Inderdaad een zeer interessant rapport. Even een paar citaten:
Met name de functies van anesthesiemedewerker, operatieassistent en functielaborant worden door de informanten aangemerkt als banen met beperkte loopbaanmogelijkheden. Men spreekt van ‘fuikfuncties’, omdat medewerkers nauwelijks mogelijkheden hebben om vanuit deze functies verticaal danwel horizontaal door te groeien.
Zoals gezegd, de opleiding is erg smal en gericht op 1 beroep, bijv. ambulancehulpverlener. Je bent enkel hulpverlener en geen verpleegkundige. Je kunt je dus ook niet specialiseren tot bijv. IC-verpleegkundige en op een afdeling zoals de IC terecht komen.
Het gaat om een brede opleiding voor medisch hulpverlenende functies in drie settings van de gezondheidszorg:
1.In de acute zorg:
de functies van ambulancehulpverlener en spoedeisende hulpverlener
Directe aanleiding voor de ontwikkeling van een opleiding Medische Hulpverlening (MH) door de beide hogescholen waren verzoeken vanuit het werkveld om een hbo-opleiding voor de functies van ambulanceverpleegkundige en anesthesiemedewerker.
Er is dus vanuit het werkveld gevraagd om een hbo-opleiding tot ambulance
verpleegkundige, en wat heeft men gemaakt? Een opleiding tot Medisch Hulpverlener oftewel ambulance
hulpverlener. Niet BIG-geregistreerd, geen verpleegkundigen. Daar is toch niet om gevraagd?!
De totale opleiding tot ambulanceverpleegkundige wordt eigenlijk ‘te goed’ gevonden door de informanten. De trits van een opleiding tot verpleegkundige, vervolgens een opleiding tot ge-specialiseerd verpleegkundige in de acute of intensieve zorg en uiteindelijk een opleiding tot ambulanceverpleegkundige wordt beschouwd als een niet efficiënte opleidingsroute leidend tot overkwalificering voor de functie.
Lang, ja. Maar niet efficiënt?! Volgens mij is het beroep van ambulanceverpleegkundige juist érg representatief voor vrijwel alle dingen die je leert in je loopbaan als (gespecialiseerd) verpleegkundige.
Het valt me ook op dat er in dit rapport wordt geïnsinueerd dat er goede communicatie is tussen het aanbod (de opleiding) en de vraag (vanuit het werkveld, RAV), terwijl dit volgens mij helemaal niet het geval is...