Esculaap / Star of Life

Auteur Topic: Esculaap / Star of Life  (gelezen 27685 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

EHBOfan

• Junior gebruiker
  • **
Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2010, 17:20:39
Alle afbeeldingen, foto's en enig andere vormen van bedenkingen en creatieve zaken zijn in Nederland auteursrechtelijk beschermd door de Auteursrecht 1912 en door internationale wetgeving.
Dit betekend strikt genomen dat de auteur (bedenker en eigenaar van het beeldmerk) altijd toestemming moet hebben gegeven voor licentiegebruik en/of publicatie, vermenigvuldiging e.d.
Zonder toestemming of licentie rechten namaken van afbeeldingen is een misdrijf.
Dit geldt dus ook voor de afbeelding SOL, ook al komt het uit het buitenland.
Het voeren, dragen, kopen of verkopen van de SOL afbeelding is geen strafbaar feit volgens de Auteurswet, het namaken in welke vorm van ook echter wel.

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2010, 17:22:12
Alle afbeeldingen, foto's en enig andere vormen van bedenkingen en creatieve zaken zijn in Nederland auteursrechtelijk beschermd door de Auteursrecht 1912 en door internationale wetgeving.
Dit betekend strikt genomen dat de auteur (bedenker en eigenaar van het beeldmerk) altijd toestemming moet hebben gegeven voor licentiegebruik en/of publicatie, vermenigvuldiging e.d.
Zonder toestemming of licentie rechten namaken van afbeeldingen is een misdrijf.
Dit geldt dus ook voor de afbeelding SOL, ook al komt het uit het buitenland.
Het voeren, dragen, kopen of verkopen van de SOL afbeelding is geen strafbaar feit volgens de Auteurswet, het namaken in welke vorm van ook echter wel.

en wie is de rechthebbende? ::)

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2010, 18:18:35
was die niet al overleden? volgens mij komen de rechten dan vrij tenzij het echt beschermd is, dus vastgelegd....
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2010, 18:24:03
was die niet al overleden? volgens mij komen de rechten dan vrij tenzij het echt beschermd is, dus vastgelegd....

En is het dan niet mogelijk om het weer te beschermen?
You flyin' with me? You better wear your seatbelt..

Marnix

• Senior gebruiker
  • Ned. Rode Kruis
    • Rode Kruis
Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2010, 19:29:18
De Star of Life is algemeen aanvaard als herkenningsteken voor spoedeisende hulpverlening, nog los van wettelije bescherming.
En je mag je nu eenmaal niet uitgeven voor iemand anders of voor iets wat je niet bent (meteropnemer of zo...)
CN NRK

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2010, 19:36:45
De Star of Life is algemeen aanvaard als herkenningsteken voor spoedeisende hulpverlening, nog los van wettelije bescherming.
En je mag je nu eenmaal niet uitgeven voor iemand anders of voor iets wat je niet bent (meteropnemer of zo...)

Dat lijkt me inmiddels wel duidelijk, maar het gaat hier voornamelijk om het dragen van de Star of Life of het beplakken van voertuigen daarmee. Officieel mag iedereen dat nog, het is niet beschermd. Daarvoor is een wettelijke bepaling nodig en die is er niet, vandaar mijn vraag: Is het mogelijk om dit beeldmerk en daarmee zijn betekenis alsnog te beschermen?

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2010, 19:40:50
als er auteursrecht op zit... moet je dan ook voor het gebruik betalen? ::) ;)

hoefhaan

• IC VPK, Ambulance VPK
  • Senior gebruiker
  • maak ze beter!
Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2010, 19:49:01

Maar ja, algemeen aanvaard is gewoon een kwestie van geaccepteerd, net zoiets als dat iedereen het prima vindt dat de kleur oranje zo heet. (even als heel simpel voorbeeldje)
En wat is spoedeisende hulpverlening? In de medische wereld is het duidelijk wat we daarmee bedoelen. In feite ambulance en SEH.
Maar EHBO kan, in de vrij vertaalde versie, ook spoedeisende hulpverlening zijn. Ook dit is volgens mij niet vastgelegd.

Het lijkt letternöken maar het gaat hier wel om het recht van het wel of niet mogen gebruiken, en dan moet je alles op de letter nemen.

En inderdaad mag je jezelf niet uitgeven voor een functie die je niet bekleed, maar het probleem is hier dat er geen duidelijke functie is gekoppeld aan de SOL, dus is er geen sprake van je uitgeven voor een bepaalde functie.

Kortom: een hoop mitsen en maren!

Welke instantie zou de aangewezen instantie zijn om dit "probleem" neer te leggen?
Ik ben niet zo bekend met de organisatie van ons rijk...
Trained to save your ass, not to kiss it! :-)  Uitspraken hier doe ik uit persoonlijke titel en niet namens mijn werkgever.

Ehv-er

• Senior gebruiker
Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2010, 20:04:02
Zolang de auteur zijn ontwerp niet beschermd heeft kan dat niet zover ik weet. Of je moet het ontwerp opeisen en zelf gaan beschermen. Op welke wettelijke kaders baseer je je dan? Het enige waar je je momenteel op kan baseren is de WAZ en de WAV. Dan zou je dus geen SOL in combinatie met het woord ambulance op je auto of op je jas mogen plakken.

Een nieuwe wetsvoorstel? Je gaat toch ook niet een verkeersbord met auteursrechten beschermen? Nou weer serieus: Ik denk dat het volstaat om de titel ambulanceverpleegkundige, en de titel ambulance voor het voertuig beschermen volstaat. De SOL is een teken voor spoedeisende hulp. En is wereldwijd bekend. In ieder land is het niveau van de diensten die het teken voeren verschillend, en vaak ook binnenlands tussen diensten onderling bestaat verschil. Vb de paramedic, de EMT, ambulance verpleegkundige, de MMT-arts, ambulancier, welk niveau is dan maatgevend?? wat ga je beschermen en waarom?

Ba(a)s

• Senior gebruiker
Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2010, 20:20:36
Het enige waar je je momenteel op kan baseren is de WAZ en de WAV. Dan zou je dus geen SOL in combinatie met het woord ambulance op je auto of op je jas mogen plakken.

Waarom mag er dan geen 'AMBULANCE' bij?

Vb de paramedic, de EMT, ambulance verpleegkundige, de MMT-arts, ambulancier, welk niveau is dan maatgevend?? wat ga je beschermen en waarom?

Het gaat eerst om het gebruik binnen Nederland. Wat mij betreft is het dan beperkt tot de auto's van leidinggevenden binnen de ambulancezorg (OvD-G, CvD-G etc.), huisartsen, ambulances en MMT-(lucht)voertuigen (en daarmee ook de werkkledij van die leidinggevenden, de ambulanceverpleegkundige en ambulancechauffeur en leden van het MMT).