Ik zou zeggen spits de HBO-v meer toe op kennis en kunde i.p.v. de overige HBO beroepsrollen (innovatie, kwaliteitsbevordering en coordinatie van zorg) die ons een meerwaarde moest geven t.a.v. de MBOer, waar we als HBO-ver toch zelden iets mee doen/ mogen.
Kijk, hier ben ik het nu helemaal mee eens. De HBO-v is leuk bedacht, maar uiteindelijk doet 80% hetzelfde werk als de mbo-v.
Ik heb godzijdank de dule variant gedaan en dus de laatste 2 jaar van de hbo-v voor 80% in het ziekenhuis gewerkt.
Afgestudeerd kon ik meteen aan de slag in hetzelfde ziekenhuis, met 2 jaar werkervaring a 80% achter de kiezen.
De huidige HBO-v betekent differentie (2x 20 wkn stage, minor, evt buitenlandstage) en that's it. Maar die stages zijn ook 80%.
Dus uiteindelijk een week of 32 werkervaring waarvan de eerste 10 weken inwerken ook eigenlijk een beetje weggestreept kunnen worden.
Of de MBO-v variant met die 20 weken meer stage nu meteen een meer praktijkgerichtere opleiding is? vast wel...
Ze slaan de hele meuk aan rollen (coach, beroepsbeoefenaar en ontwerper) over.
Wel moet ik zeggen dat als je het leuk vind om verder te kijken dan alleen de zorg, de hbo-v zeker een breder veld biedt.
Hele stukken wetgeving, richtlijnen, evidence based nursing, NEN-normen, enz zijn bij mij langsgekomen en ik heb er nu profijt van.
Het geeft wel een extra dimmensie aan het vak. Bijvoorbeeld voor deelname aan de VAR is deze kennis meegenomen.
Maar even ontopic:
Een master om de ambulance op tegaan zou hetzelfde principe zijn als een BMH na de verpleegkunde opleiding.