Het aanrijden naar ongeval op autoweg of snelweg

Auteur Topic: Het aanrijden naar ongeval op autoweg of snelweg  (gelezen 4018 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

krelis

  • Instructeur EH, EHaK, BLS en PBLS
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 262
Gepost op: 15 maart 2010, 20:30:14
Ik heb verhalen gehoord dat bij een ongeval op een autoweg of snelweg er altijd van twee kanten wordt aangereden door de hulpdiensten.
Het klinkt mij erg vreemd in de oren, want met mijn lekenverstand denk ik dan: dan heb je altijd dubbele hoeveelheid nodig.
Misschien kraam ik nu wel onzin uit.

Wie kan mij hier duidelijkheid in geven in hoe het werkelijk is? Is dit standaard zo of is dit ook weer per regio of provincie verschillend?
Zijn er bijvoorbeeld verschillen in de Randstad of bijv. in Friesland?




Luke_BNV

  • Freelance Cameraman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,262
    • Bekijk mijn Youtubepagina!
Reactie #1 Gepost op: 15 maart 2010, 20:32:44
per regio (of soms zelfs per gemeente) verschillend,
stel dat iemand een verkeerd baanvak doorgeeft moet men dus weer helemaal terug, dus is het beter om met 2 Tankautospuiten te rijden.
Volg mij op: Twitter: @LukeBNV Youtube: Luke Beens


1300001-MR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,198
Reactie #2 Gepost op: 15 maart 2010, 20:59:20
Het klinkt mij erg vreemd in de oren, want met mijn lekenverstand denk ik dan: dan heb je altijd dubbele hoeveelheid nodig.
Er wordt vrijwel overal in Nederland op snelwegen en soms ook in andere situaties tweezijdige aangereden. Zoals je weet hebben snelwegen in het midden een vangrail. Als Jantje belt dat er een ongeluk is gebeurd op de A2 op de linkerbaan (bijv. richting Amsterdam), zal de centralist vermoedelijk ook eenheden naar de rechterbaan (bijv. van Amsterdam terug naar waar je vandaan komt) sturen. Dit omdat het nogal eens vaak voorkomt dat de locatie van het incident niet juist wordt doorgegeven. Het is natuurlijk knap l***ig als alles aan de andere kant van de vangrail staat en aan deze kant van de vangrail een ongeluk is gebeurd. Men zal dan om moeten rijden (soms ver) en dat kost tijd.


mike

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,931
Reactie #3 Gepost op: 15 maart 2010, 21:09:11
De politie kent deze procedure niet, maar natuurlijk heb je een snelle politieauto sneller gekeerd dan een zware tankautospuit.

gr
Mike


TDMdR

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 942
  • Sr. GGP AML|DI|THW
Reactie #4 Gepost op: 15 maart 2010, 21:18:54
In de regio Amsterdam wordt door geen van de hulpdiensten vanaf twee zijden aangereden. Dat komt omdat hier de af- en toeritten dicht bij elkaar liggen en er dus snel gekeerd kan worden. Tegenwoordig staat ook op alle hecometerpaaltjes links of rechts vermeld, dat scheelt ook bij het doorgeven.


Gast48368

  • Gast
Reactie #5 Gepost op: 15 maart 2010, 22:20:52
Ik heb verhalen gehoord dat bij een ongeval op een autoweg of snelweg er altijd van twee kanten wordt aangereden door de hulpdiensten.
Het klinkt mij erg vreemd in de oren, want met mijn lekenverstand denk ik dan: dan heb je altijd dubbele hoeveelheid nodig.
Misschien kraam ik nu wel onzin uit.

Wie kan mij hier duidelijkheid in geven in hoe het werkelijk is? Is dit standaard zo of is dit ook weer per regio of provincie verschillend?
Zijn er bijvoorbeeld verschillen in de Randstad of bijv. in Friesland?




2 Zijjdig aanrijden heeft altijd als doel de aanrijtijd te verkorten, dus m.a.w.: zo snel mogelijk ter plaatse zijn. Dit kan dus per regio/gebied verschillen.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #6 Gepost op: 16 maart 2010, 10:37:25
Tegenwoordig staat ook op alle hecometerpaaltjes links of rechts vermeld, dat scheelt ook bij het doorgeven.

En uitzonderingen zijn er altijd, zoals ik heb mogen ervaren toen ik met pech midden op de Brienenoordbrug stond...
Leg dan maar eens uit welk baantje je staat... ik kon dus naar het passerende politievoertuig zwaaien, die aan de andere kant van de vangrail passeerde... ;D


SRich

  • Proces Operator
  • Verbannen gebruiker
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 733
Reactie #7 Gepost op: 16 maart 2010, 12:38:29
En uitzonderingen zijn er altijd, zoals ik heb mogen ervaren toen ik met pech midden op de Brienenoordbrug stond...
Leg dan maar eens uit welk baantje je staat... ik kon dus naar het passerende politievoertuig zwaaien, die aan de andere kant van de vangrail passeerde... ;D

Oh dat ik heb ook een keer daar gehad, toen was ik veel jonger dan nu
aardig wat politie eenheden terplaatse .....
Doe normaal dan doe je al gek genoeg :P


JaVaZee

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 183
Reactie #8 Gepost op: 17 maart 2010, 07:29:32
In de regio Amsterdam wordt door geen van de hulpdiensten vanaf twee zijden aangereden. Dat komt omdat hier de af- en toeritten dicht bij elkaar liggen en er dus snel gekeerd kan worden. Tegenwoordig staat ook op alle hecometerpaaltjes links of rechts vermeld, dat scheelt ook bij het doorgeven.
Klopt, bij  Blik op de Weg Brandweerspecial werdt dit ook gezegd. Er was een brand in een woning, maar omdat er markt was ging groep A vanaf de ene kant, en groep B vanaf de andere kant! O0
Groet, Nils Dekkers.  - Panasonic DMC-FZ8 - Uniden Bearcat C30XLT


Wouter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,542
Reactie #9 Gepost op: 17 maart 2010, 12:16:19
Klopt, bij  Blik op de Weg Brandweerspecial werdt dit ook gezegd. Er was een brand in een woning, maar omdat er markt was ging groep A vanaf de ene kant, en groep B vanaf de andere kant! O0

Bedoel je niet brandweer Amsterdam de serie? ;)