--- 8< --- KNIP
De veiligheid van de duikers schoot op essentiële punten tekort.
Noodzakelijke duikkennis ontbrak en er was nauwelijks besef van de risico’s.
--- 8< --- KNIP
Enkele korpsen duiken bijvoorbeeld regelmatig in diep water, maar hebben niet vastgesteld hoe een duiker in noodgevallen veilig boven moet komen. Dat is wel nodig, omdat opstijgen vanuit de diepte andere maatregelen vergt dan opstijgen na een ondiepe duik.
--- 8< --- KNIP
Bij driekwart van de korpsen ontbraken noodzakelijke duiktechnische kennis en vaardigheden. Zo wisten duikers bijvoorbeeld niet dat ze op grotere diepten meer lucht verbruiken of dat het schadelijk is om te vaak of te kort achter elkaar verschillende duiken te maken. Ook komt in oefenduiken onvoldoende aan bod wat een duiker moet doen als hijzelf of een collega-duiker in nood verkeert.
De duikuitrusting (maskers, loodgordels, trimvesten) was meestal technisch wel in orde, maar over gebruik en onderhoud hiervan bleek vaak te weinig kennis van zaken aanwezig. Verschillende korpsen hadden bijvoorbeeld voor alle duikers een loodgordel met hetzelfde gewicht, terwijl dit moet worden aangepast aan het totaalgewicht van de duiker en zijn uitrusting.
--- 8< --- KNIP
Ik moet eerlijk zeggen dat ik bijna van mijn stoel viel van verbazing, dit lezende.
Wat voor brevet hebben de brandweerduikers dan? In het meest elementaire brevet (Open Water Diver) wordt je al geleerd dat de hoeveelheid lood die je gebruikt afhankelijk is van je eigen gewicht, het water waar je in duikt (zoet, zout), je duikpak dat je aan hebt (dikte, hoe dikker, hoe meer drijfvermogen en dus hoe meer lood nodig). Een van de hele belangrijke onderwerpen in de duiktheorie is wat de risico's zijn, hoe je deze tot een minimum kunt beperken door je aan bepaalde duikregels te houden. Ook hoe je een noodopstijging moet maken komt hier aan bod.
Zijn brandweerduikers dan niet Open Water Diver gebrevetteerd? Ik snap dat brandweerduiken ook hele andere vaardigheden vereist, maar de duikkennis die voor het verkrijgen van het Open Water brevet vereist is, zou m.i. ook iedere brandweerduiker moeten hebben. Duiken is duiken en wat je ook verder onder water doet, de natuurkundige wetten en risico's zijn op iedere duiker van toepassing.
M.b.t. de diepte:
Zover ik weet mag de brandweer tot 15 meter diep duiken. Dit wordt hier blijkbaar een diepe duik genoemd, echter in de zin van Open Water Diver is dit nog geen diepe duik. Dan hebben we het meer over duiken op een diepte vanaf 20 meter. Ook is het zo dat het Open Water Diver brevet je adviseert niet dieper te duiken dan 18 meter (PADI) c.q. 20 meter (SSI, een andere overkoepelende duikorganisatie). Heb je al weer drie tot vijf meter gewonnen. (Ik heb wel eens gehoord van een situatie dat een slachtoffer op 16 meter diepte lag en dus niet naar boven gehaald mocht worden).
Even terugkomend op het brandweerduiken:
Dat gebeurt, wat ik zo gezien heb, doorgaans in een droogpak. Binnen de reguliere brevetterende organisaties (PADI, SSI, CMAS, etc.) is daar een aparte specialty course voor, met een apart brevet, dat je niet eens mag halen als je niet minimaal gebrevetteerd bent als Open Water Diver.
Dan nog een opmerking over de duikkaarten. Zicht kun je niet tot nauwelijks op een duikkaart aangeven, want dat varieert nogal, afhankelijk van watertemperatuur, algengroei, stroming e.d.
Groet,
Erdebee
SSI Open Water Diver
SSI Nitrox Diver