Positie arm bij reanimatie

Auteur Topic: Positie arm bij reanimatie  (gelezen 4439 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Jos Kaldenhoven

• Forum gebruiker
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Reactie #10 Gepost op: 27 april 2004, 20:01:51
Christian,

Goede opmerking! Ook professionals kunnen met brakende slachtoffers te maken krijgen en dan is zo'n "haakse arm"  niet zo handig....

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #11 Gepost op: 28 april 2004, 09:05:44
Van professionals heb ik (i.t.t. de het oranje kruis boekje) geleerd om het so van je af je draaien ipv naar je toe.
Een schone werkomgeving gaat boven alles. :D

EHBOMAN

• Forum gebruiker
  • www.waddinxveen.brandweer.net
Reactie #12 Gepost op: 28 april 2004, 09:24:16
Wat rader zegt is inderdaad een goeie, ik was pas bij een bewusteloos slachtoffer in het pikkedonker en sprak hem keurig aan in zijn gezicht, maar ja, het was een alchoholintoxicatie en hij had dus ook gebraakt en ik zat er midden in............. Omdat het donker was had ik het niet gezien, dus wat Rader zegt is wel iets om over na te denken. ;)
Eerste Hulp verlener Student HBO-V

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #13 Gepost op: 28 april 2004, 19:00:33
Van professionals heb ik (i.t.t. de het oranje kruis boekje) geleerd om het so van je af je draaien ipv naar je toe.
Een schone werkomgeving gaat boven alles. :D

Ik leer altijd dat je je so eigenlijk met z'n maag op je knieën 'gooit', zodat de maag zo goed als leeg raakt.

En die schone werkomgeving, tja, heb je dat tijdens een reanimatie echt in de gaten? Let je op zulke dingen? ???

Christian

Teun

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 28 april 2004, 20:04:30
Wat Christian zegt klopt volgens mij helemaal. Door de patient via de snelle kantelmethode op je knieen te trekken bewerkstellig je dat het braaksel vrij er uit kan lopen en dat tevens de maag nog eens extra leeg gedrukt wordt door het eigen gewicht van het SO.

Tevens zal het SO niet over je heen braken omdat hij met zijn borst op je benen ligt en he hoofd dus vrij naast je is. :)

Er is volgens mij ook geen snellere manier dan deze om iemand te kantelen. Het is inderdaad wel het makkelijkst wanner de arm naast het SO ligt.

Rolf

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 29 april 2004, 00:40:15
Als je de arm haaks legt begin je daar dus mee en gaat dat niet pas doen als je beging met de compressie...toch?
Stel je eens voor dat het SO een gebruiker van party drugs is en die schrikt van jou.
Wel ff op letten dat je bijde knieën aan een kant van de arm liggen anders kan dat zeer onprettig worden voor de heren onder de EHV-ers!
En als je dan aan de romp zijde zit met je knieën en je moet dan weer aan het hoofd van het SO zul je er overheen moeten met gevaar voor "paas eieren" of volledig tot stand komen en weer knielen.
Natuurlijk kun je je rug in een danig onbeholpen positie draaien dat je drie weken later nog krom ligt.
Ik laat hem er fijn naast liggen en met mijn knieen netjes opsluiten tegen het lichaam kan die ook niet uithalen naar me als hij schrikt van me ;)

RAdeR

• Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #16 Gepost op: 29 april 2004, 13:43:41
Ik zou graag van de ambulancemensen nog eens willen horen hoe ze de snelle kantelmethode toepassen?
Naar je toe of van je af?

Rader

helm

• Gast
Reactie #17 Gepost op: 29 april 2004, 15:23:13
In navolging van kreatief met kurk,... altijd, van je af, laten braken.  ;D

Joffry Ambu-Vpk

• Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #18 Gepost op: 29 april 2004, 18:39:06
In navolging van kreatief met kurk,... altijd, van je af, laten braken.  ;D

Inderdaad, altijd van je afduwen en patient laten braken aan zijde waar geen hulpverlener zit, zeer volumineuze mensen zijn soms moeilik van je af te draaien, dan ontkom je er bijna niet aan om de patient naar je toe te draaien, tip: op tijd opzijspringen / opzij gaan zitten    ;D

maar van de maag leegdrukken met de knie van de hulpverlener lijkt me niet echt juist, kantelen gaat wel eens wat ruwer dan we willen in deze situaties en dan kan je alleen maar meer beschadiging veroorzaken.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #19 Gepost op: 30 april 2004, 08:40:54
Het kost toch veel meer moeite om een so van je af te draaien dan naar je toe te draaien?
Misschien is het wel handig om bij een reanimatie ook nog een vuilniszak ofzo neer te leggen die over de kots van het so kan worden gelegd. Uiteraard alleen als er 'voldoende' hulpverleners zijn. ;)

Christian