EHBO vraag

Auteur Topic: EHBO vraag  (gelezen 12335 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Golly

• Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #30 Gepost op: 10 maart 2010, 23:03:25
indien de eerste beademing niet lukt kantel je het hoofd iets verder en lift je de kin goed en probeer je t nog een keer, niet meer pogingen doen als 2.
volgens de ERC/NRR richtlijnen wordt er geen mondcontrole uitgevoerd, en idd als er een corpus alienum is zit je met borstcompressies ipv heimlich bij een liggend so. dat is echter een ander scenario, en dan komen de verschillende ehbo-boekjes weer om de hoek.
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #31 Gepost op: 10 maart 2010, 23:22:11
indien de eerste beademing niet lukt kantel je het hoofd iets verder en lift je de kin goed en probeer je t nog een keer, niet meer pogingen doen als 2.
volgens de ERC/NRR richtlijnen wordt er geen mondcontrole uitgevoerd, en idd als er een corpus alienum is zit je met borstcompressies ipv heimlich bij een liggend so. dat is echter een ander scenario, en dan komen de verschillende ehbo-boekjes weer om de hoek.

Het woord Basic van BLS wil eigenlijk letterlijk zeggen : de grondbeginselen, de basisregels, het laagste niveau van handelingen waarop een reanimatie plaats kan vinden volgens de richtlijnen van bijvoorbeeld ILCOR, AHA, ERC, NRR etc.

BLS omvat de meest elementaire reanimatie handelingen. Niets meer, niets minder.
Worden er meer, aanvullende en/of extra handelingen op de BASIC Life Support verricht zoals de Heimlich methode en/of mondreiniging, dan is dat altijd beter voor de overlevingskans van een slachtoffer!
Met andere woorden, BLS (met evt. AED gebruik) is goed en beter iets dan niets, vaardig zijn in meer primaire EHBO handelingen is beter.

helm

• Gast
Reactie #32 Gepost op: 11 maart 2010, 13:51:03
Het begrip ABC-NL brengt alleen maar meer verwarring.
Gaat de EHBO in Nederland eindelijk langzamerhand over op het internationale ABCDE, wordt er in Nederland weer iets nieuws verzonnen wat weer niet internationaal aansluit.
(A van Airway, B van Breathing, C van Circulation, N van Neurologisch, L van Lichaam ?????? )
Nee, dit gaat niet werken Engels en Nederlands door elkaar heen. Leuk verzonnen maar niet werkbaar.

In welke wetenschappelijke literatuur wordt de benaming ABC-NL trouwens vermeld? Kom het alleen tegen uit de hoek van Rene.

Ach de curist vind ABC.NL makkelijker om te onhouden en ik werk er al bijna 20 jaar zonder probleem mee.
Enne,... de EHBO in Nederland bestaat niet. Maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen he?  ;)

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #33 Gepost op: 11 maart 2010, 14:26:02
Enne,... de EHBO in Nederland bestaat niet. Maar dat hoef ik jou toch niet uit te leggen he?  ;)

Ehm......EHBOfan snapt misschien wel wat je bedoelt maar zou je dat mij ook willen vertellen?
Of ontgaat me iets  ???

helm

• Gast
Reactie #34 Gepost op: 11 maart 2010, 14:45:53
Natuurlijk. NedCert, OK, MFA, LPEV, FAI, ERC, NRR, EFAM, EMF, NIBHV, D.A.N., LPLHB, MAI, KNV, NB zomaar een greep uit de vele organisaties die ieder op hun eigen wijze "iets" met ehbo doen.

rob-r

• Forum gebruiker
  • SIGMA Breda, EHBOver. Breda
Reactie #35 Gepost op: 11 maart 2010, 14:54:06
Oké, duidelijk, het gaat m.i. wel wat ver om dan meteen maar te roepen dat EHBO in Nederland niet bestaat.

