europees aanbesteden?

Auteur Topic: europees aanbesteden?  (gelezen 5056 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Gepost op: 28 april 2004, 21:55:15
er wordt meer en meer europees aanbesteed,zijn we daar beter mee af,of liever zelf op pad voor nieuwe voertuigen




zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #1 Gepost op: 28 april 2004, 22:47:11
peter, je begrijpt het al ik wil reageren.

ik heb redelijk ervaring met verschillende merken/voertuigen voor de politie, ik denk dat aanbesteden een goed systeem is, mits de degene die beslisen kundig zijn en eerst goed huiswerk gedaan hebben en goed geluisterd in het werkveld.
als ik kijk hoe het ging bij de politie, een deel kocht traditioneel volkswagen, op zich een prima keuze, goede auto, goede service, echter prijs/prestatie verhouding t.o.v. gelijkwaardige auto's aan de bovenkant van de prijs klasse.
een ander deel kocht een auto die ze zelf mooi vonden of een bepaalde binding hadden met een garage, waar degene die er mee moest rijden niet altijd blij mee was.

het probleem wat er om de hoek kwam is door de grote verscheidenheid aan merken, er een grote verscheidenheid aan inbouw hulpstukken en andere apperatuur moest verschijnen, vroeger was een auto voor de politie uitgerust met een mobilofoon, zwaailicht en een dubbele claxon, en later een luidspreker om toe te spreken.tegenwoordig zijn het rijdende fort's gekombineert met een hele berg electronica, wat opzich een goede verbetering is, uitgevoerd met meerdere moblifoons en andere zendende apperatuur.

door nu een keuze gemaakt te hebben voor 6 merken kunnen het aantal voorhanden zijnde hulpstukken beperkt worden en per stuk in grotere aantallen gemaakt worden wat de aanschaf prijs ten goede komt,
de inbouw als het ''kunstje'' weer eenmaal is uitgevonden vergemakkelijkt.

al met al vanuit mijn optiek een aantal voordelen

overigens geld dit zelfde voor de motoren.

groeten.
Nemo me impune lacessit


Mederiacvm

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 76
  • The chances of anything coming from Mars.....
Reactie #2 Gepost op: 29 april 2004, 00:42:15
Als ik reageer vanuit mijn RK-afdeling dan kies ik voor geen mening, als afdeling ben je (wij) namelijk (grotendeels) afhankelijk van sponsors. Hierbij is het vrij lastig openbaar aan te besteden, het is namelijk niet zo dat de bedrijven in de rij staan om je te mogen sponsoren waar de ene opbiedt tegen de ander (al zou dat best een leuk zijn ;)). Zolang je hier (deels) afhankelijk van bent is openbaar aanbesteden niet van toepassing.
Had een dag maar 48 uur


Redheadkingpin

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 293
Reactie #3 Gepost op: 29 april 2004, 01:07:19
Nou, die keus heb je niet.
Er zijn drempelbedragen, als je daar boven zit moet je verplicht eruopees aanbesteden voor je aankoop. Daaronder is het vrij. Voor een levering ligt het drempel bedrag op 162.681 euro.
Dus dat geeft toch wat ruimte.

http://www.ez.nl/beleid/ext_frame.asp?site=/beleid/home_ond/eurregels/eutenders/auxillery/drempelbedragen.htm


Rescue Ranger

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,587
  • Lekker ragge op strand, zee en de snelweg
    • Zandvoortse Reddingsbrigade
Reactie #4 Gepost op: 29 april 2004, 08:08:27
Binnen het ambulancewereldje heb je niet veel keuzes. Het wordt Mercedes of Chevrolet. Binnen onze dienst is er een grote voorkeur naar Chevrolet, welke op historische achtergronden is geleest. Als je je in de aanbestedeing maar zo profileert krijg je uiteindelijk toch wel wat je eigenlijk zou willen.
Dus waarom europeese aanbesteding? Overigens ben ik wel een voorstander voor een wat bredere kijk door de zogenaamde "inkoop".
Elke hulpverlening start met communicatie.


