tuurlijk moeten we niet alles overboord gooien wat we geleerd hebben maar de opleidingen en examens van tegenwoordig zijn voortaan meer hoe leer je een aap een kunstje.
Waarom ik als een auto op 4 wielen staat zo snel als mogelijk naar een so wil.
1) Je kunt het so al op zijn gemak proberen te stellen.
2) je kunt al snel kijken wat een mogelijk letsel is. is het een dusdanig incident dat het of nu of niet meer is. (als je begrijpt wat ik bedoel) dan ga je toch geen blokken er meer onder leggen?
3) Wil je het helemaal volgens het boekje doen dan ga je eerst blokeren daarna stabiliseren dan glasmanagement, accuklemmen losmaken en dan eens gaan kijken hoe het met het so is. hij kan al dood zijn
4) Opleidingen zijn in mijn ogen een richtlijn. Hetzelfde geld voor de werkcirkels. tuurlijk is het fijn dat je ruimte hebt om te kunnen werken en dat er niet teveel mensen in de weg lopen. maar om nu bij een ongeval waar so bij zijn echt pilonen of een lint te spannen van dit is de 5 meter en dit is de 10 meter cirkel nee sorry gaat me echt te ver. iedereen die op dat moment "niets" te doen heeft staat automatisch op een paar meter afstand en springt in zodra het nodig is.
Volgens het boekje, en in de praktijk gebeurt het ook zo vaak
dat je bij een ongeval aankomt en de ggd is er al en er toch, want zo is het ons geleerd, met de ehbokoffer uitgestapt word. deze word dan netjes aan dekant gezet. (bij de auto) want dit kun je wel eens nodig hebben. een pleistertje of zo. Daar is de ggd toch voor? Je kunt hun wel helpen. Gaat het daadwerkelijkover een beknelling wat wil je dan met je ehbo koffertje doen terwijl de ggd er al is? 99 van de 100 keer kun je in de auto stappen en proberen nek/rugletsel te voorkomen.
Genoeg uitleg of wil je nog meer weten.
Ik ben dus wel voor opleidingen maar niet voor een aap een kunstje leren. Nog klein voorbeeldje van een collega die hier met een examen een onvoldoende voor kreeg.
brw. 1ste kl. optillen van container met domme krachten. 1 persoon onder de container. als eerste gedaan: persoon aangesproken en ggd gevraagd. ggd was er (fictief) en daarna container opgetild volgens het boekje. Hij kreeg dus uiteindelijk een onvoldoende omdat hij bij het SO geen pilon had gezet..... Dit is toch te triest voor woorden. doe je in de praktijk toch ook niet?
maar dit even buiten je vragen om.