wateropbrengst gwt

Auteur Topic: wateropbrengst gwt  (gelezen 5836 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #10 Gepost op: 6 mei 2004, 19:40:13
Goed bezig wikkie!!!!

Wikkie en Fikkie klaren de klus.............. is ook nog wel een keer een casus waard ;) ;D)

30 cm is niet erg diep. Hier kun je met een zuibuis niet tegenop. En zeker niet met een homelitepompje in een bootje ;D
Kunnen er aan een dompelpomp ook nog zuigbuizen worden gekoppeld zodat je in bijvoorbeeld in een geboorde put of iets anders waar de pomp zelf niet in past water te kunnen halen? ;)


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #11 Gepost op: 6 mei 2004, 20:51:57
Hou maar op over bootjes en homelitejes  ;)

Daar weten we alles van nu, maar ik heb geen ervaring met dompelpompen (ja niet de kleintjes hé), maar volgens mij wordt het aansluiten op een geboorde put   een probleem aangezien je bij een geboorde put waar je de zuigbuis in moet hangen maar beperkte ruimte heb en de hydraulische slangen moeten daar dan ook naast kunnen.

Bij een gesloten put zou het theoretisch haalbaar zijn denk ik als de put voldoende water levert. Maar misschien zijn er mensen die wel ervaring hebben met een dompelpomp.


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #12 Gepost op: 6 mei 2004, 20:54:58
is dat het geval kun je bij voorbeeld ook iets doen bij een boot die dreigt (of is) te zinken iets te doen en je door een klein luik moet werken?
lukt dat met de zuigbuizen word dan de capaciteit ook minder?


Shave

  • Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 6,355
Reactie #13 Gepost op: 6 mei 2004, 20:59:48
de lengte van de hydraulische slangen op een dompelpomp is 60 meter dacht ik, dus je zou over een hoogte van 60 meter water op kunnen pompen omdat het hart van de pomp altijd het vloeistof oppervlak is en daardoor dus geen probleem heb met de aanzuighoogte.

Als je daar nu weer zuigbuizen aan gaat bevestigen krijg je denk ik weer hetzelfde principe als bij een tankautospuit waarbij de dompelpomp als pomp van de tankautospuit moet worden gezien waaraan de zuigbuizen worden bevestigd. Dan komt je maximale aanzuighoogte van 10 meter of zo weer om de hoek kijken of was het 6??


fikkie

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 718
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #14 Gepost op: 6 mei 2004, 22:12:34
zuigdiepte is 10 meter in theorie.
Maar ik vraag me alleen af of er uberhaubt zuigbuizen aan een dompelpomp kunnen en of deze dan de wateropbrengst verminderen....


vuurvlieg

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 268
  • Martin
Reactie #15 Gepost op: 7 mei 2004, 09:04:13
Als ik zo even de theorie van een dompelpomp voor me  haal, dan lijkt het me moeilijk / onmogelijk  om daar een zuigbuis aan te koppelen.  Dan is het namelijk geen DOMPELpomp meer. :-[
Daarnaast heb je dan ook nog een ontluchtingspomp nodig, omdat de pomp niet automatisch gevuld is.

Dus het lijkt me een onzinnige keuze om zuigbuizen aan een dompelpomp te hangen. >:(

Nu is het alweer een tijd geleden dat ik de module pompen gedaan heb, maar er staat me iets bij van 1 bar drukverlies bij een stijging van 10 meter. Als je dus van een diepte  van 60 meter water wilt gaan halen, verlies je een hoop van je capaciteit. (minimaal 6 bar verlies)

Maar Fikkie wil een dompelpomp inzetten om een zinkende boot leeg te pompen via een klein luik? Is dat niet een beetje met een kanon op een mug schieten?

Als we het hebben over een klein luik, heb je het ook over een kleine boot. Daar zijn andere pompen voor.

Heb je het over grotere schepen (type rijnaak) dan zou je een dompelpomp kunnen gebruiken, deze hebben meestal wel grote luiken. Maar dan is het de vraag of dat een klus is voor de brandweer of voor bergers.

Leegpompen van een boot hoeft meestal niet naar een hoogte van 60 meter, maar slechts zo hoog als het schip nog boven water steekt.

Een schip dat 60 meter diep ligt, is geen klus voor de brandweer.
Martin  Centralist RAC Haaglanden (ex) Vrijwilliger Brandweer Schoolbezoeker Brand Veilig Leven