GRIP 1 Kettingbotsing Coenplein - A8 Amsterdam 14-03-2010

Auteur Topic: GRIP 1 Kettingbotsing Coenplein - A8 Amsterdam 14-03-2010  (gelezen 2845 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Maarten

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 8,543
    • Hulpverleningsforum
Reactie #10 Gepost op: 14 maart 2010, 22:23:02
Wat doet een AOV ambtenaar precies ??
Dit is een ambtenaar Openbare Orde en Veiligheid. Andere termen die je voor deze of vergelijkbare functies tegenkomt zijn:
ARAM / ARB (Ambtenaar Rampenbestrijding)
MOV (Medewerker Openare Orde & Veiligheid)

Deze ambtenaar is in dienst van de gemeente. Wat het precies inhoudt in afhankelijk van de gemeente, waarbij vooral de grootte van de gemeente een rol speelt. In een kleine gemeente zal deze ambtenaar bijvoorbeeld belast zijn met zowel sociale veiligheid (vb: jeugdoverlast) als fysieke veiligheid (vb: rampen en ongevallen). In grotere gemeenten is dit vaak opgedeeld in taakaccenten.

Even uitgaande van fysieke veiligheid, houdt deze ambtenaar zich in de koude fase vooral bezig met voorbereiding op rampen en ongevallen. Denk bijvoorbeeld aan het opstellen van rampbestrijdingsplannen en het prepareren van de gemeentelijke crisisorganisatie. Dit alles in samenwerking met de (regionale) hulpdiensten.

Net als de hulpdiensten heeft ook de gemeente rampbestrijdingsprocessen, die onder de noemer bevolkingszorg vallen (denk aan opvang en verzorging, registratie van slachtoffers, enz.). Meer info over die processen vind je hier: GRIP en rampenbestrijding

In de warme fase hebben deze ambtenaren ook een functie, maar dit verschilt nog sterk per regio. In sommige regio's neemt deze functionaris deel aan het CoPI, in andere regio's alleen in het gemeentelijk kernteam als adviseur van de burgemeester.

De invulling van de functie kan dus zowel in de warme als in de koude fase sterk verschillen, maar dit is in grote lijnen het verhaal.
Groeten, Maarten  
Als je snel vooruit wilt, ga dan alleen. Als je ver wilt komen, ga dan s


Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #11 Gepost op: 14 maart 2010, 22:37:39
Filmpje van de uitruk van de vc2 staat in het topic HV voertuigen die prio 1 rijden,

De politie had opgeschaald naar GRIP 1, maar al vrij snel werd er weer afgeschaald naar GRIP 0 omdat het toch minder ernstig bleek te zijn.

bij het ongeval waren 5 slachtoffers en 6 voertuigen betrokken.


JelZo

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,258
  • Brandweerman / Brandweerduiker
    • JelZo Fotografie
Reactie #12 Gepost op: 14 maart 2010, 22:51:14
En er is beeld:


Begin van de bosting, A8 R HMP 1.9


In het midden staan twee auto's met relatief lichte schade, hiervan was 1 bestuurder behandeld door ambulancepersoneel.


Overzicht achterkant kettingbosting, A8 HMP 1.7


1 dame zat nog in haar auto en had nek- en/of rugklachten


Haar auto werd opengeknipt


COPI




VOA N-W

PRIO 1 0296 0401 0492 0493 0684 0491 OPSTARTEN (GRIP: 1) HOOFDKANTOOR BRANDWEER PRINS BERNHARDPLEIN 112 ZAANDAM
Overigens waren de voertuigen van deze melding zoals omschreven naar de Uitgangsstelling gegaan en vanaf daar weer retour kazerne.

De politie deed melding van acht voertuigen, maar ik kon er hoogstens vijf tellen.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #13 Gepost op: 14 maart 2010, 22:53:53
Naar de A8 gaan 5 ambu's. Punt is alleen dat dat eigenlijk geen Zaans grondgebied is en ook slecht aan te rijden is voor de Zaanse/Oostzaanse brandweer. Ze moeten dan keren op Amsterdams grondgebied en daarom gaat meestal Amsterdam Noord er heen.

Wel Zaans grond gebied, tot 1.8 is het voor Amsterdam-Amsteland nl.

gr
Mike


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #14 Gepost op: 15 maart 2010, 00:02:16
Maar vanwege de nabijheid en uitstraling naar Amsterdam is Team Hoofdwegen ook ter plaatse geweest met 1 auto, 2 motoren en de CvD.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #15 Gepost op: 15 maart 2010, 21:10:55
Ja het is natuurlijk maar 100 meter.

gr
Mike