EHBO vraag

Auteur Topic: EHBO vraag  (gelezen 12087 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Gepost op: 9 maart 2010, 21:18:21
Ik wil enkele vragen aan jullie voorleggen die wij als theorievragen gekregen hebben tijdens de EHBO les.
Graag je antwoord motiveren.

Je bent aan het reanimeren, na de eerste 30 borstcompressies ga je beademen, de eerste beademing lukt niet, je gaat nu:

a. een 2e beademing geven en dan vlug weer terug naar 30 borstcompressie.
b. mondinspectie uitvoeren en evt. zichtbare voorwerpen verwijderen, hoofd iets achterover kantelen en juiste kinlift uitvoeren.
c. snelle kantelmethode toepassen en mond reinigen.




Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #1 Gepost op: 9 maart 2010, 21:31:20
B, en  evt. (als je denkt dat iets de luchtweg blokkeert) liggende heimlichmanoeuvre en direct verder gaan met massage.

Eigenlijk moet je de manoeuvre blijven uitvoeren tot het corpus alienum (vreemd voorwerp) verwijderd is of kan worden.

Motivatie: het voorwerp zal er toch uit moeten. Lukt het nou echt niet, dan altijd door blijven gaan met hartmassage. En uiteraard 112 bellen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 9 maart 2010, 21:45:54
Tegenwoordig doet men bij bewustelozen toch borstcompressies in plaats van de Heimlich? Ik kan het in het OK-boekje zo snel niet terugvinden.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #3 Gepost op: 9 maart 2010, 21:51:27
Daar heb je waarschijnlijk gelijk in, Kanarie. Maar toch leuk om te weten dat je ook bij een op de rug liggend bewusteloos s.o. iets kunt betekenen?

Maar inderdaad, volgens Oranje Kruis etc. altijd blijven masseren!


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #4 Gepost op: 9 maart 2010, 22:08:20
A: bij een volwassen slachtoffer ligt vooral de nadruk op de borstcompressies. Het niet lukken van de beademing kan aan twee dingen liggen.
Of je voert de kinlift niet goed uit waardoor de luchtweg geblokkeerd blijft door de tong.
Of er is iets anders aan de hand wat de beademing bemoeilijkt. Denk aan zwelling in de luchtpijp of voorwerp wat de luchtweg blokkeert.

In eerste instantie, zeker bij iemand die zomaar door de knieën is gezakt, moet je het niet lukken van de beademing zoeken bij jouw eigen handelen. Dan heb je dat uitgesloten.


maar zeker geen tijd verspillen om de beademing wel te laten slagen. Gaat het niet, dan gaat het niet. En zeker bij volwassenen.
Bij volwassenen met een ademhalingsstilstand ligt het probleem 9 van de 10 keer bij het hart.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #5 Gepost op: 9 maart 2010, 22:13:00
Dat kan niet Krelis, je koos voor antw. A, en daar zit geen luchtweginspectie bij.

A= 2de beademing geven en direct terug naar de compressies.

Mocht de luchtweg geblokkeerd zijn door de tong...dan heb je stiekum toch een luchtweginspectie gedaan, anders kon je dat niet weten.  O0


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #6 Gepost op: 9 maart 2010, 22:15:28
nee die heb ik niet geinspecteerd Dinges. Ik zei het kan zijn door je handelen dat je de kinlift niet goed heb uitgevoerd = tong blokkeert de luchtweg. Maar dat weet je niet.
Om geen tijd te verspillen bij de compressies ga je daar geen aandacht aan geven. Is dus A  O0


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #7 Gepost op: 9 maart 2010, 22:17:26
Ik ben zeker met je eens dat compressies voorrang hebben.  O0

Maar waarom zou je de mond niet inspecteren dan? Stel dat er een voorwerp inzit wat je direct kan verwijderen...waarom zou je dan een vlugge inspectie overslaan?


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #8 Gepost op: 9 maart 2010, 22:22:00
Dinges, een voorwerp wat in de mond zit zal de luchtweg niet zo snel blokkeren. Dan zit het meestal dieper en dat kun je niet zien en niet bij met je vingers.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #9 Gepost op: 9 maart 2010, 22:28:50
Nou okee, ik kan wel 101 voorwerpen bedenken die diep zitten en wat je wel degelijk kan zien. Te beginnen met iets onschuldigs als een lolly. En wat te denken van braaksel, stukken varkenshaas (te gulzig) of een lekkere grote ''Oma's friet''..

Tuurlijk zitten de meeste voorwerpen in dit geval te diep. Maar ik zou altijd even de mond inspecteren. Dan weet je i.i.g. zeker dat je als ehbo-er hebt gedaan wat je kon.

Stel dat de ambu ter plaatse komt en de pleeg trekt er direct een klomp vlees uit.(met handschoentjes, zonder verdere hulpmiddelen) Voel je je knap lullig dat jij dat niet hebt gezien.