Nieuwe traumaheli UMCG / Lifeliner 4

Auteur Topic: Nieuwe traumaheli UMCG / Lifeliner 4  (gelezen 24966 keer)

0 gebruikers (en 3 gasten bekijken dit topic.

Hunter

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,176
  • Zoetermeer, Haaglanden
Reactie #30 Gepost op: 12 juni 2010, 00:28:44
Ik ben benieuwd wat de reden is van de verplaatsing.

Nij Smellinghe maakt kans op traumaheli

Het UMCG in Groningen is op zoek naar een andere plek voor haar traumahelikopter. Het ziekenhuis mag straks 24 uur per dag uitrukken, maar moet van het ministerie van volksgezondheid dan wel serieus kijken naar een centrale locatie in het Noorden. Ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten, dat al een heliplatform heeft, wil de traumaheli graag herbergen.

,,Drachten ligt mooi centraal en we hebben al een platform, dat we nu gebruiken om kinderen en baby's van andere ziekenhuizen in te vliegen naar onze couveuses”, somt directeur Cees Meijer van Nij Smellinghe de voordelen op.

De traumaheli voor het Noorden vertrekt nu van het dak van het UMCG in de Groninger binnenstad. Nachtelijk uitrukken zou stuiten op te veel weerstand bij buren. Meijer verwacht die bezwaren niet in Drachten. ,,Ons platform ligt ten zuiden van Drachten, aan de A7. We hoeven dus niet over een woonwijk te vliegen.”

http://www.leeuwardercourant.nl/nieuws/regio/article4428038.ece/Nij_Smellinghe_maakt_kans_op_traumaheli


Jerommeke

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 17,683
  • Blauwe Motormuis
Reactie #31 Gepost op: 13 juni 2010, 17:57:50
Ik meende dat het om geluidsoverlast ging, ik durf dit alleen niet met zekerheid te zeggen.

Jongens .... Alles maar dan ook alles staat op deze bladzijde ... Is lezen nou zó moeilijk   :-X
GEBRUIK MIJN FOTO'S NIET ZONDER TOESTEMMING ! !


Dave1989

  • Leerling-verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 173
  • 4e jaars Leerling-vpk,Hartslagnu hulpverlener
Reactie #32 Gepost op: 19 juni 2010, 17:15:00
Ja, het is geel, dat dan weer wel, maar ik mis inderdaad ook die stripings, misschien dat die ooit nog er op worden gevingerverft! >:D

Groeten
Geinteresseerd en werkzaam binnen de hulpverlening  [


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #33 Gepost op: 13 juli 2011, 14:18:45
Standplaats traumahelikopter niet langer bij UMCG

GRONINGEN - De standplaats van de traumahelikopter van het UMCG wordt waarschijnlijk verplaatst naar het grensgebied van Drenthe en Friesland. Het Groningse ziekenhuis is daarover in gesprek met meerdere gemeenten, maar wil niet zeggen welke. Het duurt zeker nog anderhalf jaar voordat de verplaatsing is gerealiseerd. De traumaheli is nu nog gestationeerd op het dak van het UMCG. Buurtbewoners hebben veel last van het opstijgen en landen, te meer omdat de heli nu ook 's nachts vliegt.  (bron, en gesprek met woordvoerster van het UMCG: http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=102144)

Waarschijnlijk is er eind dit jaar meer duidelijkheid over gekozen standplaats. Dan moeten er nog diverse procedures plaatsvinden, denk aan wijzigingen van het bestemmingsplan, waardoor het nog wel 1,5 jaar kan duren voordat de nieuwe standplaats in gebruik genomen kan worden. Vliegveld Eelde is nog niet helemaal uit beeld maar is wel een lastige locatie. Dat komt omdat er limieten zijn ten aanzien van het aantal vlieguren op het vliegveld, zo vertelde de medewerkster van het UMCG (zie link hierboven).

Best schandalig eigenlijk, dat er vlakbij het UMCG een vliegveld aanwezig is, maar dat vanwege allerlei burocratische regeltjes de traumaheli juist niet van dat vliegveld lijkt te mogen vertrekken omdat het vliegveld dan bepaalde geluidsnormen overschrijdt. Vliegveld Eelde heeft allerlei voorzieningen, er is ruimte, in de directe omgeving wonen niet veel mensen, de traumaheli is er kind aan huis om te tanken, en men kijkt er niet meer op van een vliegtuig of helikopter meer of minder. Daarmee lijkt het vliegveld een zeer geschikte standplaats voor de traumaheli. Maar nu ziet het er naar uit dat er dus veel geld gestoken moet worden in de ontwikkeling van een geheel nieuwe helibasis, met alle rompslomp, extra kosten en geluidoverlast voor een nieuwe groep mensen.


