Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?

Auteur Topic: Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?  (gelezen 17998 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

RAdeR

  • Hoofd Rode Kruis Noodhulpteam, BLS instructeur
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 14,616
De rechter zal in zijn eindoordeel verzachtende omstandigheden meenemen omdat de hulpverlener in de stress van het moment snel moet beslissen

Kan een EHV strafbaar gesteld worden omdat hij reanimeert ??? :-\
Zo ja, waarom wordt daar in de opleiding (ehbo) geen aandacht aan besteed.
Hoe gaan ambu-vpk hier mee om?
Volgens mij is het zo dat zij kunnen beslissen om gegeven de omstandigheden en bevindingen een reanimatie te staken of niet te starten. Dat laatste is al uitzonderlijk.
Hebben niet reanimatie verklaringen in de spoedeisende hulpverlening rechtsgeldigheid??
Ik ziekenhuizen zijn daar wel protocollen voor.

Rader


Jacques Schenk

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,528
  • EHBO/Sigma/ex hoofd- brandwacht/trainer EHBDu
    • Website Jacques Schenk
Ik ziekenhuizen zijn daar wel protocollen voor.

In het landelijk protocol ( LPA 6 ) wordt ook verwezen naar enkele specieke protocollen waarin dit soort situatie´s vermeld zijn

- Protocol 5.1.10 = Niet starten behandeling
- Protocol 5.1.11 = Staken reanimatie

Jacques
Treat the patient, not the number...  Emergency Medicine - The art of drawing sufficient conclusions from insufficient resources


Paul SEH

  • Gast
Citaat
Kan een EHV strafbaar gesteld worden omdat hij reanimeert  
Nee dus. Je kunt wel aansprakelijk worden gesteld als je geen hulp hebt verleend. Je bent volgens de wet verplicht je medemens in nood naar je beste kunnen en weten te helpen.  8)


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Ik heb gisteren bezoek gehad van de schoonzoon van het so.
Hij kwam me bedanken namens de hele familie voor wat ik gedaan had.
Ik heb verder niet meer met het ambu personeel gepraat nadat ze mevr in de kamer neer gelegd hadden.
Ik heb toen tegen een van de dochters gezegt dat ik naar huis ging .
Ik had er niks meer te zoeken.
Ik heb wel meteen een mail gestuurd aan mijn sigma collegas en hier dit berichtje geplaatst.
Ik moest het toch kwijt.
gr Bianca
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Robert H

  • Gast
Maar om nog eens terug te komen op die niet reanimatie verklaring, ik weet niet beter dan dat je aan een niet reanimatie verklaring GEEN gehoor mag geven.
Of dat in het geval van 'het onder je neus geduwd krijgen van' ook het geval is weet ik niet, maar in andere gevallen weet ik dat je niet mag aannemen van een ander dat de reanimatie gestaakt moet worden of dat je er niet aan mag beginnen?!

Dat is niet lullig naar jou situatie toe bedoeld, bianca, maar dat weet je wel.
Zelf zou ik niet weten wat ik in een dergelijke situatie zou doen.

Robert.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Hier ben ik eigenlijk zelf ook wel benieuwd naar.
Dus laat maar komen.
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Nog een keer, als je gaat reanimeren. terwijl je wist dat het slachtoffer een aan alle voorwaarden voldoende rechtsgeldige "niet reanimatie" verklaring heeft, en dat bovendien zonder enige twijfel kon worden vastgesteld dat de verklaring ook daadwerkelijk van het slachtoffer  is, dan schend je op dat moment het grondwettelijke recht van het slachtoffer op zelfbeschikking.

http://medischcontact.artsennet.nl/upload/138/21808/omb.2002.0201.doc beschrijft een klacht van een huisarts vanwege het niet respecteren van een negatieve wilsbeschikking door een politieagente.

