Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?

Auteur Topic: Welke leeftijd vinden jullie dat men zou moeten hebben om te mogen reanimeren?  (gelezen 18008 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Nog een keer, als je gaat reanimeren. terwijl je wist dat het slachtoffer een aan alle voorwaarden voldoende rechtsgeldige "niet reanimatie" verklaring heeft, en dat bovendien zonder enige twijfel kon worden vastgesteld dat de verklaring ook daadwerkelijk van het slachtoffer  is, dan schend je op dat moment het grondwettelijke recht van het slachtoffer op zelfbeschikking.

http://medischcontact.artsennet.nl/upload/138/21808/omb.2002.0201.doc beschrijft een klacht van een huisarts vanwege het niet respecteren van een negatieve wilsbeschikking door een politieagente.

Het is een document waarin van vele kanten deze zaak belicht wordt en de afwegingen besproken om te handelen zoals er gehandeld is.



Landelijk geldt de afspraak dat de EHV er bij aantreffen van NR verklaring of NR-penning uitgegeven door hde ned Ver voor Vrijw Euthanasie, het ambulanceteam/huisarts hiervan op de hoogte stelt bij hun aankomst bij de patient.
De ambulanceverpleegkundige of huisarts  (net wie er dan aanwezig is) neemt dan beslissing tot navolgen van de offieciele NR verklaring (d.w.z. niet starten van reanimatie etc.) cq, starten van behandeling/reanimatie bij verdenking van valse/ zeer gedateerde verklaring.  DE EHBO-er hoeft niet de verantwoordelijkheid op zich te nemen om de NR verklaring na te volgen, de gevolgen zijn immers onomkeerbaar. De verantwoording hiervoor wordt bij de acute zorg professionals(ambulance) en de huisarts gelegd en naar mijn mening hoort die ook daar thuis.
De EHV-er kan niets verweten worden, wel kan er vooraf de afspraak gemaakt worden met de patient dat hij/zij niet gereanimeerd wenst te worden en dat hij/zij een officiele NR verklaring (levenswens) heeft opgesteld. Als je vooraf op d ehoogte bent gesteld is dat een andere situatie dan wanneer je ineens wordt geconfronteerd met een persoon die reanimatiebehoeftig is en een al of niet officiele NR-verklaring op zak heeft.
Wel leuk dat de ombudsman deze uitspraak doet maar alleen de uitspraken van de rechter zijn bindend :)
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Het valt me op dat de tegenargumenten beginnen met de stelling dat niet met zekerheid kan worden vastgesteld dat de NR verklaring rechtsgeldig is.

Ik ben het met iedereen eens die zegt dat ingeval van twijfel begonnen moet worden. Maar om van elke verklaring per definitie de rechtgeldigheid in twijfel te trekken, gaat wel erg ver.

Deze lijn doortrekkend hoef je voor geen enkele agent meer te stoppen, omdat je niet met 100% zekerheid kunt vaststellen dat je te maken hebt met een echte agent.


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Het valt me op dat de tegenargumenten beginnen met de stelling dat niet met zekerheid kan worden vastgesteld dat de NR verklaring rechtsgeldig is.

Ik ben het met iedereen eens die zegt dat ingeval van twijfel begonnen moet worden. Maar om van elke verklaring per definitie de rechtgeldigheid in twijfel te trekken, gaat wel erg ver.

Deze lijn doortrekkend hoef je voor geen enkele agent meer te stoppen, omdat je niet met 100% zekerheid kunt vaststellen dat je te maken hebt met een echte agent.


