Maar we denken meestal in termen van het bijscholen van EHBO-ers. Er is meer dan de AED. Denk dan aan psychosociale opvang, strandhulpverlening, sporthulpverlening, hulpverlening bij drugsgebruik.
Mensen kunnen dan wel zeggen dat je dingen gaat doen die tot het takenpakket van ambulancehulpverleners horen, en de gemiddelde EHBO-er zal niks met die extra kennis kunnen, maar de groep EHBO-ers die (grote) evenementen draaien komen vaak genoeg als eerste in situaties terecht waar die extra kennis handig is.
Je komt toch voor de situatie te staan. Dan is het toch alleen maar goed als je weet wat je doet?
Ik denk aan het opschroeven van het niveau van niet-professionele evenementen-hulpverleners door first responders op te leiden of EMT's. Mensen die in staat zijn om protocolair te handelen en zich raad weet met bijvoorbeeld een ambuballon of een tensiemeter.
Waarom geen protocollen voor eerste hulpverleners?
Het grootste deel van deze "Amerikaanse" opleidingen betreft nog geeneens handelingen, maar kennis van zaken en de vaardigheid om situaties adequaat te kunnen inschatten.
Om een goede hulpverlener te zijn bij evenementen heb je veel meer kennis nodig vind ik dan alleen wat er in het Oranje Kruis boekje, 24ste druk staat!
En Joost, tensiewaarden doorgeven aan de ambulancepleeg is niet nutteloos. Hij zal idd altijd zelf gaan meten, maar jouw waarden zijn goed voor de zgn. "trending". Als jouw waardes stukken hoger zijn dan de zijne bijvoorbeeld dan gaat er bij de pleeg een lampje branden dat hij de tensie extra in de gaten moet houden.
Ik wil als laatste zeggen dat ik jaaaren geleden op grote evenementen werd gezet met alleen het EHBO-diploma op zak en dat ik zo vaak voor situaties stond dat ik helemaal niks had aan het Oranje Kruis boekje en mijn verbandtas.
Tegenwoordig functioneer ik nog steeds als EHBO-er, maar ben ik getraind als EMT-B, en ook al mag ik geen extra dingen doen, kan ik wel met veel meer zelfvertrouwen de straat op, omdat ik in staat ben om veel meer te herkennen, verbanden te leggen (figuurlijk), en te anticiperen.
Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met ambulancepersoneel omdat ik in hun vaarwater trad. In tegendeel hoe meer je op elkaars werk bent afgestemd, hoe beter de samenwerking...bijvoorbeeld bij informatie-overdracht.