Ik heb deze discussie gelezen en om even terug te komen op de vraag van deze topic zet ik hier een krantenartikel uit Het Laatste Nieuws (België):
De leerlingen van het 6 de leerjaar van de Ninoofse gemeenschapsbasisschool kregen in Januari twee EHBO-lessen. "Van een man die werkt op de spoedafdeling in het ziekenhuis van Aalst. Na afloop kregen we een EHBO-diploma mee naar huis." vertelt Ayrton. Enkele dagen later, op 26 januari, trok de knaap met zijn papa en mama naar Blankenberge, op bezoek bij vrienden. Plots werd de 37-jarige moeder van de knaap onwel. De vrouw viel neer, getroffen door een hartaanval. Meteen werden de hulpdiensten verwittigd. Maar zolang wou Ayrton niet wachten. "Eerts was ik in paniek. Maar ik heb niet te lang nagedacht en heb de reanimatie gestart. Ik heb exact gedaan wat ik op school geleerd had en heb mijn vader gezegd wat hij moest doen. Toen de hulpdiensen enkele minuten later ter plaatse waren, hebben zij het overgenomen." Moeder Ingrig bleef na de hartaanval nog 12 dagen in een diepe coma.
Nadien kreeg de vrouw een pacemaker ingeplant.
Iedereen is het erover eens dat zonder het ingrijpen van haar zoon, de vrouw niet meer zou leven. "Zelf weet ik er niets meer van." aldus Ingrid. "wat er toen gebeurd is, is voor mij een compleet zwart gat.Maar het is fantastisch wat mijn zoon gedaan heeft."
geen held
Ayrton blijft rustig bij de hele situatie. "Ik voel me geen held. Ik heb gewoon gedaan wat ik moest doe. Als het morgen opnieuw zou gebeuren zou ik weer niet twijfelen. Maar ik zie het toch niet zitten om ambulancier te worden of bij het Rode Kruis te gaan of zo, hoor.
Bij het gezin S. gaan ze het voorbeeld volgen van Ayrton.
"We gaan allemaal een EHBO-cursus volgen. Zelfs onze vrienden waar het gebeurde, gaan zich nu inschrijven.
bron : het Laatste nieuws
Groetjes,
Wendy