Brandweer Terneuzen maakt eind aan beknelling in België.

Auteur Topic: Brandweer Terneuzen maakt eind aan beknelling in België.  (gelezen 4955 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

firemanr

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 30 april 2004, 12:20:57
Maar dat kwartier voor de brandweer staat er met een bepaalde ondertoon. ;)
En omdat er in België veel ambulances zijn ondergebracht zijn bij de brandweer, dacht ik dat zij misschien dezelfde aanrijdtijden hebben.

Christian

Gisteren nog eens gepraat met de bevelvoerder van Terneuzen die erbij was: schijnbaar had de bevelvoerder met zijn hulpverleningsvoertuig vastgestaan in de file en ging er niemand aan de kant (!). :-X
Vandaar dattie later was, plus ze hadden al een hele nacht een vrachtwagenbrand bestreden in een schip, dus zn lontje was een beetje kort bij aankomst ongeval.... :-\


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #11 Gepost op: 30 april 2004, 12:59:49
altijd fijn als er niemand aan de kant gaat... Dit is een steeds groter wordend probleem. Vaal kun je voortaan beter door de rijen voertuigen heenrijden als aan een kant. hier heb je nog 2 mensen die aan de kant kunnen gaan.

Dan snap ik die bevelvoerder helemaal niet. Hij zou dan juist blij moeten zijn dat hij hulp heeft gekregen ???

Ik ben blij dat ik niet de partner ben van die bevelvoerder. Als hij na een andere uitruk in die nacht al zo reageert dan hoop ik niet dat hij zo thuis komt....
Maar is het niet zo dat dat het "risico" van het vak is dat er 's-nachts ook wel eens iets gebeurt?


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #12 Gepost op: 30 april 2004, 21:37:41
als een auto gewoon op 4 wielen staat probeer je natuurlijk om eerst bij het so te komen en dan pas blokken eronder. Dit kan natuurlijk wel tegelijk gebeuren maar eerst proberen naar het so te komen. Ditzelfde geld voor het "glasmanagement" het is heel leuk bedacht maar is het zo dat je eerst ramen moet gaan afplakken voor je bij het so kunt komen? lijkt mij niet....

Waarom niet Fikkie ???Moeten we alles wat wij geleerd hebben dan maar overboord gooien.
Geef mij jouw overwegingen eens aan om het anders te gaan doen.
Jaap


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #13 Gepost op: 30 april 2004, 21:48:45
ik zou em toch als eerste stabiliseren,kun je gewoon mee beginnen als de ambulancedienst er nog niet is.
De auto staat dan vast,kan niets meer gebeuren,ook wel goed voor je eigen veiligheid :-\


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 30 april 2004, 22:23:22
tuurlijk moeten we niet alles overboord gooien wat we geleerd hebben maar de opleidingen en examens van tegenwoordig zijn voortaan meer hoe leer je een aap een kunstje.
Waarom ik als een auto op 4 wielen staat zo snel als mogelijk naar een so wil.
1) Je kunt het so al op zijn gemak proberen te stellen.
2) je kunt al snel kijken wat een mogelijk letsel is. is het een dusdanig incident dat het of nu of niet meer is. (als je begrijpt wat ik bedoel) dan ga je toch geen blokken er meer onder leggen?
3) Wil je het helemaal volgens het boekje doen dan ga je eerst blokeren daarna stabiliseren dan glasmanagement, accuklemmen losmaken en dan eens gaan kijken hoe het met het so is. hij kan al dood zijn ::)
4) Opleidingen zijn in mijn ogen een richtlijn. Hetzelfde geld voor de werkcirkels. tuurlijk is het fijn dat je ruimte hebt om te kunnen werken en dat er niet teveel mensen in de weg lopen. maar om nu bij een ongeval waar so bij zijn echt pilonen of een lint te spannen van dit is de 5 meter en dit is de 10 meter cirkel nee sorry gaat me echt te ver. iedereen die op dat moment "niets" te doen heeft staat automatisch op een paar meter afstand en springt in zodra het nodig is.
Volgens het boekje, en in de praktijk gebeurt het ook zo vaak ??? dat je bij een ongeval aankomt en de ggd is er al en er toch, want zo is het ons geleerd, met de ehbokoffer uitgestapt word. deze word dan netjes aan dekant gezet. (bij de auto) want dit kun je wel eens nodig hebben. een pleistertje of zo. Daar is de ggd toch voor? Je kunt hun wel helpen. Gaat het daadwerkelijkover een beknelling wat wil je dan met je ehbo koffertje doen terwijl de ggd er al is? 99 van de 100 keer kun je in de auto stappen en proberen nek/rugletsel te voorkomen.
Genoeg uitleg of wil je nog meer weten.
Ik ben dus wel voor opleidingen maar niet voor een aap een kunstje leren. Nog klein voorbeeldje van een collega die hier met een examen een onvoldoende voor kreeg.
brw. 1ste kl. optillen van container met domme krachten. 1 persoon onder de container. als eerste gedaan: persoon aangesproken en ggd gevraagd. ggd was er (fictief) en daarna container opgetild volgens het boekje. Hij kreeg dus uiteindelijk een onvoldoende omdat hij bij het SO geen pilon had gezet..... Dit is toch te triest voor woorden. doe je in de praktijk toch ook niet???? maar dit even buiten je vragen om.


firemanr

  • Gast
Reactie #15 Gepost op: 30 april 2004, 22:42:16
Accuklemmen worden tegenwoordig niet meer losgemaakt, i.v.m. de electronica aan boord van de auto's  en kunnen er schijnbaar zelfs de oorzaak van zijn dat bijv. de airbag er dan net uitkomt!
 ;)


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #16 Gepost op: 30 april 2004, 22:52:04
laat staan dat je weet waar de accuklemmen tegenwoordig zitten.
k wist niet dat deze niet meer losgemaakt werden. Ik weet niet beter dat indien mogelijk en situatie het toelaar je dit juist wel moest doen ook i.v.m. het ontladen van een eventuele electrische airbac. Mocht mijn informatie niet goed zijn dan hoor ik dat natuurlijk heel graag. Want dan kunnen we er weer iets van leren....


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #17 Gepost op: 1 mei 2004, 08:48:04
ik ben het met Fikkie eens,je opleiding is een leidraad waar jeje aanvast kunt houden tijdens een hulpverlening.In je opleiding wordt je geleerd op een juiste manier een bevrijding te doen,maar in de praktijk is het vaak improviseren.En zul je weleens volledig af moeten stappen wat er in het boekkie staat


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #18 Gepost op: 1 mei 2004, 21:03:09
op een cursusavond heb je een "oude" wagen die al lekker roestig ed is anders word hij nog niet gesloopt. Dit is wel iets anders als wat je op de weg tegen kunt komen..... airbags/gordelspanners/verstevigingsbalken....

En dan nog die vrachtwagens.......... verder commentaar denk ik overbodig.


Jaap Goos

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 1 mei 2004, 21:11:52
Ik ben het grotendeels met je eens fikkie, als je maar wel bedenkt dat alles wat jij niet volgens het boekje doet achteraf op afgerekend kan worden mocht het fout gaan.
En zoals je weet, weet ik inmiddels al een hele hoop van procedures ;D
Jaap