Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?

Auteur Topic: Is het Nederlands model Ambulancezorg nog wel van deze tijd?  (gelezen 31427 keer)

0 gebruikers (en 2 gasten bekijken dit topic.

Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Emergency Medical-Technician=MBO variant,
 Emergency Medical Paramedic=HBO variant.

Deze uitleg klopt al helemaal niet...

Het de U.S. en vergelijkbare standaards zijn er minimale standaards.  Het heeft niets de maken met MBO-niveau of HBO-niveau..

EMT-Basic,  Startende EMT met basis opleiding, vergelijkbaar met nederlandse ambulance chauffeur gecombineerd met een brandwachtopleiding, je mag niet afwijken van het protocol, je hebt nog geen zelfstandig bevoegdheden voor ALS handelingen
EMT-Advanced, EMT-basic  met aanvullende training en meer bevoegheden en veel meer praktijk ervaring, meer rescue-ervaring, je hebt nog geen zelfstandig bevoegdheden voor alle ALS handelingen,
EMT-Paramedic, Pas na een paar jaar EMT-Advanced te zijn, mag je op voor de EMT-Paramedic opleiding, je krijgt dan ook training in aanvullende medicatie. Je bent zelfstandig bevoegd voor de meeste ALS handelingen

Alleen Nurses, kunnen versneld, rechtstreeks naar EMT-paramedic, echter moeten eerst een Brandwacht/Rescue achtige opleiding doen...

Daarnaast gelden vaak ook nog andere aanstellings eisen, zoals conditie, fysieke gesteldheid etc..

Dus een EMT-paramedic kan gerust een MBO-er zijn, met vele jaren ervaring, en aanvullende training etc..  

Het EMS systeem, in aglosaksische omgeving, kan goed vergelijken met het (nieuwe) nederlandse systeem als je het van uit (bedrijfs)procesmatig beziet.
Waarbij het Meldkamer processen, in Nederland, nog soms bij particuliere ambulancediensten in handen zijn, is dat vaak in de UK, of US, bijna allemaal in overheidshanden, en over een paar jaar is dat in Nederland ook zo.

Metname vanuit ambulance geinteresseerde, en zo ook in deze discussie, beziet met vaak alleen met opleidingsniveau van de ambulancehulpverleners.. echter dit is maar een klein gedeelte van het EMS systeem..


Richard BRW

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 89
Miss is dit wel interesant om even door te lezen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_medical_technician


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Miss is dit wel interesant om even door te lezen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Emergency_medical_technician

Ik ben bekend met deze tekst, wat wilt u er mee zeggen?
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


Rescue

  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 4,278
Waarschijnlijk om dat ik het  Advanced en Intermediate niveau heb omgewisseld in mijn reactie..


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #114 Gepost op: 15 juni 2010, 20:58:52
Inderdaad! En in het beroep van ambulance vpk stel je toch zeker wel een (tijdelijke) medische diagnose...

Ik geloof dat dit een werkdiagnose heet  O0


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #115 Gepost op: 17 juni 2010, 14:49:53
Ik sluit mij zeker bij het sterke punt van de meer ervaren collega's aan, namelijk dat ervaring dé rode draad is in aanloop tot hulpverlener in de acute zorg.
Maar waar ik vooral tegenaanloop is het grote verschil in taken die je als algemeen verpleegkundige hebt en als hulpverlener in de acute zorg.

Met name (ik herhaal mezelf merk ik) mis ik dan ook de ontwikkeling van een sterke klinische blik (tijdens de opleiding die ik heb genoten, HBO-v, in ieder geval) maar ook een groot gedeelte diagnostiek. Ik geloof dat maar weinig collega's hier kunnen zeggen dat zij in hun opleiding aandacht besteed hebben aan diagnostiek.
En dát (diagnostiek) is nu juist een belangrijk onderdeel dat ontbreekt in de opleiding tot verpleegkunde en óók in de dagelijkse werkzaamheden van de algemeen verpleegkundige.
Je doet dus geen ervaring op in de diagnostiek (wel klinische blik uiteraard), zodra je dit aspect ook meeneemt bij de beginnend beroepsbeoefenaren of misschien zelfs al de studenten denk ik zeker dat een hulpverlener sneller de vaardigheden beschikt die zo belangrijk zijn in de acute zorg.

Wat ik dus bedoel te zeggen is:
Ervaring is erg belangrijk, maar kijk ook naar de inhoud en de aard van deze ervaring, met name in de vaardigheden van de (HBO) verpleegkundige.

