Bezetting bij evenementen

Auteur Topic: Bezetting bij evenementen  (gelezen 11044 keer)

0 gebruikers (en 4 gasten bekijken dit topic.

harold

• Gast
Reactie #10 Gepost op: 18 juni 2004, 19:53:32
Toevalig kreeg ik juist vandaag een brief van de afdeling (Rode Kruis Den Haag) die het probleem aankaart: dat het de laatste tijd steeds moeilijker word om de aanvragen in te vullen met vrijwilligers.
De vat stroomt leeg uit drie gaten: de aanmeldingen van jongeren wordt minder, de bestaande vrijwilligers zijn minder inzetbaar en de vergrijzing.

Ik weet dat het Rode Kruis op landelijk en op plaatselijk niveau hard aan het werken is aan dit probeem.
Maar je kan niet zeggen dat het landelijk en/of uniform probleem is. Zo ken ik ook een aantal verenigingen en afdelingen die nooit moeite hebben om vrijwilligers te vinden, te behouden en in te zetten.

Ik denk dat het anno 2004 belangrijk is dat ehbo-verenigingen zorgvuldig en met beleid omgaan met vrijwilligers en de term "vrijwilligersmanagement" invoeren en serieus inhoud geven.

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #11 Gepost op: 18 juni 2004, 20:01:32
Om de mensen die we hebben te behouden is het probleem niet.
Hooguit een keer als iemand voor zijn werk naar elders verhuist.
Maar om nieuwe mensen erbij te krijgen is in deze tijd wel wat moeilijker. Het leden aantal neemt per jaar iets toe en gelukkig niet af.
Maar de hulpaanvragen nemen fors toe, daar zit hem nu juist het probleem.
Het is tot op heden nog altijd wel gelukt om de evenementen te bezetten. Maar voor de toekomst hou ik mijn hart vast.

Bleij

• Senior gebruiker
Reactie #12 Gepost op: 18 juni 2004, 20:58:31
In Vlissingen, maar ook in veel andere Nederlandse gemeenten, komen steeds strengere eisen aangaande medische aanwezigheid bij activiteiten, evenementen etc.

Omdat het ook in Vlissingen ( het Rode Kruis ) vaak voorkomt dat de groep van 30 EHBO'ers niet voldoende is om alle meer dan 55 inzetten per jaar te bezetten moeten wij vaak een beroep doen om omliggende afdelingen.

Steeds meer vrijwilligers hebben ook andere bezigheden, werken in ploegendiensten of kunnen zich om andere redenen niet (vaak) inzetten als EHBO'er voor de groep Hulpverlening bij Evenementen.

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #13 Gepost op: 18 juni 2004, 21:41:56
Wij zitten ook met 30 vrijwilligers en hebben afgelopen jaar (2003) 97 inzetten gehad.
snap je mijn bezorgdheid?

Rolf

• Gast
Reactie #14 Gepost op: 18 juni 2004, 23:13:29
Wie de jeugd heeft, heeft de toekomst!!!!!!
Van uit onze Jeugd afdeling gaan achter 2 jaar 3 nieuwe vreiwilligers over naar TV-3 (Rode kruis)!
Zet een afdeling jeugd EHBO op en doe (wat al eerder aangehaald is) ook dingen die niet direct met EH of NRK te maken hebben ga met de groep zwemmen ook de docenten dus die zijn dan gelijk het mik punt om in het water te gooien e.d.
Ga een weekend op kamp met de kids zo hou je ze warm voor de afdeling en kun je er meerdre mee overnemen als ze 16/17 geworden zijn.

joost

• Gast
Reactie #15 Gepost op: 19 juni 2004, 11:37:06
Inderdaad , ik ben ook 1 van de jonge hulpverleners  ;D . Maar die 16/17 jarige zullen op een gegeven moment ook besluiten om een stapje terug te doen. Vanwege repetitie weken , baantje , huiswerk noem het allemaal maar op. Ik moet helaas ook bekennen dat ik een stapje terug moet doen. In september start ik een nieuwe opleiding en een baantje in aantocht. Daar gaat ook allemaal tijd inzitten. Ik ben nog wel te vinden voor de wat grotere inzetten , maar de inzetten van max 2 personen doe ik niet meer. Het is op een gegeven moment kiezen of delen. Het blijft natuurlijk een soort van " hobby " .

