Beste collega’s:
Ik kan het erg waarderen dat er zoveel is gereageerd is op deze casus. Ik hoop voor jullie allemaal dat je wel veel uitrukken zult hebben maar dat het allemaal iets meer meezit als op deze dinsdavond….
Ik zal het verhaal zoals daadwerkelijk de inzet is geweest ook nog vermelden.
Bij wegrijden 1ste TS kwalificatie grote brand
1ste TS naar voorkant
2de TS-AS naar woonwijk
1ste TS heeft een binnenaanval gedaan. Ikzelf zat ook in deze wagen en was zoals al eerder vermeld ben ik de zoon van de eigenaar. We wisten bij voorbaad als hij zou branden hij zeer waarschijnlijk tot de grond toe af zou branden. Binnenaanval ook in overleg gedaan met bevelvoerder om te kijken of de branddeur dicht is/was en om wat tijd proberen te rekken om aan de voorkant voor het kantoor en boerderij een goede bescherming te geven.
Dit was niet te doen. Het brandde er al voor. We zijn 60 meter binnen geweest maar toen begon het ineens links/rechts onder/boven te branden en zat er maar 1 ding op en dat was eruit.
1ste TS heeft zich dan ook volledig gericht op het voorkomen van uitbreiding naar kantoorgedeelte. Is uiteindelijk ook gelukt ook al zat er al vuur in de sluis. Na ca 45 minuten kwam er vuur in de sluis maar door daar een straal hd en ld constant ingezet gehad te hebben om te koelen en om een eventuele doorslag aan te pakken is dit ook gelukt. (doorslag zat trouwens op de eerste verdieping tussen het verlaagde plafond)
2de TS-AS heeft alleen maar uitbreiding voorkomen aan de kant van de woonwijk. Zij hebben hulp gekregen van diverse voertuigen. Waaronder de HW.
De boerderij met rietenkap is gered door de 3de TS. (voordeel van op tijd opschalen). Deze kwam net aanrijden toen de vlammen oversloegen.
Er is in eerste instantie bijna geen water gebruikt om te blussen! Er is direct besloten om de hal als verloren te beschouwen en alleen uitbreiding voorkomen.
2de peloton is nog geweest om, vanaf voorkant gezien, de linkerkant na te blussen.
Voor de rest zijn er ontzettend veel ramptoeristen geweest die het werken en de opkomsttijden echt bemoeilijkt hebben. Voertuig wat midden op de weg stond en door een brandweervoertuig “verplaatst” is nooit meer iets van vernomen?
Asbest is de weken erna opgeruimd door div. bedrijven en op 26 april 2004 is de eerste schop in de grond gegaan op een nieuw industrieterrein.
De recherche is diverse dagen met diverse mensen bezig geweest maar hebben de precieze oorzaak helaas nooit kunnen vinden.
Tot slot zal ik vermelden wat er allemaal is ingezet
5 TS voor directe uitbreiding tegen te gaan.
1 HW aan kant woonwijk om uitbreiding tegen te gaan.
2 x GWT
1 peloton voor na te blussen.
1 OVD
1 ROGS
1 CVD
2 Ambulance’s
1 VC
1 COH
1 Ademluchtcontainer
1 Verzorgingscontainer
veel politie
Salvage
Asbest bedrijven
Etc etc.
Voor mij was deze brand ook wel heel “dubbel” Als persoon was/is het zwaar ….. (invullen naar eigen keuze) En als brandweerman is het een geweldige brand geweest waar we heeeeeeel hard hebben moeten werken HEEEEEEEEEL veel vuur gezien en ongelooflijk knap gehouden.
Mochten er nog vragen zijn dan ben ik altijd bereid om indien mogelijk te antwoorden.
Van het geheel heb ik een DVD gemaakt waar natuurlijk nog meer foto´s en films opstaan dan op deze casus. Als er mensen zijn die hier interesse in hebben dan wil ik deze wel op toerbuurten naar jullie toe sturen dus ik wil graag weten wie hem wil zien en ook dat deze weer terug komt anders heeft de volgende pech…….
Alvast een korte aanvulling op de dvd:
Er staan diverse menu’s op.
Geheel duurt ongeveer 1 uur
Op eerste filmpje kun je horen als 1ste ts ter plaatse komt. Kun je nagaan hoe snel dat het gaat. Iedere lichtkoepel is een afstand van 5 meter
Op foto’s staat rechtsonder de tijden van het moment dat de foto genomen is. (de volgorde komt soms niet helemaal overheen maar dat ligt aan de tijden die op diverse camera’s ingesteld staan)
Het geluid wat eronder staat zijn een aantal meldingen van de brand. Het zijn lang niet alle meldingen. Dit komt helaas niet overeen met de tijden op de foto.
Veel “kijkplezier”
En helemaal tot slot nog wat foto’s van het eindresultaat……