Politiekorps Kennemerland dreigt de bewaking van de luchthaven Schiphol op zich te moeten nemen

Auteur Topic: Politiekorps Kennemerland dreigt de bewaking van de luchthaven Schiphol op zich te moeten nemen  (gelezen 4119 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Tha-Nose

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 488
Bron: http://www.haarlemsdagblad.nl/nieuws/regionaal/haarlemmermeer/article5910508.ece/Politie-kan-Schiphol-in-maag-gesplitst-krijgen

Politie kan Schiphol in maag gesplitst krijgen

SCHIPHOL -  
Het politiekorps Kennemerland dreigt de bewaking van de luchthaven Schiphol op zich te moeten nemen. Dat vrezen burgemeester Theo Weterings van Haarlemmermeer en diens Haarlemse ambtgenoot Bernt Schneiders.

Over de veiligheid op Schiphol waakt momenteel nog de Koninklijke Marechaussee. Maar om kosten te drukken, zou deze de bewaking aan de politie moeten overdragen. Althans, zo gonst het in Den Haag. Of het Kennemer korps straks daadwerkelijk Schiphol toebedeeld moet krijgen, wordt bestudeerd door ministeriële werkgroepen.

Maar de burgemeesters Weterings en Schneiders spraken maandagmiddag, tijdens een overleg van alle eerste burgers in Kennemerland, alvast hun bezorgdheid uit. Dit vooral omdat voor het Kennemer korps de komende jaren sowieso al fikse bezuinigingen dreigen, als gevolg van een landelijke, op handen zijnde herverdeling van geld en politiepersoneel.

Bernt Schneiders liet enkele weken geleden al weten niets te zien in het snoeiplan, dat in opdracht van de voormalige minister van Binnenlandse Zaken Ter Horst is uitgedacht door een denktank van topambtenaren en bestuurlijke zwaargewichten. ,,Op deze manier zou het politiekorps Kennemerland dubbel worden gepakt'', voegde Theo Weterings daar maandag aan toe.

Tijdens het regionale burgemeestersberaad maakte de nieuwe Kennemer politiebaas Jannine van den Berg haar opwachting.




hanjoaz

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 32
Misschien een mooie klus voor DBBO(defensie bewaking) of zal voor deze taak uitvoering BOA verreist zijn?


Maxx

  • Senior GGP
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,615
Misschien een mooie klus voor DBBO(defensie bewaking) of zal voor deze taak uitvoering BOA verreist zijn?


Daar gaat niemand je antwoord op kunnen geven, het is allemaal nog speculatie...


CMKmaat

  • What does this button do?
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,151
  • Geen spoed wel politie? Naambellen! Bel 0900-TUIG
Misschien een mooie klus voor DBBO(defensie bewaking) of zal voor deze taak uitvoering BOA verreist zijn?
Daar gaat niemand je antwoord op kunnen geven, het is allemaal nog speculatie...

Nou ... ik weet het antwoord wel hoor ... DBBO wordt opgericht om te bezuinigen ... KMar gaat misschien (ik moet het nog zien) weg om te bezuinigen ... Ga er gerust van uit dat DBBO hier geen enkele taak in zal krijgen. (Nog even los van het BOA verhaal). BOA kan nooit algemeen opsporings ambtenaar vervangen (en nog goedkoper zijn ook)

Eerst maar eens kijken naar het eigen takenpakket.
Wij zorgen dag en nacht voor de fysieke beveiliging van de te beschermen belangen van de defensieonderdelen binnen het koninkrijk der Nederlanden.


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Ja, en nog een tegenargument: DBBO beveiligd/gaat beveiligen alleen defensieterreinen en de laatste keer dat ik op Schiphol was, had ik mijn defensiepas niet nodig om binnen te komen. Maw: Schiphol is geen defensieterrein, defensiebewaking mag daar wettelijk dus ook geen gebruik maken van geweldsmiddelen, tenzij de hele wetgeving veranderd wordt...tel daarbij op dat DBBO gewoon een ordinaire bezuinigingsmaatregel is en de kans dat DBBO Schiphol gaat beveiligen is gereduceerd tot 0.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Esse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Nou ... ik weet het antwoord wel hoor ... DBBO wordt opgericht om te bezuinigen ... KMar gaat misschien (ik moet het nog zien) weg om te bezuinigen ... Ga er gerust van uit dat DBBO hier geen enkele taak in zal krijgen. (Nog even los van het BOA verhaal). BOA kan nooit algemeen opsporings ambtenaar vervangen (en nog goedkoper zijn ook)

Eerst maar eens kijken naar het eigen takenpakket.

Sinds wanneer is een DBBO beveiliger een BOA? Volgens mij halen ze hun wettelijke bevoegdheid meer uit de regeling omtrent de beveiliging van defensietereinen (enige twee voorwaarden: Redelijk en gematigd, verder is elk geweldsmiddel in principe geoorloofd). Maar wat al aangegeven is de DBBO heeft geen enkele toegang tot bevoegdheden, tevens is er het probleem dat de KMar wettelijk gezien (politiewet artikel 6) de politietaak op luchthaventerreinen heeft. Nu vraag ik mij af, hoe gaan ze dat aanpakkeN?


Bozo

  • Kerninstructeur C2000
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 832
Elk geweldsmiddel? Nou, in de rijkswet staan de geweldsmiddelen die gebruikt mogen worden toch echt keurig opgesomd, en enkel en alleen die geweldsmiddelen die rechtens zijn verstrekt en waarin de beveiliger in getraind is mogen gebruikt worden.
Vroeger, toen je koe nog met een korte oe schreef!


Sheriff

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 159
Even weer on-topic  :D

In het stukje wordt gesproken over reducering van kosten. dat begrijp ik niet. Is er dan een politiekorps/regio welk goedkoper kan werken dan de KMar ? Waarom kreeg de Kmar ook al weer de politietaken toebedeeld op de luchtvaartterreinen ......?  Goedkoper !!


Esse

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 18
Elk geweldsmiddel? Nou, in de rijkswet staan de geweldsmiddelen die gebruikt mogen worden toch echt keurig opgesomd, en enkel en alleen die geweldsmiddelen die rechtens zijn verstrekt en waarin de beveiliger in getraind is mogen gebruikt worden.

Ja true, art 6 van het besluit geweldsgebruik....  (niet de rijkswet). Overigens heb jij verder wel gelijk, en daar moet ik je ook volledig gelijk in geven ;). Alleen er zijn ook bijzondere regelingen, kan ik wel even nazoeken. Maar dat is bij het direct opschroeven van de Alert State op een kazerne, dus dat ga ik hier ws. maar niet uitlichten.


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
De Schiphol geruchten zijn definitief van de baan?  ::)

Ach jongens, in iedere tak van sport rommelt het, echt waar.

On-topic: wie Schiphol ook gaat beveiligen, uit welk potje het ook moge komen: als er links en rechts maar wat bewapende en getrainde poppetjes staan... ;D