Gast

  • Gast
Reactie #34 Gepost op: 13 juli 2011, 14:35:47
...
Best schandalig eigenlijk, dat er vlakbij het UMCG een vliegveld aanwezig is, maar dat vanwege allerlei burocratische regeltjes de traumaheli juist niet van dat vliegveld lijkt te mogen vertrekken omdat het vliegveld dan bepaalde geluidsnormen overschrijdt. Vliegveld Eelde heeft allerlei voorzieningen, .....


Er zit meer aan vast waarom Eelde geen ideale plek is.

Er zit meer aan vast. In een ander topic heb ik al eens vermeld dat vliegveld Eelde 's nachts gesloten is. Er is geen verkeersleiding, geen havendienst, geen brandweer. Alleen met de pieper oproepbaar. Omdat Eelde een "gecontroleerd vliegveld" is mag je daar niet zónder aanwezigheid van het hele circus landen en starten. Je kunt je voorstellen dat vanaf een heli-dek je wel direct kunt starten, en ook mag landen, zonder toestemming in de zin van een klaring (cleared for take-off, cleared to land). Daarom is het plaatsen van een heli op een vliegveld aan andere regeltjes onderhavig dan alleen geluidsoverlast. Schiphol en Volkel hebben 24 uur per dag verkeersleiding zitten dus daar speelt dat probleem niet.

Rotterdam is 's nachts niet gesloten, daar zit 24 uur per dag luchtverkeersleiding. Geen dingen beweren die niet waar zijn.

Het heeft niets met commerciële vluchten of niet te maken. Je MAG op een gecontroleerd vliegveld, een vliegveld in een Control Zone met airspace classificatie C en een control tower, nou eenmaal NIET opstijgen of landen ZONDER dat er verkeersleiding, havendienst en brandweer aanwezig is.  Dus nee, de LifeLiner kan niet gewoon ingezet worden vanaf een vliegveld buiten de openingstijden van dat vliegveld.

Op Rotterdam mogen 's nachts gewoon vliegtuigen landen.
Rotterdam is gewoon 24 uur per dag open en 's nachts weten de Transavia's Rotterdam ook gewoon te vinden!

Als je het hebt over Eelde dan is dat deels geluidsoverlast, deels vergunning en deels omdat er gewoonweg 's nachts geen verkeer is naar Groningen, zoals de chartervluchten die wel naar Rotterdam gaan 's nachts.
De enige vluchten die 's nachts nog wel eens naar Eelde komen zijn donor-vluchten, waarvoor dan apart een verkeersleider, havenmeester en brandweercrew opgetrommeld wordt, totdat hij aan het dek staat en weer vertrekt, daarna is het veld weer dicht.

Als je de Lifeliner op Eelde wilt stationeren zal iemand moeten gaan betalen voor een 24 uurs bemanning van de toren, de brandweer en alle overige functionarissen en personeel die benodigd zijn om een veld 24 uur open te houden. Dat is Eelde nou eenmaal niet.


HenriZomer

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 81
Reactie #35 Gepost op: 13 juli 2011, 17:07:58
Vraag ik mij zomaar hardop even een paar dingen af... kijken of ik het allemaal begrepen heb.....

Vanaf een geregistreerde luchthaven mag je niet opstijgen of landen zonder toestemming van de luchtverkeersleiding.
Is de luchthaven 24 uur per dag "open" dan kan je altijd opstijgen en landen, mits toestemming van de toren.
Als je een geregistreerde luchthaven hebt die niet 24 uur "open" is mag je tijdens de "sluitingstijden" niet opstijgen of landen want je kunt geen toestemming krijgen van
de toren omdat daar simpel weg niemand is om toestemming te geven, laat staan de veiligheid is niet gewaarborgd door de afwezigheid van o.a. de luchthavenbrandweer

Nou zet ik een helikopter direct buiten de het terrein van dit vliegveld, dus "openbaar" terrein en ik heb een ontheffing van de provincie of gemeente en voldoen aan de eisen zoals baanverlichting, aanwezigheid brandblussysteem en HLO-er, dan is het ten alle tijde mogelijk om op te stijgen en om te landen?
Is er dan in de nachtelijke uren geen "toestemming" nodig om het luchtruim te betreden, en dan bedoel ik van een andere toren die wel open is?
Ik kan me voorstellen dat je niet zomaar het luchtruim in kunt gaan....