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #36 Gepost op: 11 maart 2010, 15:53:00
Als de rest van de wereld de abcde methodiek al jaren toepast, wie zijn wij dan wel als Nederlanders om toch iets anders te verzinnen, te wijzigen, te veranderen of nog erger, niet toe te passen.
De gemiddelde Nederlander is stinkend eigenwijs, heeft altijd wel wat te zeiken, heeft overal commentaar op,  houdt niet van veranderingen, en weet altijd alles vele malen beter dan anderen.
De gemiddelde Nederlandse EHBO-er reageert dus ook zo op vernieuwingen in het EHBO onderwijs.
Jammer, zo lopen we op vele fronten achter op het buitenland.
Er zijn dus maar zeer weinig EHBO organisaties landelijk actief die echt iets met de abcde methodiek doen of willen doen.
De grote meute loopt er maar een beetje langzaam en ver achteraan te sukkelen.
"Hoezo veranderen, ik handel al dertig veertig jaar zo, wat is er dan mis mee, het werkt toch?" - mentaliteit.

En wat richtlijnen van de NRR, ERC of AHA betreft, dat zijn inderdaad ook letterlijk richtlijnen.
Hebben dus ook geen wettelijke status.
Als een willekeurige organisatie besluit om de verhouding borstcompressies en beademingen bijvoorbeeld 7 op 61 te hanteren, dan kan dat en staan ze ook in hun recht.
Of dit wel of niet medisch verantwoord en verstandig is, daar zijn we het ongetwijfeld wel over eens en is dus hier geen discussie waard.

@ Rene : De ABC-NL moet dus gezien worden als een ezelsbruggetje. ?!?!?!? Of wordt het ook zo in je lesmaterialen als zodanig omschreven?

helm

• Gast
Reactie #37 Gepost op: 11 maart 2010, 16:38:10
lekker he zo'n forum om even de frustraties van je af te schrijven.  ;D

ABCDE en ABC.NL zijn ezelsbruggetjes wat ook terug te vinden is in lesmateriaal.

EHBO-er

• Senior gebruiker
  • Ik denk dat ik denk
Reactie #38 Gepost op: 12 maart 2010, 19:17:41
Ik kies voor zeer beperkte technieken waarmee 80% van de so er baat van hebben
Ik kies dus niet voor uitgebreidde technieken, waarmee de theoreitische kans 99% is, maar dan moet je geen technieken door elkaar gaan gooien.

Peterinstr

• net zo maf als hij eruitziet
  • Junior gebruiker
  • **
  • Ja ja ja was ist los was ist das
    • noodzaakopleidingen
Reactie #39 Gepost op: 13 maart 2010, 10:01:33
Ik wil enkele vragen aan jullie voorleggen die wij als theorievragen gekregen hebben tijdens de EHBO les.
Graag je antwoord motiveren.

Je bent aan het reanimeren, na de eerste 30 borstcompressies ga je beademen, de eerste beademing lukt niet, je gaat nu:

a. een 2e beademing geven en dan vlug weer terug naar 30 borstcompressie.
b. mondinspectie uitvoeren en evt. zichtbare voorwerpen verwijderen, hoofd iets achterover kantelen en juiste kinlift uitvoeren.
c. snelle kantelmethode toepassen en mond reinigen.

Het juiste antwoord volgens de regeltjes is A.
De reden daarvoor is dat er nog zuurstof in het bloed aanwezig is dat rondgepompt kan worden en de vitale organen van zuurstof kan voorzien.
Door te gaan inspecteren verlies je dus tijd die je beter voor compressies kunt gebruiken.
Aan de andere kant heb je geen nieuwe zuurstof aanvoer dus is de tijd die de reanimatie effectief is is korter.
Als er in een werkrlijke situatie iemand bij is zou je die een inspectie kunnen laten doen.
BLS/AED Instructeur . NIBHV instructeur. Ex hospik. EHBO instructeur. TX-opleider. Taxi leraar SOVA,DGV,LLV,HNR.