Of de BMH bol staat met klinische ervaring valt nog te bezien.....
Wat verpleegkunde betreft, niet alles is relevant. Je leert wel veel over een hele brede spectrum dat je in staat stelt om om te gaan met veel zorgvragen, daarnaast is het ook een tjd waarin je groeit als volwassen.
Er is een advies uitgebracht door AZN dat de pas afgestudeerde BMH's toch eerst klnische ervaring op moeten doen in een intramurale setting. Dan is natuurlijk maar de vraag of deze route uberhaupt nog korter is.
Daarnaast ben je als BMH'er maar beperkt inzetbaar in de gezondheidszorg.Werken op de auto en/of SEH tot mijn 67ste? Nou, ik weet het net niet, hoor! Dat geldt niet voor een verpleegkundige.
Al met al te veel onduidelijkheden om nu al te spreken van een definitieve vervanging van het huidige structuur.
Helemaal mee eens, je leert ontzettend veel, zowel in het beroep als op persoonlijk vlak, waar het mij echter om gaat is dat je leert zorgverlenen, coordineren van verpleegkundigen in een team, allemaal in een setting en aan de hand van vaardigheden die gering aansluiten op de vaardigheden vereist op een ambulance.
De BMH richt zich vanaf het begin op de combinatie: diagnose-behandeling, ik neem aan dat u het met mij eens bent dat dit elementair is in de acute zorg.
Als de studenten hiermee al in een vroeg stadium mee leren werken zal het traject tot ambulance hulpverlener korter kunnen worden.
Wat betreft de werkervaring zal het niet mogelijk zijn om iemand vers van zijn bachelor op een ambulance diens werkzaamheden te laten uitvoeren, dat is een utopie, maar de werkervaring die je opdoet zal op afdelingen zijn die dichter bij de acute zorg staan dan wanneer de beginnend verpleegkundige aan het werk gaat.
Ten slotte, het werken tot je 67e. Het is mooi dat u dit aanhaalt, want ook hier valt het een en ander over te lezen in het onderzoeksverslag. In dit verslag valt namelijk te lezen dat de BMH in de toekomst mogelijk kan switchen van ambulance hulpverlener naar bijvoorbeeld anesthesiemedewerker of hartkatherisatiemedewerker, daarnaast moet er ook gedacht worden over het management in de acute zorg, momenteel is er nog geen specifieke opleiding die opleid tot manager 'acute zorg', dit wordt door een bachelor opleiding mogelijk gemaakt om verder te innoveren. Ook kan een bachelor doorleren voor een master, bijvoorbeeld master of health of physician assistant.
Kortom wie tijd steekt in diens carriere kan m.i. oud worden in de acute zorg.