wateropbrengst gwt

Auteur Topic: wateropbrengst gwt  (gelezen 5933 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

cfdhans

  • Gast
Gepost op: 30 april 2004, 20:25:27
wie kan mij vertellen wat de opbrengst in liters/minuut is van het 150 mm grootwatertransport?




Jaap Goos

  • Gast
Reactie #1 Gepost op: 30 april 2004, 21:33:28
Volgens mij zijn alle dompelpompen na hun laatste modificatie in Lemmer inmiddels al geschikt om 9000 litertjes op te hoesten.
Er zijn vast wel enkelen op dit forum die je het exact kunen vertellen.
Gr Jaap


Rene112

  • Gast
Reactie #2 Gepost op: 30 april 2004, 21:51:40
Toevallig hebben wij woensdagmiddag en -avond met de OvD's geoefend (jawel de leidraad oefenen is ook voor ons bedoeld ;)).

Op het programma stond ook een stukje theorie met een casus m.b.t. aanjaagverband en grootwatertransport.

De dompelpompen kunnen (sinds hun aanpassing) iets van 8.000 liter per minuut leveren. Maar boven de 6.000 liter per minuut moeten er eigenlijk 2 150 mm. slangleidingen aan de pomp gekoppeld worden met een speciaal koppelstuk.

Verder kan de levering van de pomp variëren van (zo uit mijn hoofd) 3.000 liter per minuur bij 10 bar tot 8.000 liter per minuut bij 2 bar.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #3 Gepost op: 30 april 2004, 21:54:06
maakt het dan nog uit,hoe diep de watergang is van waaruit gepompt wordt?Dus maakt het nog uit of het water bv 50cm  diep is of  1 meter


Rene112

  • Gast
Reactie #4 Gepost op: 30 april 2004, 21:59:01
maakt het dan nog uit,hoe diep de watergang is van waaruit gepompt wordt?Dus maakt het nog uit of het water bv 50cm  diep is of  1 meter

Dat durf ik niet te zeggen. Volgens mij is er wel een minimale waterdiepte om de pomp die in het water ligt goed te laten werken.

Verder moet er als de pomp eenmaal werkt natuurlijk voldoende aanvoer van water zijn naar de plaats waar de pomp ligt. Een smal slootje zal misschien vrij snel problemen op gaan leveren.

groeten,
René de Caluwé
Heerhugowaard


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #5 Gepost op: 30 april 2004, 22:02:45
als er maar genoeg water in de pomp kan stromen maakt de diepte niet uit. De pomp blijft toch voor de helft "drijven"


cfdhans

  • Gast
Reactie #6 Gepost op: 1 mei 2004, 05:16:31
bedankt voor de hulp! :)


Peter71

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 21,386
  • Hoofdbrandwacht
Reactie #7 Gepost op: 1 mei 2004, 09:05:23
als er maar genoeg water in de pomp kan stromen maakt de diepte niet uit. De pomp blijft toch voor de helft "drijven"

dat is wel waar Fikkie,maar ik kan me zo voorstellen dat als je maar 50cm hebt aan water.Dat je dan sneller vuil wat op de bodem ligt meezuigt,zoals zand en andere troep


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #8 Gepost op: 1 mei 2004, 20:59:38
daarom had ik ook gezegd dat er wel voldoende water in moet kunnen blijven stromen......

Ik weet niet hoeveel de minimale diepte is maar hoe dieper een sloot/plas/vijver des te beter natuurlijk maar dat spreekt voor zich. Geldt ook voor gewone zuigbuizen.


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #9 Gepost op: 6 mei 2004, 19:13:15
Fikkie,

Wikki heeft het even opgezocht in de leidraad en daar staat dat de minimale diepte 30 cm bedraagt om de zuigkorf van een dompelpomp in te kunnen plaatsen.