EHBO vraag

Auteur Topic: EHBO vraag  (gelezen 11606 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

helm

  • Gast
Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2010, 17:14:52
Voor wat staat die NL? (Nederland? ;D)

Neurologie
Lichamelijk onderzoek


helm

  • Gast
Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2010, 17:19:39
hoezo doen leken geen adequate vitale functie controle?
Hoe wil jij de bewustzijnscontrole en de ademhalingcontrole dan noemen?

Dat noem ik: Te kort door de bocht om de indicatie tot reanimatie vast te stellen.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2010, 17:23:05
Beetje onzinnige term dat 'NL'. Neurologie is meer dan alleen de Disability, of wordt tegenwoordig ook het volledig neurologisch onderzoek aangeleerd :P?
Kunnen we gewoon niet de terminologie binnen de ATLS/ PHTLS handhaven? Aangezien die methode al tijden als de 'gouden standaard' geldt.


helm

  • Gast
Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2010, 17:29:45
Beetje onzinnige term dat 'NL'. Neurologie is meer dan alleen de Disability, of wordt tegenwoordig ook het volledig neurologisch onderzoek aangeleerd :P?
Kunnen we gewoon niet de terminologie binnen de ATLS/ PHTLS handhaven? Aangezien die methode al tijden de 'gouden standaard' geldt.

Van een gouden standaard is geen sprake, hooguit van grote lijnen. Neem bijvoorbeeld de TNCC die doen, abcdefghi
atls is de oorsprong van deze werkwijzen.


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2010, 17:37:46
Van een gouden standaard is geen sprake, hooguit van grote lijnen. Neem bijvoorbeeld de TNCC die gaan doen, abcdefghi
atls is de oorsprong van deze werkwijzen.

Wat versta jij dan onder een gouden standaard?


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #25 Gepost op: 10 maart 2010, 17:44:40
Sorry, ik dacht dat nl. een gangbare afkorting voor namelijk was.
Rene, je opmerking is niet helemaal relevant, we hadden al 30 borstcompressies gehad, dus kan je aannemen dat er volgens het ehbo protocol gewerkt is. En of je nu leek met een interesse in de ehbo of prof bent je wilt toch het beste voor je s.o. vandaar ook mijn ehbo vraag.


krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Reactie #26 Gepost op: 10 maart 2010, 18:23:18
Dat noem ik: Te kort door de bocht om de indicatie tot reanimatie vast te stellen.

Dus jij zegt dat alle deskundigen van de ILCOR en de ERC en de NRR, hier te kort door de bocht zijn geweest? Want zij hebben met elkaar de richtlijnen bepaald.
Ik vind het knap je het denkt beter te weten, dan zij.


helm

  • Gast
Reactie #27 Gepost op: 10 maart 2010, 19:09:40
Dus jij zegt dat alle deskundigen van de ILCOR en de ERC en de NRR, hier te kort door de bocht zijn geweest? Want zij hebben met elkaar de richtlijnen bepaald.
Ik vind het knap je het denkt beter te weten, dan zij.

Heb je ze wel eens gelezen? Er zit verschil in de de richtlijnen van AHA, ARC en ERC/NRR. Maar goed,... waarom zullen wij ons druk maken, in november is alles wellicht weer anders.  ;)


rob-r

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 190
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #28 Gepost op: 10 maart 2010, 21:22:03
Maar ehm............ om even terug te komen op mijn vraag.
Er hebben wel veel mensen de vraag bekeken maar nu heb ik eigenlijk nog geen motiverend antwoord  :(
En ik heb er nog wel een paar  :|


EHBOfan

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 43
Reactie #29 Gepost op: 10 maart 2010, 22:18:27
Het begrip ABC-NL brengt alleen maar meer verwarring.
Gaat de EHBO in Nederland eindelijk langzamerhand over op het internationale ABCDE, wordt er in Nederland weer iets nieuws verzonnen wat weer niet internationaal aansluit.
(A van Airway, B van Breathing, C van Circulation, N van Neurologisch, L van Lichaam ?????? )
Nee, dit gaat niet werken Engels en Nederlands door elkaar heen. Leuk verzonnen maar niet werkbaar.

In welke wetenschappelijke literatuur wordt de benaming ABC-NL trouwens vermeld? Kom het alleen tegen uit de hoek van Rene.