Als ik zo even de theorie van een dompelpomp voor me haal, dan lijkt het me moeilijk / onmogelijk om daar een zuigbuis aan te koppelen. Dan is het namelijk geen DOMPELpomp meer.
Daarnaast heb je dan ook nog een ontluchtingspomp nodig, omdat de pomp niet automatisch gevuld is.
Dus het lijkt me een onzinnige keuze om zuigbuizen aan een dompelpomp te hangen.
Nu is het alweer een tijd geleden dat ik de module pompen gedaan heb, maar er staat me iets bij van 1 bar drukverlies bij een stijging van 10 meter. Als je dus van een diepte van 60 meter water wilt gaan halen, verlies je een hoop van je capaciteit. (minimaal 6 bar verlies)
Maar Fikkie wil een dompelpomp inzetten om een zinkende boot leeg te pompen via een klein luik? Is dat niet een beetje met een kanon op een mug schieten?
Als we het hebben over een klein luik, heb je het ook over een kleine boot. Daar zijn andere pompen voor.
Heb je het over grotere schepen (type rijnaak) dan zou je een dompelpomp kunnen gebruiken, deze hebben meestal wel grote luiken. Maar dan is het de vraag of dat een klus is voor de brandweer of voor bergers.
Leegpompen van een boot hoeft meestal niet naar een hoogte van 60 meter, maar slechts zo hoog als het schip nog boven water steekt.
Een schip dat 60 meter diep ligt, is geen klus voor de brandweer.