Gast

  • Gast
Reactie #36 Gepost op: 13 juli 2011, 17:21:25
Wat je schrijft is allemaal correct.
Blijft het feit dat als je een helispot maakt buiten het luchthaventerrein het nog altijd binnen de Control Zone ligt, waarvan de classificatie nog altijd vereist dat je toestemming moet hebben om erin te mogen komen danwel te mogen kruisen. Dat kan niet van een andere toren die open is, het moet altijd de ATC unit zijn in het betreffende stuk luchtruim.

Nu wil het geval dat 's nachts Dutch Mil, de militaire verkeersleiding op het AOCS Nieuw Milligen, een gedelegeerde bevoegdheid heeft om verkeersleiding te plegen in de Eelde TMA (Terminal Control Area) en CTR (Control Zone) zodra Eelde Tower en Approach gesloten zijn, en dus ook het vliegveld dicht is.
Voor een landingsterrein buiten een luchthaventerrein kan geen landings- of startklaring gegeven worden. Wel moet er " vluchtbewaking"  plaats vinden, dat wil zeggen dat gecontroleerd moet worden of het ook daadwerkelijk geland is, om eventuele nood-fases op te kunnen starten. Een telefoontje naar, in dit geval Dutch Mil, dat het veilig geland is, voldoet dan.

Theoretisch zou dus een helispot, gelegen buiten de luchthaven maar binnen de Control Zone, die aan alle voorzieningen voldoet, de nodige vergunningen heeft en aan de overige voorwaarden kan voldoen inderdaad mogelijk zijn.


Feder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 854
Reactie #37 Gepost op: 15 juli 2011, 12:49:28
^^ Hoe dan ook; het blijft vreemd dat een helikopter in de nachtelijke uren niet van een 'gesloten' vliegveld zou mogen opstijgen. Waar een wil is, is een weg. Het is kapitaalvernietiging als speciaal voor de traumaheli een nieuwe helihaven moet worden aangelegd, terwijl er een vliegveld in de buurt ligt. Maar goed, misschien komt het toch nog goed, als het Dagblad van het Noorden gelijk heeft:

Traumahelikopter mogelijk naar Vriezerbrug of vliegveld Eelde
De traumahelikopter van het UMCG in Groningen verhuist mogelijk naar vliegveld Eelde of naar bedrijventerrein Vriezerbrug in Tynaarlo. Het UMCG voert daarover overleg met de gemeente Tynaarlo en de provincie Drenthe. Het academische ziekenhuis is ook nog met drie andere noordelijke gemeenten in overleg. Welke dat zijn, wil het UMCG niet zeggen. Het UMCG is op zoek naar een centralere standplaats voor de helikopter, die actief is in Friesland, Groningen, Drenthe, de Kop van Overijssel en een klein deel van Noord-Duitsland. Ook veroorzaakt de helikopter op de huidige plek, op het dak van het UMCG, veel geluidsoverlast bij omwonenden. (bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/drenthe/article6745135.ece/Traumahelikopter-mogelijk-naar-Vriezerbrug-of-vliegveld-Eelde)

Voor de momenten waarop de heli niet kan vliegen, en het MMT is aangewezen op het busje, denk ik dat een standplaats nabij een autosnelweg zeer belangrijk ik. Daarom denk ik dat de nieuwe helistandplaats in de buurt van een autosnelweg zal komen. Zowel vanaf vliegveld Eelde als vanuit Tynaarlo zijn grote delen van Groningen en Drenthe binnen een half uur te bereiken. Lastiger wordt het om ook Friesland goed te bedienen omdat het even duurt voor je op de A7 (Groningen-Drachten) bent.


Gast

  • Gast
Reactie #38 Gepost op: 15 juli 2011, 13:23:02
^^ Hoe dan ook; het blijft vreemd dat een helikopter in de nachtelijke uren niet van een 'gesloten' vliegveld zou mogen opstijgen.

Nee, dat is niet vreemd, dat is over de hele wereld zo.


superfly

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 499
Reactie #39 Gepost op: 3 maart 2012, 22:34:12
Ok ik weet dat er al lang niet is gereageerd, maar kan VLB Leeuwaarden niet gebruikt worden , hier is ivm de aanwezige QRA toch een 24 uurs bezetting voor alle diensten, dit is naar mijn weten ook het geval op VLB Volkel vandaar dat LFL-3 hier gestationeerd staat.