Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?

Auteur Topic: Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?  (gelezen 18421 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Robert H

  • Gast
Maar eventjes tussendoor, ik heb een week of 5 terug mijn eerste echte reanimatie gehad, daarvoor heb ik 6 jaar mijn ehbo en hoc diploma, maar ik kan je wel zeggen, goed of niet goed, het is op zich al een heel indrukwekkende bezigheid waar je later nog veel aan terug denkt.
Je oefent keer op keer op 'annie', maar dit keer was het geen annie maar was het echt.

Oefenen of niet oefenen, als je weet hoe je moet reanimeren wil ik me aansluiten bij wat Peter eerder al zei, als je niets doet dan is het slachtoffer gewoon dood.

Robert ;D


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
2% is toch nog 2 overlevenden extra op iedere 100 reanimaties, ik zou dat geen mieren neuken willen noemen, je geeft iemand immers een 20% hogere kans om te overleven

Jacques, kijk nog eens goed wat je schrijft.. 2% hogere overleving kans voor het betreffende slachtoffer, is niet het zelfde als 2 overlevenden op de 100.. (dat heet het liegen van statestieken.. veel voorkomende vergissing)
Zelfs niet op de grote getallen.

Moet je eens kijken wat ik geschreven heb over de examens..  Ik heb liever dat iemand goed alarmeert. niet alleen 112, maar direct aan hulp denkt aan BHV-organisatie, Portier c.q. gebouwbeheerder, De AED laat komen.., Iemand die ambulance opvangt..
Samengevat zijn hulpverlening organiseert en misschien slecht blaast en slecht comprimeert.. (overlevings kans 10%, komt de AED snel dan is het in eens 67%)

Dan iemand die alleen 112 belt, de rest vergeet en erg goed comprimeert en erg goed blaast.. (= Overlevingskans 8%)

natuurlijk trainen we mensen om de 12% of hoger te halen...
maar we trainen dus niet om de "perfect strip" te halen.. maar om de overlevingkans zo maximaal mogelij te krijgen voor die betreffende hulpverlener. en dat is echt iets anders...


Jeroen!

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,547
Ik vindt persoonlijk, dat als je KAN reanimeren en weet precies hoe het moet, dat elke seconde telt!!!

Zelf heb ik geen ehbo diploma ofzo maar ik heb uit de bibliotheek al 2 boeken over reanimatie gelezen en weet zelf n u ook hoe het moet. Dus persoonlijk vindt ik dat elke seconde telt.......!

Groetjes,
Jeroen


Robert H

  • Gast
Dan vraag ik me alleen nog af, hoe zit dat dan juridisch in elkaar?
Stel dat je wel denkt te weten hoe je moet reanimeren, maar het zodanig net even verkeerd doe waardoor je misschien (het is misschien een beetje ver gezocht) aangeklaagd kan worden door verkeerd handelen?
Voorgesteld dat je dan niet gediplomeerd bent in dit geval.

Peter, misschien dat jij daar iets over kan vertellen?

Gr. Robert. ???


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Juridisch word je als eerste hulpverlener nooit aansprakelijk gesteld voor het verlenen van eerste hulp naar je beste vermogen..

Het is zelfs zo, dat er in heel Amerika, Heel Europe en dus ook in Nederland nog nooit een eerste hulpverlener (met of zonder diploma, wel bekwaam of zelfs onbekwaam) aansprakelijk gesteld, of aangeklaagd door het O.M. - Inspectie of zoiets...

Elk westers land heeft zo-iets als een barmhartige samaritaan-wet... wat inhoud, dat je als (leken)hulpverlener helpt daarvoor nooit aansprakelijkgesteld wordt.. Zelfs in de BIG-wet (NL) is daar een bepaling voor opgenomen.

In nederland zitten er 3 mensen (in ieder geval vorige maand) in de cel. voor het niet verlenen van eerste hulp.. (bron-juridisk en rechtbank Zutphen)

Een van de situaties waarvoor mensen veroordeeld zijn , was een ruzie, waarbij een van de buurman in elkaar zakt (hartaanval) en de Vader en zoon gewoon hun eigen huis binnenloopt.. zonder verder naar de buurman om te kijken...


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Iemand kan aansprakelijk gesteld worden als hij handelingen heeft uitgevoerd, maar de bekwaamheid daarvoor mist.

Bij de beoordeling van de schuldvraag worden zaakdeskundigen geraadpleegd om vast te stellen hoe een gemiddelde EH'er gehandeld zou hebben.

Het hebben van een diploma of certificaat, waaruit blijkt dat je aangetoond hebt de EH te beheersen, is een belangrijke factor bij de beoordeling.

Omdat in de overwegingen deze en allerlei aspecten worden meegenomen, zal er meestal sprake moeten zijn van kwade opzet of grove nalatigheid, wil er een vervolging / veroordeling opvolgen.

Als je binnen de kaders van de EH gehandeld hebt, dan zal de kans dus heel klein zijn dat je veroordeeld wordt.


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Zo lang je je houdt aan de aanwijzingen die je geleerd hebt (zoals het Ornanje Kruis boekje) zul je niet snel door justitie aansprakelijk gesteld worden, (het s.o., familie en nabestaanden kan natuurlijk nooit belet kunnen worden je aansprakelijk te stellen, echter de kans dat zo'n aansprakelijkheidstelling tot een veroordeling zal leiden is in zo'n geval bijzonder klein)

Het wordt wat anders als je letterlijk je boekje te buiten gaat, met de overbekende balpenhuls als vrije luchtweg als voorbeeld. (er vanuitgaande dat er op korte termijn professionele hulpverlening te verwachten was)
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Ik vind niet dat er een bepaalde leeftijd aan verbonden moet zijn om te mogen reanimeren.
Ik heb het vandaag weer aan den levende lijven ondervonden dat het geen makkelijke zaak is om te reanimeren. :(
Het was ook deze keer weer heel anders dan tijdens het oefenen op de pop.
 :'( :(
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Nou Biance goed dat je het gedaan hebt !, maar vertel .....
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Bianca,

De docent die mij beoordeelde voor het certificaat instructeur BLS / AED NNR had zelf vele honderden reanimaties gedaan. Hij was naar zijn zeggen een paar keer een, op annie lijkend, slachtoffer tegen gekomen.

Het is dus niet zo vreemd dat de situatie
"anders" was dan tijdens de trainingen.

Ik hoop dat deze reanimatie ook dit keer weer een plaatsje in je leven krijgt.