Taak/Risico Analyse werken op en rond het water (oppervlakte redding)

Auteur Topic: Taak/Risico Analyse werken op en rond het water (oppervlakte redding)  (gelezen 8118 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Op basis van een RI&E moeten werkgevers aan werknemers een veilige werkomgeving bieden. Dat geldt ook voor vrijwilligers-organisaties zoals de KNRM, Reddingsbrigades en Brandweer rond redden en werken rond of op het water, en in min of meer specifiekere geval oppervlakte water redding.  (Dus geen duikinzetten)

Nu zijn er een aantal arbo-catalogussen beschikbaar waar je uit kan spieken voor een gezonde en zo veilig mogelijke werkomgeving zodat je het wiel niet opnieuw hoeft uit te vinden..  

Zo vind je bijvoorbeeld aanvullende eisen aan schippers, voor het zorgen van een veilige werkplek voor hun medewerkers :  http://www.arbo-binnenvaart.nl  en zijn er arbocatalogussen voor waterschappen en voor brandweer en voor waterbouw bedrijven.

Vanuit een Veiligheids, Gezondheidsrisico worden er eisen gesteld aan aanwezigheid van voorschriften en instructie voor veiligwerken, signalatie, BHV voorzieningen, tot persoonlijke beschermingsmiddelen en een veilige werkomgeving,

vertaald naar een varende reddingseenheid, betekend dus dat een dus ook eisen gesteld worden aan reddingsmiddelen, keuringen, inrichting van de boot en PBM, netheid van de werkomgeving, beperkingen van valgevaar,

Daarnaast zijn de omstandigheden zo divers dat er per omstandigheid c.q. omgevingsfactoren er aanvullende eisen zouden moeten gelden.
  • Weersomstandigheden, temparatuur van het water
  • Drenkeling in bijvoorbeeld vervuild en c.q. besmet water
  • IJs of drijfzand c.q. moeras omstandigheden
  • Werkomgeving gerelateerd, platformen, electramasten op het water, grote schepen, baggerinstallaties, industriele omgevingen op het water. (Vallen van hoogtes, besloten ruimtes etc..
  • Stroming van water, snelheid, obstakels, takken etc..

Als je al deze opties uit moet werken heb je een pittig boekwerk en dat ook nog moet uitwerken naar de verschillende taken die een team of teamleden hebben dan heb je flink wat werk..

Heeft een iemand een soort generiek toepasbaar document of een norm voor arbeidsveiligheid rond het werken op het water voor reddende (van af de wal redding) en varende eenheden..




9910001

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,762
op www.redned.nl staat een checklist, kan deze niet downloaden op het moment ivm erg traag internet.

9910001
9910001


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Wij doen hier veel aan RI&E's (zelfs per evenement bijv.) en dergelijke zaken... zijn helaas allemaal interne cq. vertrouwelijke documenten ;)

Joost


Doruz

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,483
  • De beste stuurlui staan aan wal.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Een taak / risico analyse bestaat ongeveer uit de volgende componenten, met twee denkbeeldige voorbeelden...

|Taak/Activiteit|Arbeidsrisico|Risicoreductie maatregel|Kans risico|Impact|score|Aanvullende maatregelen|Toezicht|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Varen met snelle RIB, naar incidentlocatie,
Golfslag hoog, Windkracht >6
|
|
|
Uitglijden, onverwacht te water komen, stoten hoofd|
|
|
Training vrijwilligers
Correct dragen PBM, compleet Incl. helm
|
|
|
4
|
|
|
2
|
|
|
8
|
|
|
  • Indien mogelijk gebruik maken van buddyseats
  • Vaarsnelheid inschatten
|
|
|
Schipper|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Aanlandingsplek voorbereiden, gladde ondergrond
Deining hoog, Windkracht >6, Werken op helling
|
|
|
Uitglijden, onverwacht te water komen, stoten hoofd|
|
|
Training vrijwilligers
Correct dragen PBM, compleet Incl. helm
Gebruik stijglijnen, S.O. met 6 personen tillen
|
|
|
2
|
|
|
2
|
|
|
4
|
|
|
  • ..
  • Lijnen prepareren
|
|
|
Teamleider wall ploeg|
|
|
|
|
|
|
|
|
|


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
http://www.international-maritime-rescue.org/about.php#development

Ik heb daar een acccount, maar ik kan daar geen TRA of Risico analyse vinden voor de redders..


Docus

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 197
Leidt dit niet tot schijnveiligheid? Opschrijven wat je kunt bedenken met veelal voor de handliggende tegenmaatregelen? (Training vrijwilligers
Correct dragen PBM, compleet Incl. helm) en het opschrijven van de getallen waarvan ik ze moeilijk te herleiden vind. Heb je hier echt wat aan in de parktijk? Zo'n analyse kun je van huis uit schrijven en de indruk wekken dat je overal aan hebt gedacht, in de praktijk kan het allemaal heel anders uitpakken. Is er laatst niet een onderzoeker geweest die pleitte voor minder van dit soort papierwerk en een ander soort training van hulpverleners? Kan me daar wel wat bij voorstellen.


Nachtbroeder

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 2,399
Leidt dit niet tot schijnveiligheid? Opschrijven wat je kunt bedenken met veelal voor de handliggende tegenmaatregelen? (Training vrijwilligers
Correct dragen PBM, compleet Incl. helm) en het opschrijven van de getallen waarvan ik ze moeilijk te herleiden vind. Heb je hier echt wat aan in de parktijk? Zo'n analyse kun je van huis uit schrijven en de indruk wekken dat je overal aan hebt gedacht, in de praktijk kan het allemaal heel anders uitpakken. Is er laatst niet een onderzoeker geweest die pleitte voor minder van dit soort papierwerk en een ander soort training van hulpverleners? Kan me daar wel wat bij voorstellen.


Daar heb je naar mijn mening inderdaad wel gelijk in, maar je kan in sommige gevallen wel leren uit fouten en ongevallen in het verleden en nadenken over de veiligheid. En in die zin heeft het zekler wel een postitief effect... Maar in sommige dingen schiet het wat teveel door.

Trouwens wat hebben die scores etc. voor zin... het zal mij werkelijk oxideren of ik met een gevaar met de impact van 2, een kans van 4 en een score van 22 heb te maken... (Bingo?  ;D)  

Mijn advies: Gebruik gewoon allemaal uw gezonde-boeren-verstand daarbuiten ;) Daarvoorkom je meer mee dan een stapel RI&E's.


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Daar heb je naar mijn mening inderdaad wel gelijk in, maar je kan in sommige gevallen wel leren uit fouten en ongevallen in het verleden en nadenken over de veiligheid. En in die zin heeft het zekler wel een postitief effect... Maar in sommige dingen schiet het wat teveel door.

Trouwens wat hebben die scores etc. voor zin... het zal mij werkelijk oxideren of ik met een gevaar met de impact van 2, een kans van 4 en een score van 22 heb te maken... (Bingo?  ;D)  

Mijn advies: Gebruik gewoon allemaal uw gezonde-boeren-verstand daarbuiten ;) Daarvoorkom je meer mee dan een stapel RI&E's.

De Kolom Kans/Risico is een score van 1-5 waarvan de waardes zijn het volgende betekenen
1 Kans op het optreden van het  risico zijn klein,   --  5 Kans op het optreden van risico is zeer groot en frequent,

De Kolom impact is als het optreed is de score 1= nauwelijks impact of gewonden, hoog uit een blauwe plek..  5 Kans op meerdere gewonden en ernstige trauma's  is zeer groot.

De score is dan een vermenigvuldiging van die twee waarden..
Zo kan je prioriteiten stellen..  Een score van 5x5=25 moet je actie ondernemen, en stel je hogere eisen aan PBM.  en een score van 1x1=1 hoef je geen specifieke actie ondernemen..   Zo kan je simpel een risico-analyse maken en kijken welke maatregelen zinvol zijn ten opzichte wat maatregelenen kosten..


Op de vraag of dit tot schijnveiligheid leidt ja, als je na de risico-analyse stopt.. en het document alleen maar gebruikt om aan te tonen dat je min of meer je huiswerk hebt gemaakt..

je moet natuurlijk aanbevelingen implementeren, onderhoud plegen, trainingen monitoren, etc..  alles wat hoort bij een complete preventie op gezondheidsrisico's voor je vrijwilligers. En dat toon je aan door checklisten, logboeken, toolbox meetings en trainingen voor de medewerkers..


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Twee filmpjes van het congres Moderne Kijk op oppervlakte water redding..

Demonstratie met reddingzwemmer

Demonstratie oppervlakteredding, waterredding reddingzwemmer, Demo 1

Demonstratie met de extractor River Rescue Board

Moderne kijk op oppervlakte redding (Vlakwater)