Gevaren gaslekkage transportleiding 100 mbar, 8 bar en hoger

Auteur Topic: Gevaren gaslekkage transportleiding 100 mbar, 8 bar en hoger  (gelezen 6708 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Gepost op: 4 september 2010, 13:44:19
reactie van "gasman" op het brandweerforum:

Door spaarnwoude loopt een leiding van gasunie's regionaal transportnet richting amsterdam, hier vanaf loopt de leiding naar het voormalige CSM, naast de 2 silo's staat het gasontvangststation (GOS)  waar de gasreductie van 40 naar 8 bar plaats vind voor het voorzieningsgebied van Stedin (halfweg/haarlemmerliede). Haarlem wordt (zo uit mijn hoofd) niet vanuit deze hoek gevoed.

Het lek bevond zich op het terrein van de Heftruckhandel ongeveer een kilometer voor het rottepolderplein. Er was geen zandfontein aangezien het hier werkzaamheden aan de leiding betrof waar bij een defect aan een appendage optrad (het kwam dus niet door de graafwerkzaamheden zelf)

Zoals je al opmerkt is het fontijntje bij 100mbar al heel behoorlijk, vlammen van 3mtr hoog zijn dan mogelijk bij vrije uitstroom (zoals je op de foto's van de brand in wormerveer van een maand of 3 terug mooi kunt zien). Daarom verbaasd het mij dat er soms complete ploegen van de brandweer zo dicht bij een lek staan.. gek scherend zeg ik dan dat deze mannen een Cape en een S op hun buik hebben staan... Ze spelen met hun leven .. (foto's van de het gaslek in kootwijkerbroek, http://www.112barneveld.nl/page/Nieuwsdetail/4884/flink-gaslek-in-nieuwbouw-kootwijkerbroek ,  van deze week was het mooi te zien)

Vaak is het ook niet nodig om zo dicht bij het lek te werken. Vroeger was het zeer gebruikelijk om het lek zelf te benaderen en daar de reparatie te starten. Met de huidige richtlijnen en arbo regels is het gewoon niet meer verantwoord om dit te doen. Dus lagedruk: gewoon 2 gaten maken op een veilige afstand, de mannen van de brandweer vragen de omgeving veilg te stellen, en blazen zetten.. Dan komen we allemaal weer levend thuis. Nood breekte wet natuurlijk maar als ik mensen in Tshirt zie spitten bij een lek.. dan is de nood niet zo hoog

Van de Hoorn heb ik helaas geen informatie, ben nog een beetje op zoek. Maar dat was een beste brand.

Ik ben het helemaal met gasman eens. Regelmatig zie ik medewerkers van het gasbedrijf gebroederlijk met brandweermensen met hun neus op het lek staan. Ik probeer in ieder geval ons personeel met behulp van foto's en filmpjes duidelijk te maken dat dat niet zo slim is. Als je bv zo dicht bij een 40 bar lek staat dat het zand op je TS landt, zoals ik eens heb zien gebeuren, solliciteer je naar omvorming tot sateh. Bij de dikste leidingen van de Gasunie ligt het veilige gebied op 1300 meter !!!!! en zijn de eerste paar honderd meter bij een voluit blazende en vervolgens ontstekende gasuitstroom dodelijk voor eenieder die zich buiten bevindt. Bij de kleinste leidingen van de Gasunie ligt de levensgevaarlijke "no go zone" nog altijd op minimaal 100 meter (zie de gele kaart van de Gasunie: http://www.nifv.nl/upload/177179_668_1254308264561-Gele_kaart_versie_6_september_2008.ppt ). Deze afstanden zijn niet grappig - en dat is niet voor niets. Ik heb de indruk dat bijna geen mens zich dit realiseert.

Liander hanteert voor een vrij blazende 8 bar leiding een onveilige zone van 100 m richting benedenwinds en minimaal 25 meter naar de zijden. Nu heb ik nooit bij een brandende 8 bar leiding gestaan, maar volgens mij sta je op 25 meter in zo'n geval zonder beschermende kleding niet prettig.


Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


Brandpreventist

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 18,993
Reactie #1 Gepost op: 4 september 2010, 13:50:55
Wie heeft er wel eens zo'n incident meegemaakt (of heeft er foto's van)? :)


Tijgernest

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,805
Reactie #2 Gepost op: 4 september 2010, 13:52:51
Van de Hoorn heb ik helaas geen informatie, ben nog een beetje op zoek. Maar dat was een beste brand.

Van de Hoorn heb ik helaas geen informatie, ben nog een beetje op zoek. Maar dat was een beste brand.

Gaslek voor hij ontbrandde (volgens mij beslist geen voluit blazende leiding): Gaslek Den Hoorn

Brandweer heeft waterscherm opgezet tussen gaslek en transformatorhuisje: Gaslek Den Hoorn 2

Tsja, en toch is hij ontstoken. Hoor het commentaar van de filmer, die in zijn flat op redelijke afstand staat: Groot gaslek Den Hoorn vlam gevat

En hier nog eens beelden van grondniveau. Den Hoorn Brand Deel 2

Op een ander filmpje vanaf het zelfde punt zie je kort voordat het gas ontbrandt nog gewoon wandelaars en fietsers de kortste weg nemen - vlak langs het lek. Volgens mij realiseerde zich toen nog niemand, hoe onverantwoord dit was: Brand Den Hoorn
Interesse in wereldwijde OGS-incidenten? Volg @tijgernest op twitter


xangadib

  • IvP
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 422
Reactie #3 Gepost op: 4 september 2010, 15:54:00
Wat ik mis, is afzetting van het gebied door politie of evt. brandweer. Is dit een inschatting van de bevelvoerder TP. of zijn hier procedures voor?
Digitaal onderzoek


ffemt19

  • Adjudant (bevelvoerder)
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 798
  • We finish what others can't
    • Brandweer Lommel
Reactie #4 Gepost op: 5 september 2010, 10:35:39
Wie heeft er wel eens zo'n incident meegemaakt (of heeft er foto's van)? :)
Zoek maar eens op gasramp Gellingen (België). Dan zal je wel van alles tegen komen.
Go home we got it !!!  We finish what others can't


skydevil

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 82
  • judge not before you judge yourself !!!
Reactie #5 Gepost op: 7 september 2010, 16:29:02
Ach hij kan maar beter branden als niet branden, nu zie je hem tenminste.

Wat moet je doen met zo'n lekkage, als hij nog niet ontstoken is kan je de wolk gaan opmengen, maar niet van zo'n grote afstand iets dichterbij en met een iets gebonden sproeistraal van een waterkanon. Dat is hetzelfde principe als het ventileren met een lagedrukstraal, je verplaatst een heleboel lucht waardoor de gaswolk veranderd van een rijk mengsel naar een arm mengsel waardoor het risico van ontsteken minder word.

Is de wolk ontstoken dan is de situatie eigenlijk veel stabieler als dat je een wolk hebt die niet ontstoken is, dan kan je de brandende "fakkel" mooi 360 graden inpakken met stralen, en dan kan je wachten tyot de leiding is ingeblokt en uitgebrandt.

Het ligt er wel aan hoe hoog de druk is in de leiding, zo'n leiding in zo'n woonwijk is anders als een transportleiding met 8 bar of hoger maar de principes zijn volgens mij hetzelfde.