Mei 2004 - Brand rietbedrijf

Auteur Topic: Mei 2004 - Brand rietbedrijf  (gelezen 33076 keer)

0 gebruikers (en 12 gasten bekijken dit topic.

RUIJ

• Forum gebruiker
Reactie #80 Gepost op: 8 mei 2004, 11:15:59
Misschien ivm de waterwinning???

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #81 Gepost op: 8 mei 2004, 11:32:20
Citaat
er is nog steeds zoals ik het zie geen enkel idee aanwezig in het korps wat er nu aan de hand is.  
als zelfs de ovd niet goed staat en nog geen zicht heeft op wat er speelt wordt het inderdaad een lange hete zomerdag

met het aanrijden van de 1e tas naar het bedrijf is zeeeeer veel kostbare tijd verspilt(kennis in het korps is in mijn visie dan ook niet goed gebruikt)

cfdhans,

Volgens mij gaat het er niet om hoe de inzet in de praktijk is verlopen, maar hoe wij hem aan zouden pakken. Hier kun je op je gemak al enkele dagen nadenken hoe je de brand aan gaat pakken, in de praktijk heb je niet zo veel tijd, althans niet bij ons  ;D

Als je weet hoe de inzet in het echt is verlopen praten we weer verder......... ;)

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #82 Gepost op: 8 mei 2004, 13:08:22
had net een heel verhaal getypt maar foto was te groot >:(  >:( >:(vanavond dan maar opnieuw

mikie

• Gast
Reactie #83 Gepost op: 8 mei 2004, 13:16:20
Nou het wordt wel een zooitje zo als de aangevraagde voertuigen niet snel komen. De politie moet echt met de grootste spoed naar de woonwijk komen om daar de mensen op grote afstand te houden.

De brandweerman met zere enkel MOET naar ambu en kan de inzet niet meer vervolgen. Hij moet dan ook terug naar de kazerne of naar het ziekenhuis. Dit kan volgens mij wel met een prive auto van iemand uit de buurt de ambu hebben we daar nodig.

De overige brandweervoertuigen hebben via de MBA te horen gekregen dat ze naar de woonwijk toe moeten. Desnoods onder begeleiding van de politie. Als het nade4r bericht nog niet gegeven is dat zal dat nu "ZEER GRTOTE BRAND" worden gegeven.

Het is wel verstandig om een CTPI ergens te organiseren.

Wat de GGD doet weet ik niet ik heb nog geen reacties van ze gelezen in deze causus. Het lijkt wel of wij als brandweer alles alleen moeten doen. Ik heb nog maar 1 reactie van de politie gelezen.

De hoogste prioriteit ligt in de woonwijk. Daar moeten we voorkomen dat er huizen in de brand vliegen. Dus extra tas in de woonwijk om daar eventueel ontstane branden te blussen. En vanuit de woonwijk ook de loods bestrijden want die moeten we ook niet vergeten.
DUS ALLE BRANDWEERVOERTUIGEN UIT DE REGIO NAAR HET BRANDADRES. >:( >:( ;D

cfdhans

• Gast
Reactie #84 Gepost op: 8 mei 2004, 15:48:40
Quote:
cfdhans,
Volgens mij gaat het er niet om hoe de inzet in de praktijk is verlopen, maar hoe wij hem aan zouden pakken.

point taken,
ik begrijp alleen niet waarom er dan gegevens gegeven worden over de daadwerkelijke("echte") inzet .

fictie en eigen inzet worden dus seperaat behandeld. ??? ???
waar ging de voorafgaande discussie over dan?

