EHBO vraag

Auteur Topic: EHBO vraag  (gelezen 12088 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #10 Gepost op: 9 maart 2010, 22:38:30
het is ook niet de bedoeling dat je en de lolly en de frieten en de varkenshaas tegelijkertijd in je mond stopt  ;D ;D ;D ;D

Maar ik ben met je eens dat je sommigen dingen te zien zijn. Alleen de uitgebreide mondinspectie zoals het was in de 24e druk kennen we niet meer. Ook met de achterliggende gedachte, dat wanneer je de kinlift uitvoert de mond goed open valt en je er dan in kan kijken als je van plan bent te gaan beademen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #11 Gepost op: 9 maart 2010, 22:44:29
Ja, maar in deze casus, zoals de vraag gesteld word, was je dus reeds bezig met beademen.
Daarbij smokkel je nu een beetje met je kinlift want je kijkt wel degelijk in de mond = mondinspectie. En dat is natuurlijk altijd goed!

Dus antwoord A gaat niet helemaal op... >:D
En dat heeft te maken met het feit, dat als je de kinlift goed uitvoert (goed kijken en luisteren) je ook even in de keel kijkt.

Of wordt er tegenwoordig helemaal niet meer in de keel gekeken? Ik neem eigenlijk zomaar aan, dat als je een kin lift, dat je automatisch even een blik naar binnen werpt. Een spreekwoordelijk blik, want er zit n.a.w. al een voorwerp, niet nog meer voorwerpen erbij gooien natuurlijk.  ;)


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #12 Gepost op: 9 maart 2010, 22:47:10
dan blijf ik bij A. Ik doe geen mondinspectie. Geef de compressies de voorrang en doe bij de volgende beademing weer nieuwe pogingen.


Kanarie

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 10 maart 2010, 00:44:22
Praktisch vraagje: Heb je wel eens bij iemand in de mond kunnen kijken en de goed keel kunnen zien zonder (zak)lamp?


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #14 Gepost op: 10 maart 2010, 01:06:03
Mond gaat nog wel, maar keel gaat niet lukken.

Dinges, een voorwerp wat in de mond zit zal de luchtweg niet zo snel blokkeren. Dan zit het meestal dieper en dat kun je niet zien en niet bij met je vingers.



rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #15 Gepost op: 10 maart 2010, 16:47:58
Ik had zelf ook antwoord A gegeven maar volgens de instructeur had het B moeten zijn.
Ik zal mijn antwoord proberen te motiveren en hoop op wat feed back.
Als je de 30 borst compressies hebt gehad kantel je het hoofd iets achterover en ga je over naar de kinlift. Vervolgens lijkt het mij logisch dat dat volgt door een snelle mondinspectie en 2 beademingen al dan niet effectief.
Het lijkt mij nl. dat als je na 30 borstborstcompressies meteen 1 keer gaat beademen het, net door borstcompressies omhoog gewerkte, evt. aanwezige corpus alienum weer terug zou kunnen blazen.
Iets wat je met een snelle mondinspectie na de eerste 30 borstcompressies zou kunnen voorkomen.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #16 Gepost op: 10 maart 2010, 16:54:13
volgens mij is de borstkas al weer omhooggekomen op het moment dat jij gaat beademen.


helm

  • Gast
Reactie #17 Gepost op: 10 maart 2010, 16:59:06
Als je les krijgt volgens ABC-DE (of ABC-NL) dan staat het juiste antwoord er niet tussen. Als je een leek bent (en dat graag wilt blijven) en les krijgt volgens het lekenschema (dus zonder adequate vitale functie controle direct reanimeren) dan is het juiste antwoord B.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #18 Gepost op: 10 maart 2010, 17:05:02
hoezo doen leken geen adequate vitale functie controle?
Hoe wil jij de bewustzijnscontrole en de ademhalingcontrole dan noemen?


JM

  • Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 463
  • Arnemuiden 4534
Reactie #19 Gepost op: 10 maart 2010, 17:06:21
Als je les krijgt volgens ABC-DE (of ABC-NL) dan staat het juiste antwoord er niet tussen.

Voor wat staat die NL? (Nederland? ;D)