Even off topic:
Ik heb zelf de HBO-V gedaan 10 jaar geleden en was en ben er nog steeds niet van onder de indruk. Er werd (weet niet of het nog zo is) veel te veel aandacht besteed aan verpleegkundig onderzoek, ethiek, etc, etc. en veel te weinig tijd aan echte vaardigheden die je op de werkvloer nodig hebt (zoals verpleegtechnische vaardigheden, lichamelijk onderzoek, pharmacologische kennis, anatomie/fysiologie, etc). Het was meer gericht op het opleiden tot manager ipv waar 90% uiteindelijk uitkomt, aan het bed.
Vraag jij maar eens aan een net afgestuurd HBO-V-er waar de medicijnen voor zijn die ze uitgeven, wat de bijwerkingen en interacties zijn. Geen een die het kan opnoemen. Vraag jij maar eens aan een net afgestudeerd HBO-V-er waar ze aan moeten denken als er iemand wordt opgenomen met een bepaald ziektebeeld en wat dan bijv te verwachten is voor bloedwaarden (en wat die bloedwaarden dan betekenen). Vraag maar eens aan een pas afgestudeerde wat normaal waarden zijn in bloed en wat er voor gevolgen kan zijn voor afwijkingen of laat ze eens een bloedgas interpreteren. Vraag ze maar eens lichamelijk onderzoek te doen (longen luisteren, palpiteren, hart luisteren, etc). Geen een die het kan.
In mijn ogen allemaal basisvaardigheden die een afgestudeerd HBO-verpleegkundige hoort te weten en te kunnen! Helaas wordt het ze niet geleerd.
Wat dat betreft ben ik onder de indruk van wat een verpleegkundige hier in Canada leert. De kennis die ze krijgen tijdens de opleiding is veel diepgaander op alle vlakken dan in Nederland (anatomie, pharmacologie, labwaarden, verpleegtechnische handelingen, etc) Ze kunnen bijv een compleet lichamelijk onderzoek doen en ook afwijkingen constateren en hier actie op ondernemen. Het niveau van een gemiddelde 3e jaars student hier ligt al vele malen hoger dan een afgestudeerd HBO-V-er.
Nee, wat dat betreft, kan er nog heel wat verbetert worden aan de HBO-V in Nederland en aan het niveau en de kwaliteit van de verpleegkundigen die ze afleveren.