Het is een document waarin van vele kanten deze zaak belicht wordt en de afwegingen besproken om te handelen zoals er gehandeld is.


lotus bianca

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,653
  • EHBO instructeur . LOTUS en oud sigma
Thanks  :D
GEIT NEET BESJTEIT NEET  WAER OF GEIN WAER DRAAN


Jos Kaldenhoven

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 313
  • How can I help you?
    • Jos Kaldenhoven fotografie
Nog een keer, als je gaat reanimeren. terwijl je wist dat het slachtoffer een aan alle voorwaarden voldoende rechtsgeldige "niet reanimatie" verklaring heeft, en dat bovendien zonder enige twijfel kon worden vastgesteld dat de verklaring ook daadwerkelijk van het slachtoffer  is, dan schend je op dat moment het grondwettelijke recht van het slachtoffer op zelfbeschikking.

http://medischcontact.artsennet.nl/upload/138/21808/omb.2002.0201.doc beschrijft een klacht van een huisarts vanwege het niet respecteren van een negatieve wilsbeschikking door een politieagente.

Het is een document waarin van vele kanten deze zaak belicht wordt en de afwegingen besproken om te handelen zoals er gehandeld is.


Een lijvig document, waar inderdaad van alle kanten de zaak wordt belicht. Zonder al teveel in details te treden:

het gaat in dit geval om een dienstdoend arts (niet de eigen huisarts) van een patient die een zelfmoordpoging onderneemt, maar nog in leven is als de arts komt. De arts was als eerste ter plaatse en neemt dan - vanuit zijn beroepsverantwoordelijkheid - beslissingen.
De politieambtenaar komt later en beslist dat er toch een ambulance moet komen.Voor het verdere relaas maakt het niet uit, maar toch: de zelfmoordpoging is niet gelukt, en voordat de ambulancebroeders de brancard in de wagen kunnen schuiven geeft het slachtoffer al aan niet naar het ziekenhuis te willen.

In het oordeel van de Nationale ombudsman staat een opmerking die wel van toepassing is voor de EHV-er:
"...Indien de politie een situatie als door u omschreven aantreft buiten aanwezigheid van een arts -of andere hulpverlener in de zin van de WGBO- ligt voor de hand dat de politie -zijnde medisch ondeskundig en ingevolge art. 2 Politiewet verplicht tot hulpverlening- alles doet wat in haar vermogen ligt om betrokkene zo spoedig mogelijk over te dragen aan medisch deskundigen.
In casu betekent dat:
overbrengen naar een arts of ziekenhuis, waarna de zorg voor de hulpbehoevende, inclusief de noodzaak om over de naleving van een aangetroffen wilsverklaring te beslissen, kan worden overgedragen...."

Ook de EHV-er is medisch ondeskundig en zal dus zo snel mogelijk moeten handelen. De vraag of een nonreanimatieverklaring daadwerkelijk rechtsgeldig is kan op dat moment niet worden beantwoord. Als je dus nalaat te reanimeren kun je achteraf die afweging niet meer maken. Daarom zal een EHV-er niet op zoek gaan naar een dergelijke verklaring, en hoeft hij zich ook niets gelegen te laten liggen aan een niet reanimatieverklaring omdat die verklaring - zoals ik al in een eerdere posting heb aangegeven - bedoeld is voor de hulpverleners waarmee de persoon een behandelingsovereenkomst heeft.

Natuurlijk is het heel moeilijk om je in zo'n situatie zakelijk op te stellen, en het is ook niet te hopen dat je ooit in een situatie komt waarin je het slachtoffer niet kent, dat levenloos ergens ligt, en waar een aanwezig familielid je informeert dat meneer of mevrouw niet gereanimeerd wenst te worden.....

Als het gaat om iemand die je kent en waarvan je weet dat hij of zij zo'n verklaring heeft ondertekend, dan is het een ander verhaal, maar dat gaf EHBO-er ook al aan.


Robert H

  • Gast
Citaat
Ook de EHV-er is medisch ondeskundig en zal dus zo snel mogelijk moeten handelen. De vraag of een nonreanimatieverklaring daadwerkelijk rechtsgeldig is kan op dat moment niet worden beantwoord. Als je dus nalaat te reanimeren kun je achteraf die afweging niet meer maken.

En dat is wat ik even wilde horen, dankjewel.

Gr. Robert