Ik denk dat we in Nederland trots mogen zijn op het stukje kwaliteitszorg wat geleverd wordt door de ambulance diensten.
Persoonlijk hebben jullie in mijn reacties al kunnen lezen dat ik de associatie tussen het leveren van kwaliteitszorg en klinische expertise (ervaring) nauw met elkaar verbindt.
Ik heb het onderzoek van Say cat mogen lezen en ik zie ook zeker dat een verandering in het huidige opleidingstraject veranderd kan worden
maar.... (ik blijf kritisch)
Een nieuwe opleiding als de BMH kan m.i. niet studenten afleveren die direct op de ambulance komen en A1 ritten gaan doen. Een start als low care ambulance (bijv.) zou dan een mooie opstap zijn (een aantal jaren daar op werken en stages met "ervaren"collega's) moeten iemand op kunnen leiden tot ervaren hulpverlener.
Ik ben het er zeker mee eens dat iemand die specialisaties gevolgd heeft op bachelor niveau functioneert, alleen het huidige opleidingssyteem en de de erkenning van die specialisaties laar dit achterwegen.
Say cat kijkt (terecht) zeer kritisch naar de laatste jaren van de huidige HBO-v, daar zou al een functie differentiatie kunnen plaats vinden om het acute zorg gedeelte in mee te nemen. Nu is er de keuze tussen algemeen, psychiatie en wijk. Beroepsrollen die processen uitdiepen, protocollen leren te ontwerpen etc. zouden terecht in een andere aanvullende opleiding gegeven kunnen worden indien een verpleegkundige als kwaliteitsmedewerker, leidinggevende etc. wil gaan werken. Nu zit dat in de HBO-v opleiding.
Het is zeer goed dat een HBO-v student onderzoek moet doen, maar hier in mee nemende de geluiden van de V&VN dat de theorie niet aan sluit op de praktijk is hier door wel te verklaren.
nog even een kritische nood om over na te denken in vergelijking voor diegene die zo snel mogelijk op een ambulance willen komen
:
als jij de keuze hebt: je hebt een ontzettend lelijke wond in je gezicht, je kan geholpen worden door een basis arts, net klaar met zijn opleiding of door een plastisch chirurg
door wie zou jij dan geholpen willen worden?
Ik kies voor de plastisch chirurg, die heeft nog eens 6 jaar verder gestudeerd en in de praktijk gewerkt na zijn opleiding tot basisarts ( dus 12 jaar studie) en bezit die klinische expertise die ik mag verwachten van een plastisch chirurg.
Misschien dat je nu kunt begrijpen dat het op verpleegkundig niveau ook zo werkt
ervaring/klinische expertise kun je leren, binnen een juist opleidingstraject zeker maar omdat dat juist nu nog niet helder is, kan ik me voorstellen dat binnen de beroepsgroep grote vragen oplevert in de context van het aanbieden van kwaliteitszorg.
functie differentiatie is zeker mogelijk, maar wel moet duidelijk zijn binnen welke kaders wie waar naar toe gestuurd gaat worden