Laten we met zijn allen niet iedereen over 1 kam te gaan scheren, dat is wat er nu eigenlijk een beetje gebeurd in de publieke opinie.
Zoals we met zijn alleen reeds weten (vanuit de berichtgeving erom heen) heeft de verdachte een knap zieke geest en een hele donkere kant, die niet
in tests noch in de uitoefening van zijn taak naar voren zijn gekomen.
Ik moet wel het verhaal van mijn voorganger onderschrijven die zegt
Zou het kunnen dat deze ernstig verdachte politieman voor zijn werk wél uitstekend geschikt was? Dat de dader van deze moord of doodslag een hele zwarte kant had, lijkt me duidelijk, en het zou prachtig zijn als we manieren hadden om mensen te doorzien en het te voorkomen, maar die hebben we niet. Er wordt nu getest of je tegen stress kunt, je niet snel laat opfokken zodat je de-escaleert in plaats van situaties verergert. Of je anderen doorziet. Hoe vreselijk de daad ook, wellicht was deze meneer daar wel beter toe in staat dan ieder van ons.
Ik denk wel eens dat we met zijn allen (ik ook) zo vreselijk geschokt zijn door dit soort gebeurtenissen, omdat we onderbewust ergens weten dat we allemaal in staat zijn tot vreselijkheden. Duitsland, Rwanda en Joegoslavië zijn daar erg schokkende bewijzen voor. En er zijn bijna geen beroemdheden in de geschiedenis te vinden die géén duistere kant hadden.
Daaraan toegevoegd het volgende bericht van Elsevier.nl
'Moordenaar Milly Boele was mislukte politieagent'zaterdag 20 maart 2010 10:53
Sander V., de man die Milly Boele heeft vermoorde, is gefrustreerd geraakt toen hij niet slaagde voor de opleiding tot politieagent. Hij heeft het niet verder geschopt dan surveillant, terwijl hij graag zware criminelen wilde arresteren.
Dat meldt De Telegraaf.
Arrestatieteam
Volgens de krant droomde V. ervan lid te worden van een arrestatieteam en zware criminelen op te pakken. Het lukte hem echter niet de opleiding succesvol af te ronden en kwam niet verder dan surveilleren.
Het korps Rotterdam-Rijnmond heeft hem, na de moord op de 12-jarige Milly, op non-actief gesteld. Binnenkort zal de Dordtenaar worden ontslagen.
Suïcidaal
Gisteren meldde De Telegraaf al dat V. op seksgebied gewelddadig was en in zijn jeugd suïcidaal. Ook zou hij in de dagen nadat hij Milly in de tuin had begraven nog een biertje met vrienden op het terras hebben gedronken.
Voorlopig wordt hij verdacht van doodslag, maar die aanklacht kan de komende tijd nog worden uitgebreid. Het is nog onduidelijk of hij Milly seksueel heeft misbruik voordat hij haar vermoordde.
Door Robin van der Kloor