Shave

• Beroepsbrandweerman
  • Senior gebruiker
Reactie #85 Gepost op: 8 mei 2004, 16:50:51
Laten we er niet te moeilijk over doen, het is al ingewikkeld genoeg ;)

Sander Koelman

• Forum gebruiker
  • -ALPHA- DHR KOELMAN GRAAG TEL. CONTACT MET DE KAZE
Reactie #86 Gepost op: 8 mei 2004, 18:34:03
Laat ik maar weer eens een kleine poging wagen, mede omdat me gister werdt verteld door mn bevelvoerder dat ik wel erg stil was met commentaar tijdens deze casus. Nou Ruud komt ie! ;D

Ik denk dat de situatie in woonwijk zometeen volledig uit de klauwen gaat lopen, onder andere door de vele mensen die op de brand zijn afgekomen en die vlammen op de foto beloven ook niet veel goeds. Mede doordat er veeeel te weinig politie aanwezig is om de boel onder controle te houden, ben ik bang dat de situatie weleens zou kunnen gaan escaleren met dat (opdringerige en misschien later ook aggressieve publiek) Dus zoveel mogelijk politie tp aub. Wat je als brandweer daaraan kunt doen...misschien dat een lintje spannen ietsjes helpt, alhoewel ik daar niet van overtuigd ben.

Qua brandbestrijding gaat t volledig uit de klauwen lopen in de wijk denk ik. Dit omdat de (houten) huizen al aan t uitgassen zijn en door de immense vuurbelasting die vrijkomt bij deze brand. T is slechts een kwestie van tijd tot die huizen in vlammen staan en dan is de chaos compleet. Het zwaartepunt van de inzet ligt dus op dit moment in die woonwijk ben ik van mening. Een peloton daar zou op zn plaats zijn. De enige manier lijkt me om deze ter plaatse te krijgen onder politiebegeleiding.  Je moet koste wat kost uitbreiding naar die woningen voorkomen. Hoogwerker wil ik ook in die wijk om blussing van bovenaf/nathouden woningen eventueel. Ik wil een tweede dompelpomp om de voertuigen in de woonwijk van voldoende water te kunnen voorzien. Aan de andere kant(bedrijventerrein) wil ik de autoladder, ter voorkoming van uitbreiding richting kantoor. Daar ook minimaal 3 ts en+ dompelpomp naartoe voor voldoende water, zodat ik me daar als bevelvoerder niet druk om hoef te maken. Verder is ook een CTPI wel nodig lijkt me. Omdat dit onderhand een zeer gecompliceerde inzet aan t worden is.
Binnenaanval is voor mij nu uit den boze, zeker bij t zien van deze foto al helemaal, dit wordt blussing van buitenaf. Ik denk niet dat ik de veiligheid van mn ploegen binnen nog kan garanderen.
De gewonde brandweerman zal na behandeling door GGD denk ik, zoals al eerder gezegt, met personenauto naar ziekenhuis gebracht worden. Omdat die ambulance tp nodig is voor het geval dat.

Die politie heb ik in ieder geval hard nodig om die wijk schoon te vegen. Hebben we niet toevallig een pelotonnetje ME om de hoek staan ofzo ;D ;D ;D

Tot zover even.

Christian

• Eerste hulpverlener | instructeur BLS/AED | verpleegkundige
  • Senior gebruiker
Reactie #87 Gepost op: 8 mei 2004, 18:49:30
Is er een luchtmachtbasis in de buurt? Even een heli aanvragen met zo'n waterzak, lijkt me nu erg praktisch...

Christian

fikkie

• Senior gebruiker
  • wikki en fikkie klaren de klus
Reactie #88 Gepost op: 8 mei 2004, 21:59:57
hier dan een nieuwe poging met weer antwoorden en uitbreiding en weer vragen naar jullie toe:

Het is een casus die waar  gebeurt is en wil/kan jullie alleen maar de informatie geven zoals de brand zich ontwikkeld heeft. en in welke volgorde en ongeveer de tijden wanneer de bijstand aankomt. Dit om jullie een zo'n realistisch mogelijk beeld te geven van hoe het er allemaal om spand als je daar staat en je wel om hulp kunt roepen maar voor het er dan is....

Er is ondertussen opgeschaald naar zeer grote brand wat betekend dat er 1 ts bijkomt. Maar er is ook nog van een andere post een voertuig onderweg. In het totaal op dit moment dus 5 ts-sen en 1 hw. Door het gwt is ook nog een tweede besteld om de voeding in de woonwijk te gaan regelen.

