting gemonteerd is
-Controleren of de reminrichting werkt
-Testen of de oliesmering werkt
-Valrichting van het paaltje bepalen ;D
-Een mooie keg uit het paaltje zagen, het is tenslotte een verticaal staand voorwerp ::)
-Alle personen in de directe omgeving wegsturen
-Nogmaals de Persoonlijke Beschermings Middelen controleren

En dan... mag je eindelijk je paaltje om zagen! Leve de protocollen, hiep hiep hoera! ;D


Pizzaman

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 453
Op bovenstaande fotolink is de SIGMA ook aanwezig. Misschien dat je daar wat aan hebt, qua inzet vd SIGMA?



Lijkt op een inzet van het SIGMA-team.

bron: www.112actueel.nl


Meerdam

  • Verbannen gebruiker
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 336
Kan iemand even voor mij (preventist) samenvatten wat er nu precies gebrand heeft?

Als ik de foto's zie, zie ik een enorme vuurbelasting. En na de brand zie ik ruimten waarvan ik vanaf buiten gewoon in kijk. Ik zie geen trappen o.i.d. Waren dit bergingen of zo? En hoe heeft de branduitbreiding plaatsgevonden?
Brandmeester Bevelvoerder Adjunct-Hoofdbrandmeester Preventie Vrijwilliger en Beroeps


Guust

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 723
  • Don't shoot the messenger!
Kan iemand even voor mij (preventist) samenvatten wat er nu precies gebrand heeft?

Als ik de foto's zie, zie ik een enorme vuurbelasting. En na de brand zie ik ruimten waarvan ik vanaf buiten gewoon in kijk. Ik zie geen trappen o.i.d. Waren dit bergingen of zo? En hoe heeft de branduitbreiding plaatsgevonden?

Dit lijken wel bergingen  achter het trappenhuis.
Je kunt ook duidelijk zien dat het neit de toegang is naar het trappenhuis vanwege  het feit dat er geen gallerij voor de woningen loopt.
Het is dus de achterkant met elk een apart balkon en tussenschotten.

Maar dan is de brandwerendheid van 60 minuten onderling wel errug ver te zoeken.


peebee

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 986
In het begin branden de bovenste verdiepingen nog niet... korte tijd later wel....



 Ralfje80  —  9 maart 2010  —




Hmm vindt toch dat de brand zich heel snel een weg naar boven werkt.....Lan leve de brandcompartimentering (terwijl de versiering aan de buitenkant dus blijkbaar gewoon door kan lopen)
If it's idiot proof, they invent a better idiot. PEBKAC - Problem exists between keyboard and chair alles is een raadsel maar ik weet nog niet in wat


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Dit lijken wel bergingen  achter het trappenhuis.
Je kunt ook duidelijk zien dat het neit de toegang is naar het trappenhuis vanwege  het feit dat er geen gallerij voor de woningen loopt.
Het is dus de achterkant met elk een apart balkon en tussenschotten.

Maar dan is de brandwerendheid van 60 minuten onderling wel errug ver te zoeken.

 ;)

(...)

Hier heb je een raak punt. Een berging is een 'Overige gebruiksfunctie'. Conform artikel 2.105 lid 1 en 8:

Lid 1.
Een besloten ruimte ligt in een brandcompartiment. Dit geldt niet voor een toiletruimte, een badruimte, een meterruimte en een opstelplaats voor een verbrandingstoestel niet gelegen in een stookruimte als bedoeld in artikel 4.88, vierde en vijfde lid, en een liftschacht die wat betreft de klasse van de brandvoortplanting en de mate van rookproductie voldoet aan de eisen van een brand- en rookvrije vluchtroute.

Lid 8.
Het eerste en vierde lid zijn niet van toepassing op een overige gebruiksfunctie met een gebruiksoppervlakte van ten hoogste 50 m², die niet is bestemd voor de opslag van bij ministeriële regeling aangegeven brandbare, brandbevorderende of bij brand gevaar opleverende stoffen.


Als het inderdaad alleen bergingen waren dan is dit helemaal geen bijzondere brand en is dit wat volgens VROM gewoon mag afbranden.. >:D

Of zie ik het verkeerd?  8)