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #5 Gepost op: 29 april 2004, 17:06:50
peter, je begrijpt het al ik wil reageren.


ik had ook niet anders van je verwacht ;) ;D ;D


Tetu

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2004, 08:31:56
Nou, die keus heb je niet.
Er zijn drempelbedragen, als je daar boven zit moet je verplicht eruopees aanbesteden voor je aankoop. Daaronder is het vrij. Voor een levering ligt het drempel bedrag op 162.681 euro.
Dus dat geeft toch wat ruimte.

http://www.ez.nl/beleid/ext_frame.asp?site=/beleid/home_ond/eurregels/eutenders/auxillery/drempelbedragen.htm

Het bedrag dat hier staat vermeld geldt voor de centrale overheid. Gemeentes vallen onder de decentrale overheid. (http://www.overheid.nl/organisaties/) Het drempelbedrag voor deze is: €249.681,00. Dit staat tenminste op de site die je aangaf. Op deze site is het bedrag €236.945,00 (http://www.brandweerverwerving.nl/site/index.php) En waarom daar verschil in zit???????

Terug naar de eerste vraag:
Ik ben van mening dat we beter af zijn met Europese aanbestedingen. Maar dat neemt niet weg dat je eerst zelf op pad moet gaan. Dit noemt men marktverkenning. Door een goede marktverkenning te doen kun je een goed bestek maken waaraan een voertuig moet voldoen. Uit de aangeboden offertes kun je dan je keuze maken. Uit ervaring weet ik dat de prijzen dan gunstiger zijn dan bij losse offertes zonder Europese aanbesteding.


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #7 Gepost op: 2 mei 2004, 14:12:02
Binnen het ambulancewereldje heb je niet veel keuzes. Het wordt Mercedes of Chevrolet. Binnen onze dienst is er een grote voorkeur naar Chevrolet, welke op historische achtergronden is geleest. Als je je in de aanbestedeing maar zo profileert krijg je uiteindelijk toch wel wat je eigenlijk zou willen.
Dus waarom europeese aanbesteding? Overigens ben ik wel een voorstander voor een wat bredere kijk door de zogenaamde "inkoop".


Er zijn toch ook nog verschillende opbouwers en inrichters voor ambulances zoals Miessen en Wietmarscher?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Merijn

  • Gast
Reactie #8 Gepost op: 26 mei 2004, 15:34:31
Eerste even reageren op de stelling:

Aanbesteden ja. Men wil meer uniformiteit binnen de hulpverlening. Op deze manier ben je aardig op weg. 1 europa ook 1 duidelijke lijn in de hulpverleningsvoertuigen e.d.

Maar naar mijn idee is het handiger om als politie, ambulance, brandwer enz, om de tafel te gaan zitten met verschillende merken. Dan gaan kijken of het niet mogelijk is om op het onderstel van bstaande modellen en voertuig te bouwen wat voldoet aan de eisen die je per categorie nodig hebt om goe mee te kunnen werken.

Nu zie ik bij de politie de Opel Vectra rijden. Is een standaard uitvoering waar men wat stickers, een lichtbak en  een sirene op heet gedaan en vervolgens wordet je er mee de straat op gestuurd. Werkt niet echt.

Lijkt mij dus makkelijker dat er 1 of twee voertuigen komen die voldoen aan alle eisen.

Scheelt ook weer een hoop in de kosten als je die massaal besteld.  En bijkomend voordeel voor mij, als ze in Nl gebouwd worden, zijn weer arbeidsplaatsen die vrij komen en dus minder mensen werkloos wat de criminaliteit weer tegen gaat en dus goed is voor de economie.

Ne ik weet het niet iedereen die werkloos is is crimineel.

Gr.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #9 Gepost op: 26 mei 2004, 16:51:37
merijn, wat bedoel jij met

''  Nu zie ik bij de politie de Opel Vectra rijden. Is een standaard uitvoering waar men wat stickers, een lichtbak en  een sirene op heet gedaan en vervolgens wordet je er mee de straat op gestuurd. Werkt niet echt.''

zo werd en wordt het bij andere merken ook gedaan, bovendien meerdere politie korpsen reden al ver voor de aanbesteding met een opel vectra.

bovendien zijn er eerst besprekingen geweest waar de auto aan moest voldoen, en ieder merk kwam daar voor in aanmerking en is uitgenodigd om een presentatie te doen.

met 1 of twee voertuigen red je het niet, voor iedere dicipline binnen iedere groep kan je andere voetuigen nodig hebben.

en dat massaal bestellen, dat ging en gaat nu ook fout
Nemo me impune lacessit