Politie is ter plaatse maar kan niets meer doen tegen verkeerd geparkeerde wagens (midden op doorgaande wegen) en ramptoeristen ze zijn helaas te laat met opschalen. Hier hebben we dus echt een probleem mee. vandaar dat de andere voertuigen er nog niet zijn.

Reden van eerste ts was/is nogmaals dat dat het opgegeven adres is daar ook het kantoor aan de loods vastzit. Bij de melding dus niet bekend was in welk gedeelde de brand zat etc etc. Je had het ook om kunnen draaien en de eerste tas in de wijk en de 2de aan de voorkant.... hier zit 2 minuten verschil in. Feit is nu in iedergeval dat er aan de voorkant 1 staat en in de wijk 1 staat en de rest eraan komt. waarom hij zover weg staat van de brand is omdat dat een as is en daar de ondergrondse brandkraan ligt.

Op het bedrijven terrein van de buren liggen rollen met glasvezelkabel opgeslagen. Deze wegen ca 700 kilo en kunnen dus niet verplaatst worden. hier kun je ook geen hw of ladder plaatsen

Er is geen vliegveld in de buurt. Wat zou je anders willen doen? blussen of uitbreiding voorkomen?

De bevelvoerder ziet aan de voorkant de volgende rookontwikkeling.
Even een extra mededeling: aanvalsploeg zijn met 4 personen naar binnen gegaan en zitten 60 meter (3 slanglengte) binnen.
Vanaf de voorkant gezien (waar ook de OVD is) aan de rechterkant staat een boerderij met rietenkap, deze begint net te branden wanneer de 3de TS aankomt. De 3de TS die aan is komen rijden vanaf de kwalificatie grote brand wordt hier door de OVD ingezet. Er komt ook net een HW ter plaatse aan de voorzijde en vraagt een opstelplaats.
Het is ondertussen zo druk geworden dat als je van de voorkant naar de achterkant wilt gaan via de woonwijk met een voertuig dat dit bijna 20 minuten duurt.
GWT heeft ondertussen afgelegd via het naastgelegen bedrijf en heeft al bijna water op het manifold aan de voorzijde.
Er blijkt ook een asbesthoudend dak op te liggen.
De 2de ts/as heeft tussen de huizen en schuurtjes een waterscherm kunnen leggen.

Weer een paar vragen:
Wat verwacht je met deze rook?
Wat doe je met de mensen die nog binnen zijn? (kijk ook even naar de tijden rechtsonder op de foto’s)
Wie en hoe regelt het asbest verhaal? (denk hierbij ook nog even aan de vele duizenden!!!!! Toeschouwers)
Wat heeft de hoogste prioriteit?

Voor een paar dagen weer even genoeg informatie. Wanneer er meer vragen zijn laat het maar weten.

[verwijderd door de admin ivm opschoning attachments]

Jaap Goos

• Gast
Reactie #89 Gepost op: 8 mei 2004, 22:18:34
Als ik deze rook op deze manier naar buiten zie komen gaan al mijn nekharen rechtop staan. Hij is bloedheet binnen en het zal niet lang meer duren voordat hij er aan deze kant ook uit zal komen.
Alles wat nog binnen is zal naar buiten moeten zoals ik en met mij meerdere mensen al voorspeld hebben.
Die mensen......ik zou bijna zeggen laat ze maar lekker staan :P, als hij er goed uitkomt nemen ze vanzelf wel wat meer afstand.
Asbest heeft in zo verre voor mij de prioriteit dat vanaf nu alles onder een streng ademluchtregime zal gaan plaatsvinden.
De allerhoogste prioriteit heeft nog steeds die woonwijk, zal schoongeveegd moeten worden opdat de brandweer onder redelijke omstandigheden zijn werk kan verrichten.
Om een lang verhaal kort te maken ik wijzig nog niet zoveel als dat ik een paar dagen eerder al voor ogen had.
Wat mij inmiddels wel goed duidelijk is, is dat we zoals voorspeld,  inmiddels ernstig achter de feiten aan lopen te rennen en voor wat betreft de loods nu zeker vechten voor een verloren zaak en blij mogen zijn dat het om de loods heen allemaal maar goed zal gaan.
Jaap