europees aanbesteden?

Auteur Topic: europees aanbesteden?  (gelezen 5057 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Merijn

  • Gast
Reactie #10 Gepost op: 26 mei 2004, 17:58:12
Het voorbeeld van die Vectra is heel simpel. wij rijden daarmee dus kon geen ander voertuig noemen. Kan dus net zo goed ieder ander type voertuig en merk zijn.

Weet niet hoe andere merken rijden. Alleen de VW tranporter zou nog kunnen. Die rijden perfect trouwens en zijn naar mijn idee erg geschikt voor mijn werk.

Twee type is idd wat weinig. Maar waarom zou het niet mogelijk zijn om de merken die bij die aanbesteding zitten te vragen of ze kunnen kijken om (voor mijn werk) een politieauto te ontwikkelen. Dus niet een al aanwezig model in van hun merk ombouwen naar een dienstvoertuig. Kan volgens mij ook en dan kun je de auto zo inrichten zoals de politie het graag zou willen. Ijn overleg natuurlijk want niet alles is haalbaar dat weet ik ook. Voordeel is dan dat ie niet vanaf de fabriek eerst weer uit elkaar gehaald moet worden om er vervolgens weer dingen in en uit te halen. Als ie in 1 keer klaar is scheelt dat ook weer in de kosten lijkt mij.

Als ik de plank mis sla dan hoor ik het wel.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #11 Gepost op: 26 mei 2004, 20:57:27
ik wil niet lelijk doen, maar ik denk dat je de plank volledig mis slaat,

een auto speciaal ontwikkelen is absuluut niet mogelijk, de kosten die daar mee gepaard gaan zijn dus nooit op te brengen, bovendien zoveel korpsen als er zijn, zoveel inrichtings eisen er zijn dat is nog steeds zo.

wat is er mis met een vectra?

de transporter had gekund, maar volkswagen heeft gewoon zijn best kennelijk niet gedaan, anders had je daar nog steeds in mogen rijden.

wat opbouw betreft, is het helemaal niet zo moeilijk, bij de diverse merken wordt nu o.a. de bedrading al bij de fabrikant in de auto gelegd en voor zover mogelijk al aanpassingen gemaakt, hij hoeft dan niet meer open, maar dit kan alleen als er een voldoende aantal tegelijk besteld worden, en dat aantal ligt best wel hoog.

bijv. de volvo's van de KLPD worden bij volvo in beesd  aangepast.

het is goedkoper een auto standaard van de band te laten rollen, en daarna weer aan te passen, de meeste auto's zit niet zoveel handwerk meer in en een productie proces ombouwen, kost miljoenen (mischien niet bij ieder merk)

overigens denk ik dat het merk auto een kwestie van smaak is, ik denk dat de gekozen merken kwalitatief niet onder doen voor een ''volkswagen'' het is alleen zo dat iedereen daar al jaren aan gewend is, deze auto's komen(kwamen) ook standaard, moesten ook weer uit en in elkaar gezet worden, maar voor de politie wordt vrijwel iedere auto aangepast, afhankelijk welke functie hij gaat krijgen.
Nemo me impune lacessit


112 Brabant.nl

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 588
  • Fotograaf
    • 112 Brabant.nl
Reactie #12 Gepost op: 26 mei 2004, 22:22:40
Ik heb als koerier gereden in zowel de VW Transport als de MB Vito. Doet u mij de Vito maar. Voor bijvoorbeeld een hondengeleiderswagen zijn dit echt de ultieme voertuigen. Hoge topsnelheid (rond de 190 km/u met een 112 CDI), fenomenabele wegligging. Voldoende ruimte op e achterband om arrestanten ook nog comfortabel te laten zitten.  De kofferruimte is groot genoeg voor twee politiehonden-kooien.

Een probleem: ik heb mijn ernstige twijfels over de inzet voor een nooddienst/DHP. Met mijn 1.90 m. kon ik mijn benen in een gewone Vito (zonder dubbele cabine) al niet kwijt.  Ik vraag me echt af hoeveel beenruimte de bijrijder nog heeft als er ook nog een MDT tussen z'n benen zit... Wellicht lange politiemensen die hier ervaring mee hebben? MDT in een Vito?
Voor het laatste nieuws en de meest actuele fotoreportages over hulpverlening in Brabant ga naar www.112brabant.nl !


Merijn

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 26 mei 2004, 23:58:32
Een auto special ontwikkelen kan misschien niet in europa. In de VS is het de normaalste zaak van de wereld.

En wat er mis is met de Vectra...... dat ding staat regelmatig in de garage omdat de turbo defect is, electrische circuit niet goed functioneerd en ga maar door.

Maar misschien is het niet zo'n goed idee om een heel nieuw model te ontwikkelen. Maar een model door ontwikkelen zou een optie kunnen zijn toch???


Patrick

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 132
  • Dit forum is het helemaal !
Reactie #14 Gepost op: 27 mei 2004, 18:26:01
Een auto special ontwikkelen kan misschien niet in europa. In de VS is het de normaalste zaak van de wereld.

Waarom zou dat niet kunnen?  Zelfs binnen de europese aanbesteding is zelfs ruimte om voertuigen speciaal te ontwikkelen. Het ontwikkelen van een demo.


