Reanimatiecursus

Auteur Topic: Reanimatiecursus  (gelezen 8610 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rickvb

  • Ambulance / Brandweer / Reddingsbrigade
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 565
Reactie #10 Gepost op: 19 maart 2010, 11:34:48
Terug naar de bron zeg ik dan maar ;):

Voor volwassenen: http://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/downloads/Basale%20reanimatie%20van%20volwassenen.pdf .
Voor kinderreanimatie: http://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/downloads/Basale%20reanimatie%20van%20kinderen.pdf
en natuurlijk de AED: http://www.reanimatieraad.nl/_content/pages/downloads/Het%20gebruik%20van%20de%20Automatische%20Externe%20Defibrillator.pdf

Inderdaad, ik sprak gisteren ook iemand van de reanimatieraad en die zei dat het natuurlijk onmogelijk was dat er 50:2 gehandeld moet worden. Ik belde mijn collega nog eens en die zei toch echt dat diegene dat aangeleerd kreeg op zijn/haar cursus!

Apart verhaal dus...


treintje

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 29
Reactie #11 Gepost op: 19 maart 2010, 12:23:49
ik weet via onze kaderinstructeur dat ze wel ergens aan het uitzoeken zijn om naar meer borstcompressen en ademhalingen gelijk te laten aan gezien dan de bloeddruk hoger word en zo de zuurstof beter rond gepompt word en je in feiten als je iemand neer ziet gaan de eerste 6 minuten niet zou hoeven te beademen als je kijkt naar de hoeveelheid zuurstof die er in de lucht over blijft die is op dat moment voldoenden om 6 minuten op verder te gaan niet dat dit betekend dat je dan 6 minuten niet hoef te beademen maar ze zijn er wel naar aan onderzoeken zo blijven de onderzoekers bezig echter zou het dus best kunnen dat die instructeur daar iets over gehoord heeft en dat dat 50:2 is niet dat dat betekend dat hij het goed gedaan heeft dat zou beteken dat die instructeur zo een is van ik heb ergens de bel horen luiden maar de klepel niet zien hangen laat ik ze het maar leren terwijl dat dus nog niet goed is want onderzoekers weten nog niet of het goed is


Golly

  • Medisch Milieukundig Adviseur en GAGS i.o. bij een GGD/VR
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,307
  • Hulpverlenen bij Rampen en Evenementen
    • Rode Kruis Den Haag
Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2010, 18:48:24
Inderdaad, ik sprak gisteren ook iemand van de reanimatieraad en die zei dat het natuurlijk onmogelijk was dat er 50:2 gehandeld moet worden. Ik belde mijn collega nog eens en die zei toch echt dat diegene dat aangeleerd kreeg op zijn/haar cursus!

Apart verhaal dus...

Dit is denk ik een gevalletje van vooruitwerken op richtlijnen die nog niet bestaan en er misschien helemaal niet gaan komen....
Fijn als instructeurs zelf beslissingen gaan nemen over zaken waar een internationale raad (ILCOR) zich jaren over buigt.....
Tot nader order (oktober 2010 voor ILCOR) is 30:2 nog het algoritme dat gevolgd moet worden.

Op basis van deze:http://www.americanheart.org/presenter.jhtml?identifier=3060097 worksheets worden de richtlijnen bepaald door ILCOR, waarna de ERC(eind 2010) en vervolgens de NRR (april 2011) hun eigen richtlijnen hierop baseren.

duss, ik zou als de sodemieter mijn geld terug vragen als ik die persoon was en een klacht indienen bij de NRR over deze instructeur, want op deze manier is zijn cursusgroep helemaal niet certificeerbaar
Vrijwillig: Evenementenhulpverlener, TL Noodhulpteam, Onderzoeker Nederlandse Rode Kruis


helm

  • Gast
Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2010, 19:00:40
Terug naar de bron zeg ik dan maar ;):

Op reanimatie.startpagina.nl staan nog veel meer bronnen zoals van ERC ARC AHA


ED95

  • Arts
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 301
Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2010, 11:20:23
Op reanimatie.startpagina.nl staan nog veel meer bronnen zoals van ERC ARC AHA

Ja erg leuk, maar de meeste NL'ers (geen Neurologie en Lichaam overigens :P), die een reanimatiecursus volgen krijgen de richtlijnen van de NRR voorgeschoteld. Het lezen van vier niet helemaal overeenkomstige richtlijnen schept verwarring en onduidelijkheid, daarnaast is niet iedereen het engels evengoed machtig. Hou het gewoon lekker makkelijk, dan is het vaak al moeilijk genoeg.

Ik lees ook genoeg richtlijnen, artikelen en publicaties om nieuwe ontwikkelingen in de gaten te houden, echter zou ik het nooit ophangen aan cursisten. Dat vind ik eerder je eigen ego strelen, dan cursisten een goede inhoudelijke cursus te verstrekken waar ze ook in de praktijk wat mee kunnen.


tsjiaotai

  • Junior gebruiker
  • **
  • Berichten: 6
  • dokter
Reactie #15 Gepost op: 25 maart 2010, 22:06:37
Ik zou ook de reanimatieraad volgen (dus 30/2), maar ik weet dat er momenteel wetenschappelijk onderzoek loopt naar "compression only CPR" waarbij er helemaal niet beademd gaat worden. Het is inderdaad zo dat uit onderzoek blijkt dat je een betere bloeddoorstroming krijgt als je relatief langer masseert - bij elke beademingspauze zakt die bloeddruk weer in. Vandaar ook dat de oude 15/2 al vervangen is door 30/2, en misschien (?) in de toekomst wel 50/2.
Het is zeker een optie als om wat voor reden dan ook, beademen niet lukt (ernstig aangezichtsletsel, besmettingsgevaar, etc) in elk geval wél te masseren, dat is beter dan niets doen.


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #16 Gepost op: 10 juni 2010, 21:09:56
He, ik doe zelf de verpleegkundige opleiding(niveau 4), 1e jaars .

Wij krijgen binnenkort examen ehbo.Het is inderdaad 30:2.Wat ik wel heb gehoord  is dat borstcompressie meer helpen, dan beademen.Misschien dat ze het beademen in de toekomst geheel weg laten.
Ik vind 30:2 goed, want je kan dan nog redelijk gemakkelijk ritme/tempo vast zijn en je blijft ook diep genoeg drukken.Ik denk wanneer er meer compressies of alleen compressies zouden komen, dan denk ik dat dit de kwaliteit van de reanimatie in gevaar zal brengen.

gegroet
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


(EHBO)

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 278
  • EHBO, Rode Kruis, Buurttoezicht-Wielwijk enz.
    • Buurttoezicht Hardinxveld-Giessendam
Reactie #17 Gepost op: 8 oktober 2010, 19:28:12
Ik begreep trouwens dat er volgend jaar weer nieuwe reanimatie regels komen.
Met vriendelijke groet,  Jorrit  


Dinges

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 5,168
Reactie #18 Gepost op: 8 oktober 2010, 19:29:35
Ik begreep trouwens dat er volgend jaar weer nieuwe reanimatie regels komen.

O? Licht eens een tipje van de sluier op?


vesalius

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,506
Reactie #19 Gepost op: 8 oktober 2010, 19:52:46
Niet zo kritisch Dinges, het is wel zeer waarschijnlijk. In november komen weer de nieuwste AHA-guidelines uit en zullen dan in de loop van komend jaar onder de loep genomen worden door Europa en Nederland.