Ik trek niet per definitie de geldigheid van elke verklaring in twijfel, alleen is het wel zo dat er maar 1 officiele verklaring opgevolgd wordt buiten het ziekenhuis en dat is de NR verklaring uitgegeven door het NVVE. De meeste reanimatiedocenten hebben een exemplaar van affbeelding van de gebruikte pas en penning gekregen die zij aan de cursisten kunnen tonen om te laten zien om welke pas en penning het gaat. In de praktijk is het niet altijd duidelijk te krijgen (ook niet met bijbehorend aanwezige paspoort of rijbewijs) dat een zelf opgestelde verklaring door de ondergetekende persoon ook actueel en zelf is ondertekend, fraudegevoeligheid en erfrechtkwesties maken dan nogal eens hun opwachting, vandaar de geboden voorzichtigheid.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Zorgvuldigheid ja, paranoide nee.


helm

  • Gast
Heb ik dat verhaal wel eens vertelt van die junk die wij al reanimerend naar het olvg brachten? Die bleek een NR verklaring bij zich te hebben. Na de geslaagde reanimatie vroeg men hoe dat zat met die NR verklaring die in zijn jas zat. Zegt die man dat het zijn jas niet is,... hij had de jas gejat.  :o


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk
Zei ik al,
zorgvuldigheid ja, paranoide nee


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Heb ik dat verhaal wel eens vertelt van die junk die wij al reanimerend naar het olvg brachten? Die bleek een NR verklaring bij zich te hebben. Na de geslaagde reanimatie vroeg men hoe dat zat met die NR verklaring die in zijn jas zat. Zegt die man dat het zijn jas niet is,... hij had de jas gejat.  :o


Leuk  ;D  vandaar de NR verklaring inclusief gelijkende pasfoto en handtekening  :D
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Zei ik al,
zorgvuldigheid ja, paranoide nee


ZUCHT............ :-X
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


EHBO-er

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,554
  • Ik denk dat ik denk


Wendy

  • Nieuwe gebruiker
  • *
  • Berichten: 1
Ik heb deze discussie gelezen en om even terug te komen op de vraag van deze topic zet ik hier een krantenartikel uit Het Laatste Nieuws (België):

De leerlingen van het 6 de leerjaar van de Ninoofse gemeenschapsbasisschool kregen in Januari twee EHBO-lessen. "Van een man die werkt op de spoedafdeling in het ziekenhuis van Aalst. Na afloop kregen we een EHBO-diploma mee naar huis." vertelt Ayrton. Enkele dagen later, op 26 januari, trok de knaap met zijn papa en mama naar Blankenberge, op bezoek bij vrienden. Plots werd de 37-jarige moeder van de knaap onwel. De vrouw viel neer, getroffen door een hartaanval. Meteen werden de hulpdiensten verwittigd. Maar zolang wou Ayrton niet wachten. "Eerts was ik in paniek. Maar ik heb niet te lang nagedacht en heb de reanimatie gestart. Ik heb exact gedaan wat ik op school geleerd had en heb mijn vader gezegd wat hij moest doen. Toen de hulpdiensen enkele minuten later ter plaatse waren, hebben zij het overgenomen." Moeder Ingrig bleef na de hartaanval nog 12 dagen in een diepe coma.
Nadien kreeg de vrouw een pacemaker ingeplant.
Iedereen is het erover eens dat zonder het ingrijpen van haar zoon, de vrouw niet meer zou leven. "Zelf weet ik er niets meer van." aldus Ingrid. "wat er toen gebeurd is, is voor mij een compleet zwart gat.Maar het is fantastisch wat mijn zoon gedaan heeft."
geen held
Ayrton blijft rustig bij de hele situatie. "Ik voel me geen held. Ik heb gewoon gedaan wat ik moest doe. Als het morgen opnieuw zou gebeuren zou ik weer niet twijfelen. Maar ik zie het toch niet zitten om ambulancier te worden of bij het Rode Kruis te gaan of zo, hoor.
Bij het gezin S. gaan ze het voorbeeld volgen van Ayrton.
"We gaan allemaal een EHBO-cursus volgen. Zelfs onze vrienden waar het gebeurde, gaan zich nu inschrijven.

bron : het Laatste nieuws


Groetjes,
Wendy