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #15 Gepost op: 27 mei 2004, 22:06:38
enig idee wat dit kost  voor een model, waar we niet genoeg aan hebben, we hebben immers diverse diensten, bovendien z'on auto gaat jaren mee

ik heb begrepen dat het ontwikken van een model op meer dan 500 miljoen komt, en hoelang naar de stand van de techniek doe je daar mee, mischien drie jaar en dan weer een nieuwe ontwikkelen, nu heb je iedere keer een van de laatste modellen met alle technische voorzieningen van deze tijd en deze voertuigen zijn echt meer dan goed genoeg.

er zijn andere oorzaken die niet aan de voertuigen ligt, maar aan het denken van de mensen, denk bijv. eens aan de verkeersdrempels, enig idee hoeveel schade deze bijv. aan een politie auto toebrengt, en uiteraard ook aan andere voertuigen.

en vergelijken met amerika gaat volledig scheef, ten eerste kost een auto daar maar de helft van wat hij hier kost, en het aantal politie auto's is daar iets meer dan hier.

nog even terug komen op die vectra van Merijn, staan alle vectra's van de politie zo vaak bij de garage, of is dit een enkel geval.
vergeet niet dat een serviance auto van de politie net een dame van lichte zeden is (sorry voor de vergelijking)
iedereen past er in en hij staatb net als een vliegtuig zelden stil, de ene bemanning lost de andere af.
ook bij de andere merken heb je auto's die regelmatig stil staan wegens gebreken, en het ene model heeft dat iets meer dan de andere, bij de transporters is er ook vaak een type relais stuk, de garage weet dit inmiddels en heeft hem ook weer zo aan de praat.

vergeet ook niet dat de politie van ouds her voor een heel groot deel met volkswagen gereden heeft, dit is een bepaalde rijstijl, zelfde als een opel rijder koopt niet gouw een ford, en anders om ook niet, waarom vertel het me maar.

wat wel opvallend is is dat bij de zes merken geen france of italiaanse merken voorkomen.
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #16 Gepost op: 31 mei 2004, 16:36:11
Zwaailampmaker,ik merk uit jouw verhaal dat een kostenplaatje meespeeld in de keuze van een bepaald merk voertuig?of speelt dat niet mee


zwaailampmaker

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 976
  • R & D- OGS
Reactie #17 Gepost op: 31 mei 2004, 21:17:23
voor zover mij bekend is er een opdracht gegeven voor een presentatie op basis van een gelijkwaardige auto van ieder merk, voor ford de focus, voor opel de astra en voor volkswagen zou dit betekenen een bora, de andere merken weet ik niet welk type daar in aanmerking zou komen.
op basis van technisch en kwaliteit vergelijking zou daarna een beslissing genomen worden welke merken in aanmerking komen en een bindende uitslag daarna, welke merken voor de komende jaren gekocht gaan worden.

dit wil niet zeggen dat iedereen nu alleen een focus, astra of een van de andere uit de presentatie moet nemen, ook weer voor zover mij bekend is ieder korps in grote mate vrij om binnen hun budget een model of merk te kiezen mits binnen het kader van de aanbesteding.

in de topic ''Nieuwe Vito Politie Brabant Zuid-Oost''
verteld  mike dat amsterdam trouw is gebleven aan volkswagen, ik heb daar gevraagd of hij daar meer over wist.

het is inderdaad zo dat amsterdam met volkwagen blijft rijden, maar dat heeft niets met trouw te maken, hier zit een heel ander verhaal achter, alleen ga ik daar verder niet op in.

als er een vergelijking op basis van prijs gemaakt wordt is de vergelijking scheef als je een astra en een bora naast elkaar zet
Nemo me impune lacessit


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #18 Gepost op: 14 december 2004, 16:45:17
en inmiddels kan ik mededelen dat de brandweerregio Utrechts land of te wel BRUL in 2005 een europesche aanbestedingsprocedure gaat starten voor nieuwe tankautospuiten voor een periode van 2005 t/m 2010.

Momenteel is er al een aanbestedingsprocedure gestart voor autoladders,waar zelfs interegionaal wordt samengewerkt met Amsterdam en omstreken,haarlem,Maastricht,Vlissingen-Middelburg,Heemstede,Zandvoort,Heerhugowaard en Alkmaar.
Kortom uiteindelijk ook in het Utrechtse een vorm van uniformiteit voor voertuigen


Rene112

  • Gast
Reactie #19 Gepost op: 14 december 2004, 19:09:29
Momenteel is er al een aanbestedingsprocedure gestart voor autoladders,waar zelfs interegionaal wordt samengewerkt met Amsterdam en omstreken,haarlem,Maastricht,Vlissingen-Middelburg,Heemstede,Zandvoort,Heerhugowaard en Alkmaar.

Ik vermoed dat deze samenwerking m.b.t. autoladders nog niet zo ver is hoor Peter. Het lijkt mij sterk dat er al een aanbestedingsprocedure is gestart. De werkgroep is volgens mij ergens in september of oktober voor het eerst bij elkaar geweest om te onderzoeken of er met elkaar samengewerkt kan worden bij de verwerving van autoladders en/of hoogwerkers.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard