Brandweer gaat alle woningen controleren op veiligheid - 24-03-2010

Auteur Topic: Brandweer gaat alle woningen controleren op veiligheid - 24-03-2010  (gelezen 5190 keer)

0 gebruikers (en 1 gast bekijken dit topic.

mallemiering

• bevelvoerder, centralist MKB
  • Senior gebruiker
    • GMK Zaanstreek/Waterland
AMSTERDAM - Alle huishoudens in Nederland krijgen een uitnodiging om de brandweer langs te laten komen voor een inspectie.
 De bewoners worden dan gewezen op zaken als het verkeerd gebruik van stekkerdozen of het ontbreken van brandmelders, schrijft het AD woensdag.

De actie maakt deel uit van de campagne 'De brandweer over morgen' die woensdag door de Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Rampenbestrijding wordt gepresenteerd. Daarin wordt bekeken hoe de brandweer er in de toekomst uit moet zien.

Binnen een paar jaar moeten alle huishoudens een aanbod voor een inspectie hebben gekregen. In sommige delen van het land worden bij de huisbezoeken ook rookmelders uitgedeeld.

De vereniging wil ook de meubelbranche bij de plannen betrekken, die zou net als in Engeland en in de Verenigde Staten brandveiligere meubels moeten maken.

Dat kan wel eens druk gaan worden voor de brandweer en in het bijzonder de preventisten.
Aan de andere kant is het wel goed voor de werkgelegenheid  ;D

bron: nu.nl

Assumption is the mother of all fuck-ups

Danny

• Senior gebruiker
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2010, 10:55:26
Ik vind het een goed idee!
Voorkomen is beter dan genezen... ::)

debaert

• Forum gebruiker
Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2010, 11:06:55
Ik vind het een topidee!
Overigens, ik besef wel dat hier, op mijn eigen kamertje, ook niet alles perfect is (de overbekende gekoppelde stekkerdozen  ::))... Ik ben benieuwd hoeveel huishoudens het beter in orde hebben, ik weet van mezelf dat als ik ergens over de vloer kom ik altijd zulke dingen opmerk... en ik weet ook dat overal dezelfde fouten worden gemaakt.
Moed is niet de afwezigheid van angst. Moed is het in je broek doen, en toch doorgaan.

Danny

• Senior gebruiker
  • Waalwijk (Midden- en West Brabant)
    • www.dannyijpelaar.com
Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2010, 11:16:49
Overigens, ik besef wel dat hier, op mijn eigen kamertje, ook niet alles perfect is (de overbekende gekoppelde stekkerdozen  ::))... Ik ben benieuwd hoeveel huishoudens het beter in orde hebben, ik weet van mezelf dat als ik ergens over de vloer kom ik altijd zulke dingen opmerk... en ik weet ook dat overal dezelfde fouten worden gemaakt.

Hier ook hetzelfde probleem.. maar anders heb ik te weinig stopcontacten...  ::)

Cobra4

• Ploegleider BHV, CBRN instructeur
  • Senior gebruiker
Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2010, 11:18:16
Goede zaak!  O0

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2010, 11:42:10
Je kan pas een beleid maken voor terugdringen van branden als je analyse gemaakt hebt van hoe branden ontstaan. Helaas zijn deze data niet beschikbaar. Het is alleen bekend dat er 56000 OMS meldingen per jaar zijn.

Ontstaan de meeste branden nu door onderhoud of door menselijke fouten? Hoe ga je voorkomen dat mensen na het stappen het pannetje vet vergeten als ze in slaap vallen? Door een rookmelder hoop je dat zo'n persoon wakker wordt (als hij niet te veel bezopen is) maar het brand nog steeds en de brandweer is nog steeds nodig.

Als je het overzicht van dodelijke slachtoffers in 2009 ziet vraag ik me af of je veel branden kunt voorkomen door voorlichting.....  :-X

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #6 Gepost op: 24 maart 2010, 12:04:36
Als je het overzicht van dodelijke slachtoffers in 2009 ziet vraag ik me af of je veel branden kunt voorkomen door voorlichting.....  :-X

Door bijvoorbeeld die gekoppelde stekkerdozen af te wijzen.

Menneke86

• Forum gebruiker
Reactie #7 Gepost op: 24 maart 2010, 12:05:53
Ik ben zowiezo eens benieuwd hoe ze dit op het gebied van beschikbaar personeel willen gaan aanpakken.  ;)

Brandpreventist

• Senior gebruiker
Reactie #8 Gepost op: 24 maart 2010, 12:06:27
Door bijvoorbeeld die gekoppelde stekkerdozen af te wijzen.

En hoeveel branden hebben die veroorzaakt?  ::) ;) Voor verkeersveiligheid worden bijv. eerst analyses gemaakt waar je winst punten liggen. Waar liggen de winstpunten bij brand (zodat je minder hoeft uit te rukken)??  ???

JM

• Arnemuiden, Zeeland
  • Forum gebruiker
  • Arnemuiden 4534
Reactie #9 Gepost op: 24 maart 2010, 12:10:15
En hoeveel branden hebben die veroorzaakt?  ::) ;) Voor verkeersveiligheid worden bijv. eerst analyses gemaakt waar je winst punten liggen. Waar liggen de winstpunten bij brand (zodat je minder hoeft uit te rukken)??  ???

Ik zeg niet dat dat de enige oorzaak is maar een voorbeeld. Er zijn een tal van oorzaken zoals het niet goed laten ventileren van systeemkasten, laptops dag en nacht aan laten staan etc.