Wat je schrijft is allemaal correct.
Blijft het feit dat als je een helispot maakt buiten het luchthaventerrein het nog altijd binnen de Control Zone ligt, waarvan de classificatie nog altijd vereist dat je toestemming moet hebben om erin te mogen komen danwel te mogen kruisen. Dat kan niet van een andere toren die open is, het moet altijd de ATC unit zijn in het betreffende stuk luchtruim.
Nu wil het geval dat 's nachts Dutch Mil, de militaire verkeersleiding op het AOCS Nieuw Milligen, een gedelegeerde bevoegdheid heeft om verkeersleiding te plegen in de Eelde TMA (Terminal Control Area) en CTR (Control Zone) zodra Eelde Tower en Approach gesloten zijn, en dus ook het vliegveld dicht is.
Voor een landingsterrein buiten een luchthaventerrein kan geen landings- of startklaring gegeven worden. Wel moet er " vluchtbewaking" plaats vinden, dat wil zeggen dat gecontroleerd moet worden of het ook daadwerkelijk geland is, om eventuele nood-fases op te kunnen starten. Een telefoontje naar, in dit geval Dutch Mil, dat het veilig geland is, voldoet dan.
Theoretisch zou dus een helispot, gelegen buiten de luchthaven maar binnen de Control Zone, die aan alle voorzieningen voldoet, de nodige vergunningen heeft en aan de overige voorwaarden kan voldoen inderdaad mogelijk zijn.