Groetjes Joost.

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #16 Gepost op: 19 juni 2004, 11:45:05
Kijk zo gaat het dan.

Alleen nog de dingen pakken die je leuk vind, voor de minder leuke dingen zoeken ze maar een ander. + de categorie die door studie buitenshuis gaan wonen of voor het werk moeten verhuizen.
Ik weet wel dat je van je vrijwilligers werk niet kunt eten, en je moet inderdaad ook prioriteiten stellen.
Het is helaas de druk die in deze maatschappij leeft.
Voor de dingen door de weeks moeten we ook altijd op dezelfde mensen terugvallen, de vutters en werkelozen.
Ik moet eerlijk bekenen dat ik ook niet zomaar vrij neem van mijn werk om een post te bezetten.
En alle weekenden posten?? Ik denk dat ik dan een probleem krijg met vrouw en kinderen.

Peter71

• Senior gebruiker
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 19 juni 2004, 11:52:21
Kijk zo gaat het dan.

Alleen nog de dingen pakken die je leuk vind, voor de minder leuke dingen zoeken ze maar een ander. + de categorie die door studie buitenshuis gaan wonen of voor het werk moeten verhuizen.
Ik weet wel dat je van je vrijwilligers werk niet kunt eten, en je moet inderdaad ook prioriteiten stellen.
Het is helaas de druk die in deze maatschappij leeft.
Voor de dingen door de weeks moeten we ook altijd op dezelfde mensen terugvallen, de vutters en werkelozen.
Ik moet eerlijk bekenen dat ik ook niet zomaar vrij neem van mijn werk om een post te bezetten.
En alle weekenden posten?? Ik denk dat ik dan een probleem krijg met vrouw en kinderen.

ik kan me in dit verhaal wel vinden,bij de brandweer kom je dit soort dingen ook tegen.Mensen die bij een flinke woningbrand zo snel mogelijk op de 1e TAS willen zitten,maar bij een niet spoed eisende hulpverlening zeggen,"laat dat maar een ander doen"

je bent bij een organisatie aangesloten om alle inzetten te doen,heb je of denk je dat je daar geen of te weinig tijd hebt.Dan moet jeje afvragen of je plek niet beter door iemand kan worden opgevuld die er wel tijd voor hebt,en daardoor beter inzetbaar is ;)

joost

• Gast
Reactie #18 Gepost op: 19 juni 2004, 12:06:56
Tja , sorry.
Je moet eenmaal wat stefan zegt prio,s stellen. Je kan niet ALLES. Dan toch liever de wat leukere dingen. Is dat zo een rare beweging ?   :-[ :-X :-\

Groetjes Joost.

Kaderinstructeur

• Gast
Reactie #19 Gepost op: 19 juni 2004, 12:14:34
Ja maar waar ligt jou prioriteit ten opzichte van de leukere dingen??

Ik ga met Peter mee, als je ergens lid van wordt moet je je daar ook voor inzetten. Kun je daar niet aan voldoen moet je je inderdaad gaan afvragen of je daar wel goed zit.
We hebben ook de zogenaamde kapstokvrijwilligers, die hebben hun uniform aan de kapstok hangen voor als er visite komt.
De enigste contacten die ze hebben met de hulpverlenings instantie zijn de nieuwjaars receptie en de uitjes.
En o. o. wat doen ze goed werk in de ogen van de visite die alleen het uniform zien en de verhalen horen.

Je doet iets omdat je het wilt, niet om in de ogen van een ander zo'n goeie te zijn.