Hallo AED,
Ik lees dat je heel erg twijfelt over de opleiding die je wilt gaan volgen en dat je de ambitie hebt om ambulance hulpverlener te worden.
Ik ben pas afgestudeerd aan de HBO-v en heb, net als jou, ook de ambitie om de ambulance hulpverlening in te gaan.
Ik ben op mn 16e begonnen aan de opleiding en ben nu 20 en studeer af, laat mij je dit over de opleiding vertellen:
Het waren 4 lange jaren.
Bedenk je goed dat je ambulance hulpverlener wilt worden, dat is wezenlijk anders dan verpleegkundige in welke setting dan ook.
Dit betekend dus dat je in je opleiding vier jaar lang overwegend onderwerpen behandeld die je weinig zullen interesseren en, erger nog, weinig toevoegen aan je loopbaan als aanstormend ambulance hulpverlener.
Ik denk daarom dat je het risico moet nemen en de BMH moet gaan volgen.
Ik heb het onderzoeksverslag gelezen en het lijkt mij een goede opleiding.
Wat betreft het BIG-registratie punt, valt er in het onderzoek te lezen dat dat een belangrijk speerpunt is van de opleiding en dat zij hier actief mee bezig zijn om deze opleiding ook in de BIG registratie te verwerken. Ik twijfel er niet aan dat dit binnen nu en vier jaar daadwerkelijk gebeurt is.
Ook wil ik graag reageren op de mensen hieronder, die al ambulance medewerkers zijn en die zeggen dat deze opleiding niet passend is.
De verpleegkundige is een ZORGverlener,die in de eerste plaats binnen een opgezette zorgsetting opdrachten van een arts uitvoert en zelf de zorg op een afdeling coördineert.
Zij/hij houdt zich dagelijks bezig met ADL zorg, wondverzorging, oefentherapieen, coordinatie van zorg en (als je een goede vpk hebt) kwaliteitszorg.
Een ambulance hulpverlener (en ook een SEH medewerker) onderscheiden zich in hun taakuitvoering door het toepassen van diagnostiek en bepalen van behandeling, daarnaast komen zij in volledig onbekende situaties terecht, waar de verpleegkundige weet wat hij kan verwachten zodra hij/zij de afdeling op loopt.
Hoeveel ervaring je ook opdoet in een klinische setting, diagnostiek leer je niet door (verpleegkundige) ervaring, maar vereist studie. Binnen de HBO-v is wordt hier in zeer geringe mate aandacht aan besteed om het simpele gegeven dat het werk van de verpleegkundige geen diagnostiek omvat.
Wat betreft de kritici die vinden dat een 20 jarig acute zorg medewerker te jong is het volgende;
Binnen Defensie is er een traject genaamd de AMV (algemeen militair verpleegkundige), deze jongens en meiden halen in vier jaar een opleiding tot MBO-v, maar daarnaast worden ze onderwezen in aspecten van de SOSA-verpleegkunde (intubatie), PHTLS, ATLS, ALS etc. Op uitzendingen kunnen zij als 20 jarigen al ingezet worden op hulpposten, waarbij zij spoedeisende hulp en triage moeten verlenen. Dit getuigd in mijn optiek van het gegeven dat jonge medewerkers in de acute zorg niet per definitie ongeschikt zijn.
Als laatste argument voer ik aan dat het onderzoek in nauwe samenwerking met verschillende medewerkers uit de acute zorg tot stand is gekomen die een afgewogen oordeel hebben gegeven over de opleiding en dat er in hun optiek veel potentie zit in deze opleiding.
Mocht dit je niet overgehaald hebben ga dan in ieder geval voor HBO-v omdat dit je traject tot ambulance hulpverlener flink verkort en (zoals je kan lezen in het onderzoeksverslag BMH) je daarmee tegemoetkomt aan de wens om effectiever het niveau van de beroepsgroep op het gewenste peil te houden.
Gr SayCet