http://cms.firehouse.com/content/article/article.jsp?sectionId=46&id=29737
In bovenstaand artikel wordt melding gemaakt van een vrouwelijke ambulance chauffeuse die is omgekomen bij een ongeluk tijdens het werk.
Deze vrouw was 8 1/2 maand zwanger.
Ik vraag me eigen af mag een vrouw die bijna uitgeteld is in nederland een dergelijke functie nog uitoefenen?
Tot 7.5 a 8 maanden mag je gewoon je beroep blijven uitvoeren, mits je het aankan.
Ikzelf heb tussen de 28 en 30 weken doorgewerkt op de ambu. Daarna ging mijn buik in de weg zitten. (Voelt ook wel vreemd hoor als je met een reanimatie bezig bent en de kleine schopt aan de andere kant terug!)
Ik heb daarna vervangend werk gedaan op de CPA als centralist. 2 keer ben ik 6 weken voor de uitgerekende datum gestopt, de derde keer 4 weken voor de uitgerekende datum. (Mijn laatste dienst was zelfs een nachtdienst)
Vanaf een week of 22/24 mag je werkgever je niet meer verplichten om nachtdiensten te draaien. ikzelf kon er goed tegen en heb ze wel gedraaid, scheelde ook in mijn OT.
1 keer heb ik een rit geweigerd ivm een besmettelijke ziekte die de patiënt zou hebben. Daar werd toen ook niet moeilijk over gedaan.
Als je de arbo regeltjes letterllijk gaat nemen zou je na het tillen van 1 patiënt van 100 Kg een week naar huis mogen. Niet werkbaar dus! Ik heb gewoon tijdens mijn zwangerschappen wat vaker een beroep op omstanders gedaan (politie die er toch al was of een familielid) Niet vaker tilass moeten vragen dan anders. Beetje creatief zijn. en daarbij, 1 gouden regel: "Iedereen kan lopen tot het tegendeel bewezen is!"
In Amerika gelden echter andere regels, wat andere mensen ook al schreven.