Krijgt men op de HBO-V geen verpleegkundige diagnostiek meer aangeleerd? Ben indertijd doodgegooid met allerlei diagnostische criteria , observatieschalen verpleegkundige diagnosen die afgeleid zijn van medische diagnoses etc.
Of bedoelt men daat er meer medische diagnostiek moet worden aangeleer? Daar zou inderdaad iets voor te zeggen zijn want zonder medische kennis en medische diagnosen is het niet makkelijk om afgeleide verpleegkundige diagnses te stellen.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


Joffry Ambu-Vpk

  • Ambulanceverpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 3,455
  • Ambulanceverpleegkundige
Reactie #116 Gepost op: 17 juni 2010, 14:51:49
Ik geloof dat dit een werkdiagnose heet  O0

Inderdaad, een werkdiagnose stel je bij aanvang van de acute zorg, of die nou medisch of verpleegkundig van aard is. Een definitieve medische diagnose is er veelal pas bij het ontslag van de patient, vastgesteld door de hoofdbehandelaar.
HBO-V, ACLS, IC, SOSA, PHTLS, PALS, LOV. PO AMLS en nog wat andere semi-interessante afkortingen. Ambulanceverpleegkundige instructeur (P)BLS AED, rod


SayCet

  • Militair Verpleegkundige
  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 99
Reactie #117 Gepost op: 17 juni 2010, 16:25:51
Krijgt men op de HBO-V geen verpleegkundige diagnostiek meer aangeleerd? Ben indertijd doodgegooid met allerlei diagnostische criteria , observatieschalen verpleegkundige diagnosen die afgeleid zijn van medische diagnoses etc.
Of bedoelt men daat er meer medische diagnostiek moet worden aangeleer? Daar zou inderdaad iets voor te zeggen zijn want zonder medische kennis en medische diagnosen is het niet makkelijk om afgeleide verpleegkundige diagnses te stellen.

Wij kregen inderdaad nog vpk diagnostiek aangeleerd, zij het wel in zeer geringe mate.
Maar, ik zal toch niet de enige zijn die van mening is dat het eigenlijk heel anders is dan een medische diagnose.

Maar men gaat in op mijn gebrek aan kennis over vaktermen, in plaats van de geplaatste stelling: Medische diagnostiek is iets waar verpleegkundigen gedurende de basis opleiding niet of nauwelijks mee te maken krijgen, laat staan dat zij zich dit eigen maken.
HBO-v, Medium Care Recovery, AMV (Militair Verpleegkundige)


VpkAgz

  • Forum gebruiker
  • ***
  • Berichten: 403
Reactie #118 Gepost op: 17 juni 2010, 18:12:59
Krijgt men op de HBO-V geen verpleegkundige diagnostiek meer aangeleerd? Ben indertijd doodgegooid met allerlei diagnostische criteria , observatieschalen verpleegkundige diagnosen die afgeleid zijn van medische diagnoses etc.
Of bedoelt men daat er meer medische diagnostiek moet worden aangeleer? Daar zou inderdaad iets voor te zeggen zijn want zonder medische kennis en medische diagnosen is het niet makkelijk om afgeleide verpleegkundige diagnses te stellen.

Ik ben met het boekje van carpenito met grote regelmaat "om de oren geslagen".
Soms werd je er gek van... Wat er in de praktijk van terugkomt: teleurstellend weinig...


SEH zustertje

  • SEH verpleegkundige
  • Senior gebruiker
  • ****
  • Berichten: 1,416
Reactie #119 Gepost op: 17 juni 2010, 18:30:09
tja...ik heb zelf voor de HBO-v onderzoek gedaan naar verpleegkundige interventies en juist als je dan Carpenito neemt zie je bij de wat" heftigere" casussen staan : "bel de dokter"(ok iets andere woorden ;D)
In de laatste twee jaar van de HBO-v krijg je nu echt niets verpleegkundigs of ziektebeeld gerelateerd Joffry ( :-X)
(ter verduidelijking voor degene die mijn rol even niet meer snappen, ik ben SEH verpleegkundige met als achtergrond inservice A en nu op een gesprek na klaar ben met de HBO-v)

Dit zegt wel iets over het onderwijs, je rol als verpleegkundige en wat er dan veranderd moet gaan worden in het huidige onderwijs als er een variant (aanvullend) met acute zorg erbij gevoegd wordt.
Dit zegt ook iets over afdelingsverpleegkundige die geen relatie kunnen leggen met het al zelfstandig actie ondernemen in een acute situatie
Dit zegt ook dat ik erg off topic dreigt te gaan :-X     ;D   dus ik stop maar even